۲۵ هزار پروانه نوسازی در بافت فرسوده استان اصفهان صادر می‌شود

استاندار اصفهان گفت: برای تحقق صدور پروانه ۲۵ هزار واحد در بافت فرسوده استان اصفهان، ارائه طرح‌های تشویقی و تسهیلاتی، همراه با بسته رسانه‌ای و اطلاع رسانی دقیق ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید رضا مرتضوی امروز_ دهم مرداد ماه_ در نشست ستاد بازآفرینی شهری که با دستور جلسه نوسازی بافت‌های فرسوده تشکیل شده بود، اظهار کرد: در باب هر موضوعی ابتدا باید هدف و مقصد مشخص و سپس شرایط و ابزار و امکانات تحقق آن هدف و مقصد تعیین شود که در امر نوسازی بافت‌های فرسوده در سطح استان اصفهان این فرآیند انجام شده است.

وی با بیان اینکه هدف گذاری تعیین شده برای استان ۲۵ هزار صدور پروانه نوسازی بافت‌های فرسوده استان اصفهان طی دو سال آینده است، گفت: ۱۰ درصد از بافت فرسوده کشور طبق آمار و اعداد در استان اصفهان واقع شده است، اما نکته‌ای که در هدف گذاری طرح نوسازی بافت‌های فرسوده دو سال آینده باید دقت شود، این است که هدف گذاری باید به نحوی تعیین شود که در وهله نخست یک چالشی برای سیستم ایجاد و آن را به سمت جلو و تحول وادار کند و از سوی دیگر این هدف گذاری به نحوی باشد که باعث یاس و ناامیدی در بدنه سازمان و واحد اجرایی نشود.

استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: با توجه به تعیین ۳۴ هزار واحد ساخت در بافت فرسوده سطح استان اصفهان طی ۴ سال که از سوی شرکت بازآفرینان کشور تعیین شده و صدور ۹ هزار پروانه ساخت طی دو سال گذشته، به نظر می‌رسد صدور ۲۵ هزار پروانه واحد باقیمانده، طی دو سال عدد قابل قبولی بوده و دور از دسترس نیست.

وی با تاکید مجدد بر اینکه هدف گذاری صدور ۲۵ هزار پروانه در بافت فرسوده استان در دو سال آینده، می‌تواند با توجه به ظرفیت‌ها محقق شود گفت: البته برای رسیدن به این هدف باید ابزارها و طرح‌های تشویقی متناسب با آن را تعریف کنیم، ما به دنبال گرفتن یک طرح تشویقی خاص برای شهر اصفهان یا دیگر شهرهای استان در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده نیستیم، ولی امکان بهره‌مندی از طرح‌های تشویقی شورای عالی شهرسازی و معماری و وزارت مسکن در این زمینه وجود دارد.

مرتضوی افزود: امروز این شرایط فراهم است که بتوان در راستای گرفتن مصوبات دیگر نیز از سوی تهران اقدام کنیم، افق و نظر ما باید در امر نوسازی بافت‌های فرسوده کلان نگر و خارج از محدوده یک شهر خاص در سطح استان باشد، امروزه رئیس جمهور به عنوان شخص اول اجرایی کشور صراحتاً اعلام کردند، توسعه فعالیت در بافت‌های فرسوده شهرها باعث ممانعت از توسعه بی‌رویه شهرها در سطح عرضی و حاشیه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین اکنون این فهم در حاکمیت وجود دارد که باید در امر نوسازی بافت‌های فرسوده اقدام جدی داشت و اگر یک بسته تشویقی مناسب در این زمینه تهیه شود، هدف گذاری محقق می‌شود.
استاندار اصفهان تاکید کرد: ما باید به سمتی برویم که بسته‌های تشویقی و تسهیلاتی همراه با یک بسته رسانه‌ای مناسب در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده سطح استان اطلاع رسانی شود، چنین به نظر می‌رسد اگر تسهیلاتی که در بخش نهضت ملی مسکن پرداخت می‌شود به همان شکل و با همان سقف پرداختی و نرخ سود و دوره بازگشت آن بخش، در امر نوسازی بافت‌های فرسوده صورت گیرد می‌تواند انگیزش خوبی برای ورود مالکان برای نوسازی بافت‌های فرسوده باشد.

وی یادآور شد: در امر تبیین شرایط و بسیج امکانات و ابزارها در تحقق ۲۵ هزار واحد نوسازی بافت فرسوده در سطح استان چنانچه لازم باشد، همایشی با حضور شهرداران سطح استان برگزار و میثاق نامه‌ای برای هم‌افزایی و همت برای تحقق این مهم انجام گیرد

مرتضوی در این جلسه خطاب به دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری استان اصفهان اعلام کرد: طرح تشویقی پیشنهادی شهرداری‌های دارای بافت فرسوده استان، ظرف مدت یک هفته دریافت و در نهایت پس از بررسی برای پیگیری مصوبات لازم به استانداری اعلام شود.

وی در رابطه با دیگر دستور جلسه ستاد بازآفرینی شهری درباره محدوده بافت‌های تاریخی شهرها گفت: با حضور مشاوره طرح تفصیلی شهرها و شهرداران شهرهای دارای بافت تاریخی استان دقیق‌سازی محدوده بافت تاریخی صورت گیرد تا مشکلات مردم در این عرصه کاهش یابد.

کد خبر 677218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.