دلار به کانال ۴۷ هزار تومان امیدوار شد

با توجه به وضعیت بازار ارز در روزهای اخیر همچنین بی‌خبری بازار از توافقات برجام به نظر می‌رسد بازار ارز به ثبات نسبی قیمت خود ادامه دهد و حتی به کانال ۴۷ هزار تومانی نیز ورود کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دومین روز از شروع مرداد، قیمت دلار دوباره در حالی روند صعودی خود را از سر گرفت که انتظار می‌رفت قیمت دلار راهش را به کانال ۴۷ هزارتومانی باز می‌کند. در صورتی که دلار در بازار امروز با افزایش ۰.۴، درصد ۴۸۵,۵۹۰ ریال اعلام شد.

گرچه در ابتدای روز گذشته دلار با ۲,۶۶۰ ریال کاهش قیمت نسبت به روز پیش از آن به قیمت ۴۸۰,۷۰۰ ریال رسیده بود اما در طی معاملات روز گذشته با قیمت ۴۸۵,۷۰۰ ریال، بیشترین مقدار و ۴۸۰,۱۰۰ نیز کمترین رقمی بود که برای قیمت دلار به ثبت رسید.

به نظر می‌رسد نبود انگیزه معامله‌گران در این ماه میزان خرید و فروش ارز را نیز تحت تأثیر قرار داده و این بازار را نیز همچون بازار سکه و طلا با ثبات قیمت نسبی همراه کرده است.

رسیدن نرخ دلار آمریکا به کانال ۴۷ هزار تومانی و ریزش بیشتر قیمت آن نیازمند سیگنال‌های مثبتی است که از برجام مخابره می‌شود.

از دیگر عواملی که سبب شد تا نرخ دلار کمی ریزش کند می‌توان به شنیدن خبر معافیت تحریمی ایران و دریافت بدهی خود از عراق که برای فروش برق صادرشده از ایران به این کشور اشاره کرد. این خبر از سوی متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تأیید شد و این شخص اعلام کرد که معافیت عراق برای پرداخت بهای برق خریداری شده از ایران برای بیستمین بار تمدید شده است.

این خبر در حالی منتشر شد که روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که واشنگتن ۱۴ بانک عراقی را به اتهام انجام معاملات دلاری با ایران و سایر کشورهایی که در فهرست تحریم‌ها در خاورمیانه قرار دارند، تحریم کرده است.

این رسانه اعلام کرد: این ممنوعیت که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک ذخیره فدرال، اعمال شده است، احتمالاً تنش‌های جدیدی میان بغداد و واشنگتن ایجاد کند و ممکن است آشفتگی‌های اقتصادی جدیدی برای عامه مردم عراق رقم بزند.

گرچه این معافیت موقتی بوده و وزارت امور خارجه آمریکا یک معافیت ۱۲۰ روزه امضا کرده است تا به واسطه آن عراق بتواند بهای برق خریداری‌شده از ایران را بپردازد.

پس از این خبر بازهم در بازار انتظارها برای بالاتر رفتن قیمت دلار قوت گرفت و به پیش‌بینی می‌شد قیمت دلار مجدد افزایش پیدا کند. اما وضعیت بازار ارز در این سه روز اخیر برخلاف این پیش‌بینی‌ها حرکت کرد و حتی دور خیزش را برای رسیدن به کانال ۴۷ هزار تومانی نشان داد.

علاوه بر تأثیر مثبت معافیت موقت عراق برای پرداخت بدهی خود به ایران روی کاهش قیمت دلار، شروع محرم و کاهش تقاضا نیز کاهش قیمت دلار را به دنبال داشته است.

با توجه به وضعیت بازار ارز در روزهای اخیر و بی‌خبری بازار از توافقات برجام، به نظر می‌رسد بازار ارز به ثبات قیمت نسبی خود ادامه دهد و حتی به کانال ۴۷ هزار تومان نیز ورود کند.

کد خبر 675533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.