شناسایی ۱۲۰ بیمار مبتلا به هموفیلی در منطقه کاشان

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۱۲۰ بیمار مبتلا به هموفیلی در منطقه کاشان شناسایی شده‌اند و پرونده برای آن‌ها تشکیل شده است.

عباس آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه یکم تا هفتم مردادماه به عنوان هفته حمایت از بیماران هموفیلی نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: این بیماری یک اختلال انعقادی ارثی است که انتقال آن وابسته به جنس است و در مردان بروز می‌کند.

وی افزود: بیماری هموفیلی می‌تواند به‌صورت اکتسابی در بزرگسالی به ویژه در زنان (بعد از زایمان) یا افراد مسن مشاهده شود.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: به علت ماهیت خونریزی‌دهنده بیماری هموفیلی، خونریزی در ارگان‌های مختلف بدن بروز می‌کند که در نوع شدید بیماری حتی به‌صورت خودبه‌خودی، بدون ضربه و فشار خاص نیز اتفاق می‌افتد؛ این بیماری باعث خونریزی مفصلی می‌شود و شایع‌ترین مفاصل درگیر مچ پا، زانو و آرنج است.

وی با بیان اینکه ۱۰۶۷ بیمار خاص در سامانه مدیریت بیماری‌های نادر وزارت بهداشت در سطح شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ثبت‌نام کرده‌اند و شناسایی شدند، ادامه داد: از این تعداد ۳۵ بیمار تالاسمی، حدود ۶۰۰ بیمار مبتلا به ام‌اس، ۳۰۰ بیمار دیالیز خونی و صفاقی و ۱۲ نفر بیمار متابولیک و بال پروانه‌ای هستند.

آزادی خاطرنشان کرد: واحد بیماران هموفیلی در بیمارستان متینی، تنها مرکز درمان اورژانسی بیماران هموفیلی در شهرستان کاشان است که با داشتن تیم کامل درمانی متشکل از پزشکان درمانگر هموفیلی، هماتولوژیست، دندانپزشک و سایر گروه‌های تخصصی آمادگی کامل برای درمان موارد حاد و پیچیده بیماران را به‌صورت شبانه‌روزی دارد و فاکتورهای انعقادی مورد نیاز بیماران هموفیلی در هنگام بستری و بیمار سرپایی به‌راحتی از سوی داروخانه طرف قرارداد با دانشگاه برای این بیماران قابل تأمین است.

کد خبر 675777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.