نتانیاهو اسرائیل را در آسیب‌پذیرترین وضعیت خود قرار داده است

یک روزنامه صهیونیستی در تحلیلی اعتراف کرده که سیاست‌های نتانیاهو در قبال ایران با شکست مواجه شده و استراتژی اشتباه نخست‌وزیر اسرائیل، این کشور را در آسیب پذیرترین وضعیت خود قرار داده است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، تارنمای هاآرتص در مقاله‌ای انتقادی به قلم چاک فِرایلیش، معاون سابق مشاور امنیت ملی اسرائیل و پژوهشگر ارشد مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل (INSS)، به دغدغه بدنه امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت آمادگی نیروهای نظامی آن‌ها در اعتراض به لایحه اصلاحات قضائی همچنین سیاست‌های ناموفق نتانیاهو در قبال ایران می‌پردازد. در ادامه این گزارش ترجمه بخش‌هایی از این مقاله را آورده‌ایم.

نتانیاهو دوست دارد خود را به عنوان ناجی اسرائیل از «ایران هسته‌ای» معرفی کند اما استراتژی او اشتباهی بزرگ بوده و تراژدی سیاسی-نظامی برانگیخته شده اخیر توسط دولت او بحران داخلی اسرائیل را تشدید کرده است؛ در تهران، آن‌ها با خوشحالی نظاره‌گر وضعیت اسرائیل هستند که دارد به‌دست خودش از هم فرومی‌پاشد. دیگر شکی نیست که تشویق آمریکا توسط نتانیاهو برای خروج از برجام در سال ۲۰۱۸، در نبود استراتژی جایگزین، یک اشتباه عظیم بود. نتیجه چنین خطای استراتژیک هم این بود که جهان در عمل انجام شده قرار گرفت و وضعیت ایران به عنوان یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن را بپذیرد.

نتانیاهو اسرائیل را در آسیب‌پذیرترین وضعیت خود قرار داده است

شکست مطلق استراتژی نتانیاهو برای مقابله با ایران، که ظاهراً هدف اصلی او در مقام نخست‌وزیر بوده است، تصمیم‌گیری‌های بی‌کفایت و خطاهای او، اکنون با یک تراژدی ملی در ابعاد تاریخی ادغام شده است. اسرائیل درگیر یک اختلاف داخلی خودساخته به دست نتانیاهو و هم‌دستانش است که بافت جامعه اسرائیل را از هم گسسته است، همچنین منجر به شکاف در نیروهای نظامی و اختلال در آمادگی عملیاتی آنها شده است. فرقی ندارد کسی موافق یا مخالف اصلاحات قضائی باشد، آنچه اهمیت دارد این است که نتانیاهو صرفاً بر منافع قانونی و سیاسی خود متمرکز است، نه بر ایران یا منافع کشور.

رقبای ما در تهران، بیروت، غزه و دیگر نقاط، این اتفاقات را به نزدیکی دنبال می‌کنند و از آسیبی که اسرائیل به خودش می‌زند، راضی هستند. آن‌ها منتظر لحظه‌ای مناسب برای استفاده از ضعف‌های گسترده اسرائیل هستند. تبدیل شدن ایران به یک کشور دارای قدرت هسته‌ای دیگر اجتناب‌ناپذیر است؛ امری که لزوماً در آینده نزدیک نخواهد افتاد زیرا تا جایی که ما می‌دانیم ۲۰ سالی است که ایران تصمیمی برای تسلیحاتی کردن برنامه هسته‌ای خود ندارد. اما مسئله این است که آمریکای درگیر جنگ روسیه-اوکراین، رقابت جهانی با چین و چالش‌های داخلی خود می‌خواهد، میدان ایران حداقل تا انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ در آرامش به سر ببرد.

در حالی که اسرائیل امیدوار بود که به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام باعث شود که آمریکا رویکرد نظامی در قبال ایران اتخاذ کند اما در عوض آن‌ها دوچندان بر تلاش دیپلماتیک تاکید کرده‌اند تا مشکل را حداقل به آینده موکول کنند. از قرار معلوم، ادراک موجود میان ایالات متحده و ایران نگه‌داشتن سطح غنی‌سازی بر ۶۰ درصد است و هرگونه غنی‌سازی بالای ۹۰ درصد، واکنش جدی آمریکا را در بر خواهد داشت.

کد خبر 676827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.