مساجد، شاخصه معماری در شهر اسلامی است

رئیس هیئت مدیره مجمع حوزویان مهندس ایران با اشاره به تاثیر فرهنگ به عنوان نخستین شاخصه در ایجاد تمدن‌ها گفت: نمود تمدن در کشورها و حاکمیت‌ها، معماری است و شاخصه معماری در شهر اسلامی، مساجد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام محمد معرفت، امروز_ پنجشنبه بیست و دوم تیرماه_ در نخستین نشست تخصصی شهر اسلامی با عنوان «تبیین اصل مسجد محوری در تحقق شهر اسلامی» با اشاره به تأثیر مؤلفه‌های تمدنی بر معماری مسجد اظهار کرد: با اجرای نهضت ملی مسکن شاهد ساخت و ساز مساجد خواهیم بود، همچنین تلاش‌هایی برای افزایش ساخت مساجد در محلات در سطح کشور شکل گرفته و این فرصت مناسبی برای تأثیر مؤلفه‌های تمدنی است.

وی با اشاره به تأثیر فرهنگ به عنوان نخستین شاخصه در ایجاد تمدن‌ها گفت: نمود تمدن در کشورها و حاکمیت‌ها، معماری است و شاخصه معماری در شهر اسلامی، مساجد است، از این منظر معماری مساجد رابطه مستقیمی در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی داشته است.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور تصریح کرد: طراحی معماری مساجد از سخت‌ترین طراحی‌ها محسوب می‌شود و هر کسی از عهده آن بر نمی‌آید، چرا که مسجد یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای مسلمانان در سراسر دنیا و شاخص‌ترین عنصر معماری در شهرهای اسلامی است.

وی ادامه داد: در اصول کلی طراحی معماری مساجد باید توجه داشت معماری اسلامی، معماری مسلمانان و سفیر فرهنگ و تمدن اسلامی است، به تعبیری معماری مسلمانان در طول تاریخ با ویژگی‌های منحصر به فرد خود همچون سفیری، رسالت تبلیغ اسلام را بر دوش داشته است، در واقع معماران اسلامی در جز به جز طراحی و نمادها تدبر کرده‌اند.

حجت‌الاسلام معرفت در ادامه با اشاره به تعاریف مختلف فرهنگ و اجزای فرهنگ، شامل عقاید و باورها، علایق و گرایش‌ها، رفتارها، آداب‌ها و نگرش‌ها گفت: فرهنگ در اصطلاح، ویژگی زندگی انسانی و تمدن، مجموعه ساخته‌ها، دستاوردها و اندوخته‌های مادی و معنوی، جامعه انسانی به شمار می‌رود و مؤلفه‌های تمدن‌سازی شامل نظام‌مندی، پویایی، همبستگی و جهانگردی است.

وی با تاکید بر اینکه اگر مسجدی بدون هویت معماری اسلامی بسازیم، آیندگان ما حتی از نعمت گردشگران هم نیز محروم خواهند شد، خاطرنشان کرد: درباره ارتباط فرهنگ و تمدن دیدگاه‌های مختلفی مطرح است که از جمله آن‌ها می‌توان به دیدگاه همسانی، دیدگاه انطباق، دیدگاه تباین و در آخر دیدگاه فرهنگ و تمدن «بود و نمود»، اشاره کرد.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور افزود: دیدگاه مد نظر ما، دیدگاه فرهنگ و تمدن «بود و نمود» است، این دیدگاه بیان می‌کند فرهنگ بود تمدن و تمدن نمود فرهنگ است.

وی توضیح داد: در معماری مساجد، عناصر مشترکی چون مناره، گنبد، صحن، ایوان، شبستان، محراب و کتیبه دیده می‌شود به عنوان مثال مناره‌ها در گذشته، نقش‌های متفاوتی را برای مساجد ایفا می‌کردند، از جمله مهم‌ترین آنها ماذنه بوده است ولی یک مناره برای هر مسجد با این کارکرد کفایت می‌کرد که در معماری مساجد اهل تسنن می‌بینیم و جفت بودن مناره‌ها در معماری اسلامی از شاخصه‌های معماری ایرانی محسوب می‌شود.

کد خبر 673240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.