تحریم کالاهای کره جنوبی در صورت تعلل در آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قرار باشد کره جنوبی به تعلل خود در روند آزادسازی میلیاردها دلار پول ایران ادامه دهد، در اقدامی متقابل ایران نیز تحریم محصولات کره جنوبی را در دستور کار قرار خواهد داد.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مقامات کره جنوبی حدود سه سال است که تمایل خود را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم برای پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران اعلام کرده‌اند و اذعان دارند بلوکه پول ایران، یک اقدام غیرحرفه‌ای و خلاف همه معادله‌های بین‌المللی است اما در راستای آزادسازی دارایی‌های ایران اقدام اجرایی نمی‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر از ارتباط نزدیک آمریکایی‌ها با کره جنوبی و چگونگی آن به خوبی مطلع هستیم، همچنین می‌دانیم که کره‌ای‌ها روابط خود با دیگر کشورها را بر اساس خواست و دیدگاه آمریکایی‌ها تنظیم می‌کنند، بنابراین ما نیز به آزادسازی پول‌های ایران خوشبین نیستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال گذشته نشستی در کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم پیرامون این موضوع بسیار مهم برگزار شد، ادامه داد: در همان نشست به دستگاه دیپلماسی تاکید شد که موضوع را مجدانه پیگیری کنند.

مالکی تاکید کرد: اگر قرار باشد کره جنوبی به کار خود به این شکل و با این روند ادامه دهد و میلیاردها دلار پول بلوکه شده ایران را بازنگرداند، ایران نیز تحریم محصولات کره جنوبی را در دستور کار قرار خواهد داد.

به گفته وی، ایران تا امروز تصمیم نداشته است که محصولات کره جنوبی را تحریم کند، اما اگر این روند ادامه پیدا کند، ضرورت دارد ایران اقدام متقابل را اتخاذ کند.

نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: راهکارهای متعددی برای برخورد متقابل وجود دارد که در صورت تمکین نکردن کره‌ای‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مالکی با تاکید بر اینکه مشخص است که کره به دنبال مدیریت زمان است، تصریح کرد: طولانی شدن انجام تعهدات کره به مصلحت ما نیست زیرا این حق قانونی ملت ایران و سرمایه ملی است. همچنین بر اساس قوانین بین‌المللی نباید هیچ کشوری سرمایه کشور دیگری را بلوکه کند.

وی در ادامه با اشاره به رایزنی‌های مؤثر رئیس کل بانک مرکزی برای آزادسازی دارایی‌های بلوک شده ایران افزود: آزادسازی این سرمایه‌ها به مرور در حال انجام است و در مورد کره جنوبی هم بانک مرکزی مجدانه پیگیر موضوع است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم گفت: مجلس و کمسیون‌های تخصصی آن، به دولت برای اخذ پول‌های بلوکه شده کمک خواهند کرد؛ همان‌گونه که مجلس با تصویب قانون راهبردی، موجب شد دولت و دستگاه دیپلماسی مسائل را به خوبی پیش ببرند. اگر این مهم در مجلس به قانون تبدیل شود برای کره جنوبی عواقب سختی خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، برآورد اولیه از میزان بدهی کره جنوبی به ایران هفت میلیارد دلار و بابت فروش محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بوده که این پول به گفته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به بهانه تحریم‌ها در دو بانک کره‌ای مسدود شده است.

کره جنوبی به بهانه اعمال تحریم‌های آمریکا و نبود امکان تبادل مالی، با کارشکنی‌های متعدد از بازپرداخت این رقم طی پنج سال گذشته خودداری کرده است؛ به گفته مسئولان وزارت خارجه بارها پالس‌های مثبتی برای بازپرداخت این بدهی داده شده است اما این رفتارها تنها در حد اظهار نظر مسئولان کره‌ای بوده است و آن‌ها اقدام عملی نکرده‌اند و فقط در دوره‌ای به گفته مسئولان اتاق بازرگانی ایران، پیشنهاد خرید کالا از این کشور به جای بدهی خود را داده بودند.

کد خبر 676783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.