ضرورت امر تبلیغ در عصر حاضر / حوزه‌های علمیه پیشگام مسئولیت الهی هستند

استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل سیاسی گفت: شهیدان بهشتی، مطهری، صدر و امثالهم با نگاه ویژه خود، زمان جلوتر از زمان خودشان را دیدند، حرکت کردند و موفق شدند. امروز در این مقابله با انحرافات، باید حوزه‌ها که پیشگام مسئولیت الهی هستند، به‌خوبی و قدرتمند عمل کنند و امر تبلیغ را جدی بگیرند.

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع روحانیون و طلاب اظهار کرد: از صدر اسلام تا امروز افرادی بودند که قصد داشتند، دین و معنویت را در جامعه اسلامی کم‌رنگ کنند یا از بین ببرند و در این مسیر به‌خصوص در دوره معاصر، از هر ابزار و امکانی کمک گرفته‌اند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فضلا، طلاب و مبلغان حوزه‌های علمیه، تبلیغ دین و اهداف دینی را مهم‌ترین وظیفه حوزه‌ها خواندند و با اشاره به لوازم تبلیغ مؤثر و به‌روز یعنی «شناخت مخاطب، شناخت آرایش حقیقی صحنه تبلیغات جهانی برای داشتن موضع تهاجمی و برخورداری از روحیه جهادی» تاکید کردند: نسل نوجوان و جوان در مقام صاحبان و سازندگان آینده کشور، باید مرکز توجه تبلیغات خلاقانه و متکی بر شیوه‌ها و ابزارهای نوین باشد.

استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) فرمودند برای اینکه امت جدم را هدایت کنم و سنت‌های رسول‌الله (ص) را تجدید کنم اقدام به قیام الهی کردم؛ در همین راستا باید اشاره کرد که احیا دین و احیا سنت پیامبر جز اهداف انقلاب مقدس اسلامی بوده است.

حجت‌الاسلام اژه‌ای تصریح کرد: حقیقت قیام عاشورای حسینی احیای دین خدا بود که در طول ۱۳۰۰ سال منشأ آثار و برکات زیادی بوده و پیروزی انقلاب اسلامی یکی از برکات عظیم آن بوده است.

به گفته وی، این انقلاب در تداوم عاشورا، مقاومت در برابر طاغوت و سلطنت، چه سلطنت موروثی و جبارانه ایران چه سلاطین منطقه و بالاتر از آن‌ها سلطه سران آمریکا، انگلیس و استکبار جهانی ایستاده و مقاومت کرده است.

اژه‌ای اظهار کرد: امروز و در دوران کنونی، شبیه همان دستگاه و استکبار ابتدایی، نظام سلطه امروز هم بر همه چیز اسلام و دین تاخته و هجومی همه جانبه برده است. آنها هم سرزمین‌ها را مورد تاخت‌وتاز قرار دادند، هم اخلاق و معنویت را و هم غارت اموال مسلمین و بشریت را دنبال کردند.

وی ادامه داد: این تفکر منحط به دنبال خارج کردن انسان از انسانیت و گرفتن هویت انسانی بشر است. وقتی هویت را انسان را گرفتید سرزمین، هویت و پرچم و ملیت برای او ارزشی نخواهد داشت و همه اینها تحت تأثیر تهاجم تفکر منحط غرب واقع می‌شوند.

استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل دینی گفت: اقدام آتش زدن قرآن توسط یک فرد عراقی یا بوسیدن پرچم آمریکا توسط یک دانشجوی ایرانی نشان از همین بی‌هویتی دارد. برای این افراد پرچم، ملیت و وطن مطرح نیست.

وی با بیان اینکه ایدئولوژی غرب ارزش‌ها و زنان کشورهای غربی را به شکل دیگری به بی‌بند و باری و هرزگی کشاند و تحمیل کرد، افزود: مهم‌تر از این موارد، خطری بالاتر است که در قالب یک ایدئولوژی مطرح است. آنچه که امروز در جامعه بشری تحت عنوان زن، زندگی، آزادی مطرح شده انحراف است. آزادی مد نظر آنها همان شعار جدایی دین از جامعه، سیاست، اخلاق و علم است چراکه حاضر نیستند برای دین هیچ جایگاهی را در هیچ بعدی از ابعاد زندگی بشری بپذیرند.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: اگر دین و معنویت را از بشریت بگیریمف انسان‌ها به افرادی بی‌هویت همچون انسان‌های اولیه تبدیل می‌شوند.

وی تاکید کرد: هجمه‌ای که رهبر انقلاب اشاره دارند همگانی است اما امروزه با رنگ و آب ایدئولوژیک مطرح می‌شود. رهبر انقلاب جبهه مقابل نظام اسلامی را که خود را لیبرال دموکراسی می‌نامد، جبهه‌ای دروغگو و کذاب می‌دانند و معتقد هستند جبهه مقابل ملت ایران، ضد آزادی‌خواهی و آزاداندیشی و مخالف هر نوع دموکراسیِ غیروابسته به مستکبران است.

خط بطلان بر افتضاحی به نام مارکسیسم

استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی به جای پرداختن به جزئیات به ریشه زدند و در این بخش کار کردند، اظهار کرد: شهید مطهری خط بطلانی بر افتضاحی به نام مارکسیستم کشیدند و آن را اعلام علنی کردند. همچنین علمای مختلف کتاب‌هایی مختلفی در این رابطه نوشته‌اند.

به گفته وی، وقتی رهبر انقلاب به این موضوع توجه دارند، قصدشان این است که بگویند در دنیا تضادی میان لیبرالیسم و مارکسیم وجود ندارد. شهید مطهری هم می‌گفت مارکسیسم و لیبرالیسم لبه یک قیچی است و هر کدام انهدام دین را دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام اژه‌ای تصریح کرد: امثال شهید مطهری و دیگر بزرگان دین، مسلط بر این مبارزات صد ساله حوزه دین به‌ویژه در قم و نجف در برابر مکاتب بشری ایستادند و در این مسائل بحث کردند و پاسخ دادند. امروز اگر مارکسیسم در امور اقتصادی ورشکسته شده اما مارکسیسم اخلاقی که همان کمونیسم جنسی است، به شکلی دیگر با هماهنگی حکمرانان غربی مشغول تبلیغ است که معظم‌له به آن اشاره کردند.

وی افزود: حوزه علمیه قم و دیگر حوزه‌ها اگر بخواهند در برابر این وضعیت حرفی برای گفتن داشته باشند، باید همچون علامه طباطبایی ابتدا به سراغ ریشه‌ها بروند و اساس تفکری که اینها دارند را شناسایی و نقد کنند و به چالش بکشند.

روش عمل رهبر معظم انقلاب

استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند باید تهاجمی و نه تدافعی در برابر تفکر دشمنان عمل کنیم، شیوه امروز رهبر انقلاب نیست. من با کتاب‌ها و نوشته‌های ایشان از حدود سال ۴۹ تا امروز آشنا هستم و دیده‌ام که روش معظم‌له، همواره حالت تهاجمی داشته است.

وی تصریح کرد: این روش در واقع یک روش برگرفته از قرآن، نهج‌البلاغه و انبیای الهی است. حضرت علی (ع) در امور نظامی می‌فرمایند"اگر در خانه خود خواستید با دشمن مبارزه کنید، شکست می‌خورید؛ باید در خانه دشمن بجنگید تا پیروز شوید."

حجت‌الاسلام اژه‌ای ادامه داد: رهبر انقلاب بر این نکات تاکید داشتند، با این تفاوت که امروز همان تفکر مارکسیسم و لیبرالیسم است که بنیان آن مادی‌گرایی و انهدام همه ارزش‌های دینی است و به ارزش‌های دینی می‌تازد.

وی گفت: در ظاهر کشورهای مختلف نوعی تقابل با تفکر غرب دارند اما در اخلاق و مسائل داخلی و اجتماعی شبیه هم هستند و توجه چندانی به ارزش‌ها و باورهای انسانی و اخلاقی ندارند.

استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل دینی گفت: با دشمن جدیدی روبه‌رو نیستیم اما روش‌ها جدید شده است و متفکران تغییر کرده‌اند و با روش‌های جدیدی به میدان آمده‌اند. شهید بهشتی، مطهری، صدر و امثالهم با نگاه ویژه خود، زمان جلوتر از زمان خودشان را دیدند و حرکت کردند و موفق شدند. امروز در این مقابله با این رویکرد منحرف، باید حوزه‌ها که پیشگام مسئولیت الهی هستند، به‌خوبی و باقدرت عمل کنند و امر تبلیغ را جدی بگیرند.

کد خبر 673173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.