عزت‌ نفس با توجه به خودمراقبتی در فرد شکل می‌گیرد

روان‌درمانگر تحلیلی با اشاره به اینکه عزت‌ نفس با توجه به خودمراقبتی شکل می‌گیرد، گفت: نقش مراقبت از خود، چه به لحاظ روانی و چه فیزیکی مسئله مهمی بوده که مغفول مانده است، چرا که انسان‌ها به دلیل آسیب‌هایی که تجربه می‌کنند، کم‌کم به این نتیجه می‌رسند که آنچه مهم نیست، خودم هستم.

میترا نوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اهمیت توجه به خودمراقبتی اظهار کرد: مهم‌ترین و عمده‌ترین بخشی که باید نسبت به مقوله خود مراقبتی توجه کرد این بوده که تمام رویکردهای درمانی قرار است به خودمراقبتی ختم شود؛ فردی که تحت درمان قرار می‌گیرد باید به خودمراقبتی برسد.

وی افزود: نقش مراقبت از خود، چه به لحاظ روانی و چه فیزیکی مسئله مهم و حائز اهمیت بوده که مغفول مانده است؛ این در حالی است که انسان‌ها به دلیل آسیب‌هایی که تجربه می‌کنند، کم‌کم به این نتیجه می‌رسند که آنچه قابل اهمیت نیست، خودم هستم.

روانکاو و روان‌درمانگر تحلیلی تصریح کرد: انسان‌ها در فرایند زندگی زمانی که تحت فشار و آسیب قرار می‌گیرند، متوجه می‌شوند که شاید به احساسات، عواطف و نیازهای آن‌ها توجه نمی‌شود، انگار حق تجربه احساسات خود را ندارند، به همین دلیل کم‌کم به این نتیجه می‌رسند که من حق ندارم به عواطف و احساساتم توجه کنم، از این‌رو ذهن فعال می‌شود و می‌توان گفت "خود" که بدن شخص است از نظر فرد پنهان می‌ماند؛ زیرا این برداشت را دارد که فردی نیست که به او توجه شود و از خود مراقبت کند.

وی با بیان اینکه بخشی از خودمراقبتی‌ها روانی و بخشی فیزیکی است، ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که مسائل روانی انسان‌ها را درگیر می‌کند، از خود پرخاش نشان می‌دهند یا با پرخوری زیاد و تحرک نداشتن، فشارها و آسیب‌هایی به لحاظ فیزیکی به خود وارد می‌کنند و این پرخاش را نشان می‌دهند؛ از این‌رو نقش خودمراقبتی باید مورد توجه قرار گیرد.

نوری گفت: اگر انسان‌ها بتوانند قبل از اینکه وارد رابطه یا بچه‌دار شوند به سلامت روان خود توجه کنند و به حداقل سلامت نسبی برسند، شاید بتوانند از خود و رابطه‌ای که دارند و نسل آینده خود مراقبت بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: آنچه به‌راحتی دست به دست می‌شود و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، پاتولوژی و ‏آسیب‬ است؛ اما سلامت روان و خودمراقبتی کمتر می‌تواند سرایت کند، به همین دلیل اگر خودمراقبتی به سبک زندگی افراد تبدیل شود، بهتر نتیجه می‌دهد.

انسان‌ها حق ندارند درگیر پاتولوژی دیگران شوند

روانکاو و روان‌درمانگر تحلیلی با اشاره به فرهنگ‌سازی در راستای خودمراقبتی گفت: شاید بتوان زمانی فرهنگ‌سازی را کلید زد که افراد قبل از اینکه ازدواج کنند، درمان شوند؛ یعنی خودمراقبتی را یاد بگیرند و بدانند خودشان برای خودشان مهم هستند و دیگران نقش پررنگی در زندگی آن‌ها ندارند. انسان‌ها حق ندارند درگیر پاتولوژی دیگران شوند و حق ندارند آسیب‌های دیگران را روی خود حمل کنند.

وی اضافه کرد: اگر خودمراقبتی اولویت انسان‌ها باشد، در نتیجه آن‌ها به عواطف، احساسات و نیاز خود توجه می‌کنند و خود را در برابر آسیب‌ها، نظرات، قضاوت‌ها و نیازهای بی‌دلیل دیگران حفظ می‌کنند؛ این مراقبت از خود می‌تواند در ارزشمندی، عزت نفس و اعتماد به نفس افراد مؤثر باشد.

نوری با بیان اینکه برخی افراد از نداشتن عزت نفس و اعتماد به نفس رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: از این‌رو باید گفت عزت نفس و اعتماد به نفس در خودمراقبتی شکل می‌گیرد.

کد خبر 675392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.