پیش‌بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

یک کارشناس بازارهای مالی گفت: اگر این حجم از صادرات حفظ شده، واردات تحت کنترل بانک مرکزی باشد و حجم نقدینگی همچون شرایط فعلی کنترل شود، انتظارات تورمی کنترل می‌شود و نرخ دلار تا پایان سال بین ۴۵ تا ۵۰ هزارتومان خواهد ماند که عملکرد خوبی برای بانک مرکزی است.

احمد اشتیاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اقدامات بانک مرکزی محوریت کاهش نرخ ارز در بازار رسمی و غیر رسمی است. باتوجه به شرایط کشور، بانک مرکزی در کنترل نرخ دلار، نقش محوری دارد. با توجه به اینکه انتظارات تورمی فروکش کرده، ممکن است بانک مرکزی در کنترل تورم نیز عملکرد موفقی داشته و به واسطه آن توانسته نرخ ارز را کنترل کند.

وی افزود: اگر بانک مرکزی بتواند سیاست تعدیل انتظارات تورمی را همچنان ادامه دهد در ماه‌های آینده نیز در کنترل قیمت دلار عملکرد موفقی خواهد داشت.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: انتظارات ما نسبت به قیمت دلار باید منطقی باشد. بین ارزش ذاتی دلار در اقتصاد ایران و حجم نقدینگی در چهل سال گذشته ارتباط منطقی برقرار بوده است. از طرفی، تراز ارزی و میزان صادرات نسبت به واردات باید برقرار باشد و دچار تراز ارزی منفی نشویم.

اشتیاقی اضافه کرد: براساس آمارهای اعلامی اکنون صادرات نفتی و غیر نفتی به بیش از ۸۰ میلیارد دلار است؛ اگر بتوانیم این سطح را حفظ کرده و افزایش دهیم، می‌توان نرخ دلار را در همین دامنه کنترل کرد.

وی ادامه داد: البته حجم نقدینگی باید با شیوه‌ای که اکنون بانک مرکزی در پیش گرفته کنترل شود و کسری بودجه دولت منجر به افزایش حجم نقدینگی نشود.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: براساس آمار، بانک مرکزی توانسته حجم نقدینگی را در محور ۳۰ درصد کنترل کند که نسبت به سال گذشته تا کنون شش درصد کاهش یافته است.

اشتیاقی تصریح کرد: اگر این حجم از صادرات حفظ شده، واردات تحت کنترل بانک مرکزی باشد و حجم نقدینگی همچون شرایط فعلی کنترل شود، انتظارات تورمی کنترل می‌شود و نرخ دلار تا پایان سال بین ۴۵ تا ۵۰ هزارتومان خواهد ماند که عملکرد خوبی برای بانک مرکزی است.

کد خبر 673943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.