جداسازی ۴ تن تفاله چای خشک از پسماندهای هیئات مذهبی اصفهان + فیلم و عکس

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به برنامه شهرداری این کلانشهر برای جمع‌آوری تفاله چای موکب‌ها و هیئات در دهه اول محرم برای نخستین‌بار در کشور، گفت: در حال حاضر حدود چهار تن تفاله‌چای خشک جداسازی شده که در ترکیب با خاک و سایر مواد، برای درختان و گیاهان مقوی است.

مهدی بقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: چای یکی از نوشیدنی‌های پرمصرف در ایام محرم است که در موکب‌ها و هیئت‌ها برای پذیرایی از عزاداران استفاده می‌شود.

وی با اشاره به برنامه شهرداری اصفهان برای جمع‌آوری تفاله چای موکب‌ها و هیئات مذهبی شهر برای نخستین‌بار در کشور، افزود: در همین راستا با مسئولان این موکب‌ها و هیئات بزرگ مذاکره کردیم تا این پسماند را از سایر پسماندها جداسازی کنند.

جداسازی ۴ تن تفاله چای خشک از پسماندهای هیئات مذهبی اصفهان + فیلم و عکس

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه در دهه اول محرم به حدود ۴۵۰ هیئت و موکب در مناطق مختلف یک سطل، نایلون و یک آبکش تحویل شد تا تفاله چای را جمع‌آوری کنند، خاطرنشان کرد: هر شب جمع‌آوری این پسماندها توسط نیروهای شهرداری انجام و مرحله خشک‌شدن نهایی آن نیز در سازمان مدیریت پسماند سپری می‌شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود چهار تن تفاله‌چای خشک جداسازی شده است که با نسبت یک به چهار با خاک و سایر مواد، ترکیب می‌شود تا حدود ۲۰ تن خاک محتوی با تفاله چای داشته باشیم که ماده بسیار مقوی برای درختان و گیاهان است.

بقایی با بیان اینکه برنامه داریم محیط کشت گل‌های بهاری شهر را با استفاده از خاک محتوی با تفاله چای آماده‌سازی کنیم و گل‌های ویژه نوروز را در این محیط بکاریم، اضافه کرد: به‌رغم اینکه ۳۵۰ موکب در سطح شهر اصفهان در حال خدمت‌رسانی به زائران امام حسین (ع) بودند و پذیرایی و اطعام بسیار بیشتر از سال‌های گذشته بود اما از نظر ترافیکی شرایط بهتری داشتیم و جدا از تلاش ویژه پاکبانان برای پاکیزگی شهر، جای تشکر دارد که هیئات و موکب‌ها به مسائل محیط‌زیستی توجه می‌کنند و در این طرح جمع‌آوری تفاله چای همکاری مناسبی داشتند.

جداسازی ۴ تن تفاله چای خشک از پسماندهای هیئات مذهبی اصفهان + فیلم و عکس

وی با بیان اینکه عنوان «عاشقان امام حسین (ع)، دوستداران محیط زیست» به مسئولان هیئات مذهبی و موکب‌داران خطاب شد و سعی می‌کنیم این همکاری را ادامه دهیم، اضافه کرد: حدود چهار تن تفاله‌چای خشک، معادل حدود ۶۰ تن تفاله چای تر است، زیرا هر تن را باید در ۱۶ ضرب کرد که از اضافه شدن به پسماندهای شهر جلوگیری شده و اقدامی محیط زیستی محسوب می‌شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان اضافه کرد: تبلیغاتی در راستای جداسازی تفاله چای از سایر پسماندها در سطح شهر انجام شده است و در ادامه نیز انجام خواهد شد؛ همچنین به شهروندان توصیه می‌کنیم این پسماند را به ایستگاه‌های بازیافت تحویل دهند تا در ازای مقدار کمی _که حدود دو کیلوگرم است_ منزل آن‌ها بیمه آتش‌سوزی شود که با راه‌اندازی سامانه اصپاک، با ثبت درخواست تفاله چای در منازل جمع‌آوری خواهد شد.

وی با بیان اینکه چای روضه امام حسین (ع) تقدسی دارد و برای امسال اقدام شد تا تفاله آن وارد پسماندها نشده و وارد مراحل کشت گل و گیاه شود، امیدواریم در زمانی که گل‌های بهاری را می‌بینیم، معنویت امام حسین (ع) را داشته باشد.

کد خبر 676693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.