بازجذب ۲۶ هزار دانش‌آموز به نظام آموزشی در دوران پساکرونا

معاون اول رئیس جمهور در جلسه ایجاد عدالت آموزشی و بررسی وضعیت بازماندگان از تحصیل، کم‌توجهی به آموزش‌وپرورش را کم‌توجهی و ضربه به آینده کشور دانست و گفت: اجرای عملیاتی و زمانبندی شده سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش گامی مهم و اساسی در کاهش یا به صفر رساندن نرخ بازماندگان از تحصیل است.

به گزارش ایمنا، محمد مخبر در جلسه ایجاد عدالت آموزشی و بررسی وضعیت بازماندگان از تحصیل که وزیر آموزش‌وپرورش و مسئولان پژوهشکده‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی حضور داشتند، اظهار کرد: غفلت از نظام آموزشی زمانی نمایان می‌شود که جبران نیروی تحصیل‌کرده امکان‌پذیر نباشد و باید با توجه به اهمیت این موضوع در دولت سیزدهم و همچنین هوش و استعداد کودکان و نوجوانان ایرانی با برنامه‌ریزی منظم و کمک اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های مطالعاتی آمار بازماندگان از تحصیل را به صفر رساند.

وی افزود: دولت مردمی سیزدهم گام‌های بزرگی در رفع موانع عدالت آموزشی و بازگشت بازماندگان از تحصیل برداشته است و آمادگی کامل داریم تا اهداف سند تحول را محقق کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به آمار بازماندگان از تحصیل در برخی از استان‌ها، بر ضرورت شکل دادن یک قرارگاه و رفع چالش‌های این استان‌ها در حوزه آموزش و پرورش تأکید و وزیر آموزش و پرورش را موظف کرد برنامه عملیاتی این قرارگاه به سرعت آماده و عملیاتی شود.

وی با تاکید بر ضرورت مهارت‌آموزی در دوره دانش‌آموزی گفت: باید برای عقب‌ماندگی مهارتی دانش‌آموزان در دوره کرونا یک برنامه ویژه تمهید شود و این موضوع با کمک مجلس در برنامه هفتم نیز گنجانده شود.

مخبر اهمیت تقویت هنرستان‌ها را خاطرنشان و تاکید کرد: اگر یک دانش‌آموز پس از اتمام دوره تحصیلی در نظام آموزش‌وپرورش بتواند صاحب حرفه و مهارتی شود، می‌توان به تکرار چرخه فقر و ریشه‌کنی آن در خانواده و کشور پایان و سطح اشتغال را افزایش داد. بنابراین ضرورت دارد وزارت آموزش‌وپرورش توجه به هنرستان‌ها را بار دیگر در رأس برنامه‌های خود قرار دهد.

وی افزود: تهیه و تدوین لایحه تقویت مدارس در وزارت آموزش‌وپرورش می‌تواند برخی اشتباهات گذشته در خصوص سرانه مدارس، سرانه تغذیه و جابه‌جایی دانش آموزان را جبران کند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با تأکید بر ضرورت و اهمیت طرح اداره مدارس به صورت هیأت امنایی و مدرسه‌یاری و مدرسه‌داری خیرین مدرسه‌ساز در وزارت آموزش‌وپرورش، گفت: در کنار این اقدامات باید وزارت آموزش‌وپرورش طرح ارزیابی تحصیلی بدون امتحان را بررسی و تدوین کند.

در این نشست، رضامراد صحرایی وزیر آموزش‌وپرورش از اولویت آموزش‌وپرورش در برنامه‌های دولت خبر داد و افزود: لایحه‌ای تحت عنوان لایحه تقویت مدرسه در حال آماده سازی است تا پس از تصویب، ساختار حمایت از مدارس و همچنین نقش مدارس در محلات و مناطق تحت پوشش را متحول سازد و همچنین از ظرفیت‌های مردمی برای مدیریت مدارس و رسیدگی به وضعیت دانش آموزان مناطق محروم استفاده شود.

علاوه بر این در این جلسه گزارشی در خصوص نرخ کاهش بیسوادی شش‌ساله و بیشتر در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه و جهان، شاخص تغییر ضریب جینی آموزش در مناطق مختلف، درصد بیسوادی در تهران و سایر استان‌های کشور، نرخ فقر بی‌پولی کودکان زیر ۱۸ سال نسبت به معلم به دانش‌آموز و بالعکس در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا، روند ترک تحصیل، توزیع حمایتی، نسبت بودجه آموزش‌وپرورش به تولید ناخالص داخلی و مقایسه سرانه دانش آموزی ایران با کشورهای جهان ارائه شد.

در ادامه تأکید شد در دولت سیزدهم هزینه ایاب و ذهاب و سرانه مدارس احیا شده است که با توجه به اهمیت این موضوع برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش این دو موضوع در کنار برقراری سرانه تغذیه در مدارس در وزارت آموزش‌وپرورش در حال پیگیری و اجرایی است.

همچنین در خصوص کاهش و به صفر رساندن کودکان بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل پیشنهادهایی شامل کاهش تمرکزگرایی و افزایش اختیارات منطقه‌ای و محلی، ایجاد پنجره واحد حمایتی از طریق مدرسه و ایجاد قرارگاه جهادی عدالت آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.

وزارت آموزش‌وپرورش نیز گزارشی از نرخ بازماندگان از تحصیل در دوران کرونا و پساکرونا ارائه و تأکید کرد که در دولت سیزدهم و با اجرای طرح شهید محمودوند با همکاری گروه‌های جهادی و محوریت آموزش‌وپرورش در حدود ۲۶ هزار دانشپآموز بازجذب نظام آموزشی و کلاس‌های درسی شدند.

کد خبر 673268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.