۳۶۵ کیلومتر از پروژه آبرسانی به استان از دریای جنوب، طی شده است

استاندار اصفهان گفت: آبخوان حوضه زاینده‌رود قریب به ۱۳ میلیارد متر مکعب تخلیه شده است، این تخلیه آبخوان سبب شده با چالش بزرگی به نام فرونشست مواجه شویم که اَبَرچالش استان است.

به گزارش ایمنا، سیدرضا مرتضوی صبح امروز (پنجشنبه -۲۹ تیرماه) در جمع نخبگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی شهرستان هرند، ضمن تسلیت ایام ماه مبارک و دهه عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: پس از تشکیل دولت سیزدهم، رویکرد جدیدی در حوزه مدیریت کشور حاکم شد.

وی ادامه داد: این نگاه با رویکرد جهادی، تلاش مضاعف، توجه ویژه به مردم، ایجاد طیف گسترده از مردم در تصمیم‌گیری‌ها، تلاش و پویایی همراه است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: این تلاش و پویایی در حضور ریاست جمهوری میان مردم نمایان است و وزار، استانداران و … نیز به تأسی از رئیس جمهور تلاش می‌کنند ادامه دهنده این مسیر باشند.

مرتضوی گفت: هدف جلب رضایت خداوند و مردم عزیزمان و به اجرا در آوردن پروژه‌ها و کارهای زمین مانده است.

وی متذکر شد: در استان اصفهان نیز با همین رویکرد فعالیت خود را در استانداری اصفهان آغاز کردیم و سفر به شهرستان‌های استان در راستای همین هدف مهم دنبال می‌شود.

استاندار اصفهان عنوان کرد: در سفرهای شهرستانی ضمن بررسی مسائل و مشکلات شهرستان مورد نظر در جلسات مختلف ضمن بازدید از پروژه‌های نیمه تمام و ضروری با نخبگان و مردم شهرستان دیدار و گفتگو خواهیم کرد.

مرتضوی ادامه داد: معاونین نیز بنا به تخصص خود جلسات و کارگروه‌های تخصصی را تشکیل و نهایتاً در جلسه شورای اداری مشترک استان و شهرستان مصوبات به تایید خواهد رسید و نقشه راه شهرستان مشخص خواهد شد.

وی عنوان کرد: سفر به شهرستان هرند نیز با همین رویکرد برنامه ریزی شده است تا مشکلات شهرستان به حداقل‌های کاهش یابد.

کمبود آب و خشکی زاینده‌رود، ام المصائب استان اصفهان

استاندار اصفهان اظهار کرد: در این نشست که با حضور نخبگان شهرستان برگزار شد، مبحث مهمی در خصوص آب استان مطرح شد که نیاز به توضیح بیشتر دارد زیرا مسئله آب، ام المصائب استان است و گرفتاری‌های متعددی پیرامون این موضوع برای استان ایجاد شده است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: از دو، سه دهه قبل به دلیل بارگذاری مضاعف و خارج از تحمل حوضه آبریز زاینده‌رود، افزایش جمعیت و برداشت‌های اضطراری و کاهش نزولات آسمانی شاهد شرایط خوبی در حوضه آبریز زاینده‌رود نیستیم.

تخلیه ۱۳ میلیارد متر مکعب آبخوان حوضه زاینده‌رود در سالهای گذشته

وی تصریح کرد: آبخوان حوضه زاینده‌رود قریب به ۱۳ میلیارد متر مکعب تخلیه شده است، این تخلیه آبخوان سبب شده با چالش بزرگی به نام فرونشست مواجه شویم که اَبَر چالش استان است.

استاندار اصفهان بیان کرد: با خشک شدن تالاب گاوخونی ریزگردهایی که در این منطقه به سمت مناطق مسکونی و شهری حرکت می‌کند از مصائب بعدی ما در استان هستند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: مسائلی که در حوزه معیشت مردم وجود دارد نیز ناشی از مسئله آب است.

وی ادامه داد: از طرفی مقرر شده بود پروژه‌های متعددی در حوضه آبریز زاینده رود در استان اصفهان اجرا شود؛ اما آن پروژه‌ها متوقف مانده‌اند.

تأمین آب استان اصفهان، دغدغه رئیس جمهور

استاندار اصفهان گفت: با دستور شخص رئیس جمهور یکی از اولویت‌های اصلی استان پیگیری مسائل آب و جلسات متعددی با حضور شخص رییس جمهور، معاون اول، وزرا و … برای رسیدگی به مشکلات خوضه آبریز زاینده رود برگزار شد.

مرتضوی یادآور شد: برخی از پروژه‌هایی که امروز در استان در حال اجراست نتیجه همان پیگیری‌ها در سطح ریاست جمهوری است که شاهد چند پروژه فعال در استان اصفهان هستیم.

۳۶۵ کیلومتر از پروژه آبرسانی به استان از دریای جنوب طی شده است

وی خاطرنشان کرد: یکی از این پروژه‌ها، پروژه انتقال آب از دریا است که حدود ۳۶۵ کیلومتر این مسیر طی و ترانشه‌گذاری شده است.

استاندار اصفهان افزود: تقریباً دو سوم مسیر لوله گذاری شده و با سرعت قابل قبولی پروژه در حال پیشرفت است، این پروژه از شهریور سال گذشته آغاز شده و تاکنون یک سوم مسیر طی شده است و در تلاش هستیم تلاش تا دو الی سه سال آینده پروژه به کلی اجرایی شود.

مرتضوی گفت: در این راستا هفته آینده نیز سفری به جنوب کشور خواهیم داشت و با استاندار هرمزگان دیدار و گفتگو خواهیم کرد.

وی ادامه داد: پروژه‌های دیگری نیز از زمان‌های گذشته در حال اجرا بود که دنبال فعال سازی آن هم هستیم.

دکتر مرتضوی خاطرنشان کرد: در این مسیر باید از همه مسئولان در سطح ملی و استانی، نمایندگان استان، دستگاه‌های مختلف، برخی بنگاه‌های اقتصادی استان و… قدردانی کنیم.

تأمین آب به استان با هدف مهار فرونشست

وی تصریح کرد: تأمین آب به استان با هدف مهار فرونشست است لذا در استان اصفهان باید مراقب باشیم اگر پروژه‌هایی برای محدود کردن برداشت و کنترل نوع کشت اتفاق می‌افتد به خاطر صلاح مردم استان است.

مرتضوی گفت: این مسائل به حیات و ممات استان ما مرتبط است، کنترل برداشت‌ها و اصلاح الگوی کشت یکی از مسائل اساسی است که در خصوص آن باید به گفتمان مشخصی در استان برسیم.

وی یادآوری کرد: از نخبگان انتظار تبیین این مسائل در جامعه را می‌توان داشت همه ما سوار یک کشتی هستیم و آن استان اصفهان است و در نگاه بزرگ‌تر ایران اسلامی است.

مرتضوی با اشاره به اینکه از بالا دست تا پایین دست همه باید همکاری و مشارکت داشته باشیم، گفت: این گفتمان جاری باید در استان ما و استان‌های مجاور وجود داشته باشد و همه نسبت به این درد مشترک وفاق و همدلی داشته باشیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: از ۴۵ سال پیش درگیر یک جنگ نابرابری هستیم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی علیه مردم ما آغاز شد.

استاندار اصفهان گفت: در دوران پس از نهضت حضرت امام (ره) در قالب کودتاهای مختلف سعی کردند انقلاب را متوقف کنند زیرا مردم ما حاضر نبودند ذیل پرچم اَبَر قدرت‌ها قرار بگیرند و شعار نه شرقی و نه غربی می‌دادند.

مرتضوی با بیان اینکه این رویکرد معادله غرب را برهم زد، خاطر نشان کرد: پس از تحمیل جنگ تحمیلی نیز این دشمنی‌ها همچنان ادامه دارد اما میدان جنگ عوض شده است.

وی تصریح کرد: یکی از عوارض و آسیب‌های جنگ امروز، در سفره‌های مردم و در مسائل فرهنگی نمایانگر است.

استاندار اصفهان متذکر شد: اگر مراقب ساحت جنگ جدید باشیم رویکردمان تغییر خواهد کرد، دشمن با عملیات رسانه‌ای کلوخ خود را گوهر و گوهر ما را کلوخ جلوه می‌کند.

مرتضوی با اشاره به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: آیا ما همان کشوری هستیم که یک سیم خاردار به ما نمی‌دادند؟ این اعتماد به نفس و جایگاهی که انقلاب اسلامی به مردم ما داد کاری کرد که امروز جوانان ما هر حوزه علم و فناوری که به سراغ آن می‌روند را تسخیر می‌کنند.

وی عنوان کرد: دشمن ایران ذلیل را می‌خواهد، دشمن کشوری را می‌خواهد که با نظر سفرای انگلیس و آمریکا مسئولانش جا به جا شوند.

استاندار اصفهان در پایان اضافه کرد: از این رو بایستی هوشیار باشیم و با شناخت ساحت جنگ جدید و با ایجاد امید در جامعه کشور را در برابر تفرقه‌های دشمن بیمه کنیم.

کد خبر 674681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.