اینجا کودکان پادشاهی می‌کنند

آرامش خاطر، تأمین سلامت و بهداشت کودکان وجه تمایز اولین مرکز تخصصی تربیتی کودک ویژه کارکنان شهرداری اصفهان است، بر این اساس شعار کلبه کودک شهرداری «اینجا خانه شماست» تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «صدای هشدار گوشی بلند می‌شود، ساعت ۶:۰۰ صبح را نشان می‌دهد، دوباره روز از نو و روزی از نو...

به چهره معصوم کیان نگاه می‌کنم که غرق خواب است، با عجله از خواب بیدار می‌شوم و لباس‌هایش را تنش می‌کنم. بغلش می‌کنم و او را به خانه مادربزرگش می‌برم. او را که حالا هنوز چشم‌هایش نیمه‌باز است، می‌بوسم "بعدازظهر میام دنبالت، تا مامان برمی گرده بچه خوبی باش."

شاید این قصه صبحگاهی تمام مادران شاغلی است که هر روز باید فرزند خردسال خود را به خانه مادربزرگشان یا مهد کودک بسپارند.

بسیاری از بانوان این سرزمین به فراخور نیاز و شرایط زمانه در اقصی نقاط کشور مشغول به فعالیت اجتماعی و اقتصادی هستند و در این میان شهرداری اصفهان یکی از صدها نقاطی است که بانوان زیادی در آن به رسالت خطیر خدمت به شهروندان می‌پردازند.

در این میان بانوان این سرزمین، مهر و عشق مادری را از مادران خود به ارث برده‌اند و گام در مسیر پر فراز و نشیب نقش مادری در کنار ایفای شغل حرفه‌ای خود نهاده‌اند.

اینجا کودکان پادشاهی می‌کنند

از این‌رو زدودن دغدغه تربیت فرزندان و تأمین آرامش روانی فرزندان آنان از خاطر و ذهن مادرانی که برای پیشرفت کشور خود جهادگرایانه خدمت می‌کنند، یکی از اصول مهمی است که سازمان‌های بزرگ جهانی در دنیای پیچیده امروز به آن توجه می‌کنند.

در سال‌های اخیر که صحبت از قرار گرفتن در ابر چالش پیری جمعیت برای کشور ایران می‌شود، تصویب قانون جوانی جمعیت و توجه به ابعاد مختلف آن، شاید علاجی برای این درد باشد اما اجرای این قانون با نگاه به همه ابعاد آن از تسهیل روند ازدواج جوانان، تشویق آنان برای تشکیل خانواده و فرزندآوری، رفع چالش‌های پیش‌روی تربیت فرزندان و ایجاد زمینه چند فرزندی در یک قاموس مهم‌تر است.

در این راستا شهرداری اصفهان با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر جوانی جمعیت و فرزندآوری برای تأمین آرامش بانوان شاغل در این نهاد اقدام به راه‌اندازی اولین مرکز تخصصی تربیتی کودک ویژه کارکنان شهرداری اصفهان کرد؛ خانه کودکی که پس از یک‌سال کار مطالعاتی و تحقیقاتی با اساتید علوم تربیتی و مشاوره خانواده دانشگاه اصفهان طراحی و با همکاری مشترک خانه مادر و کودک مهرستان در هفته جاری افتتاح شد.

اینجا کودکان پادشاهی می‌کنند

این مرکز تخصصی تربیتی کودکان به گونه‌ای طراحی شده که رنگ‌ها حرف می‌زنند و زندگی کودکانه در این فضا نقش بسته است، بازی‌های نو و به‌روز برای بازه سنی یک تا پنج سال به کار گرفته شده تا کودکان را جذب کند و مادران با خیالی آسوده به کار و فعالیت خود بپردازند.

آرامش خاطر، تأمین سلامت و بهداشت فرزندان وجه تمایز این خانه کودک بوده و بر این اساس شعار کلبه کودک شهرداری «اینجا خانه شماست» تعیین شده و بر دیوارهای آن نقش بسته است.

در این خانه، کودکان با همیاری مربیان، مشق زندگی و اصول و نیازهای خود را می‌آموزند، البته خبری از درس، کتاب و تخته نیست، اینجا همه چیز در قالب بازی آموخته می‌شود، اینجا چون خانه، فضا گرم، صمیمی و راحت است.

به قول مسئولان، اینجا کودکان فرمان هر امری را می‌دهند و بر اساس آموزه‌های اسلامی کودکان کمتر از هفت سال، پادشاهی می‌کنند.

در راستای قانون جوانی جمعیت، صرف تاکید به ازدواج، نشان از ناقص بودن اجرای قانون است، چراکه یکی از ابعاد قانون تاکید بر تحکیم خانواده و توجه به تربیت و پرورش فرزندان است؛ بی‌شک بازی، محیط‌های کودکانه و شادی‌بخش جزء جدایی‌ناپذیر سن کودکی و تربیت آن است که فراهم‌کردن آن دغدغه بسیاری از خانواده شهرنشین به‌ویژه والدین شاغل است.

اینجا کودکان پادشاهی می‌کنند

صفیه‌سادات موسویان، مسئول کانون فرزندان کارکنان شهرداری اصفهان نیز در این باره اظهار می‌کند: اولین مرکز تخصصی تربیتی کودک در فضایی به مساحت بالغ بر ۱۰۰۰ مترمربع با سه فضای اختصاصی برای فرزندان سه تا پنج سال با تجهیزات مهارتی و آموزشی، دو فضای اختصاصی برای فرزندان یک تا سه سال مجهز به تخت‌خواب و تجهیزات حسی حرکتی و همچنین دو سالن اختصاصی بازی‌های مهارتی، مشاغل، جنبشی و ورزشی و یک سالن غذاخوری و استراحت طراحی شده است.

وی ادامه می‌دهد: برای آرامش خاطر کودکان و مادران شاغل، روزانه یک مدیر داخلی، پنج مربی اصلی، چند مربی کمکی و مادریار، یک پزشک و یک روان‌شناس در این مهدکودک مشغول به فعالیت هستند، همچنین ظرفیت کل مهدکودک ۴۵ نفر است.

مسئول کانون فرزندان کارکنان شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: ساعت کاری مهد کودک منطبق با شرایط و ساعت اداری و فعالیت یک مادر از ساعت ۷:۰۰ تا ۱۵:۰۰ و از شنبه تا پنجشنبه است و بعدازظهرها نیز کارگاه‌های ویژه مادر و کودک برای ارتباط و آموزش هرچه بیشتر مادر و فرزند برگزار خواهد شد.

کد خبر 673992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.