دغدغه کارگران غیررسمی در شورای‌ عالی کار شنیده شود

مدیرعامل خیریه نذر اشتغال امام حسین(ع) گفت: شورای عالی کار متشکل از سه نماینده کارگران، کارفرما و سه نماینده دولت است که در این شورا، نماینده کارگران غیررسمی حضور ندارد، بنابراین دغدغه آن‌ها به دلیل نبود نماینده رسمی در این شورا مطرح نشده و در نتیجه مشکلات آن‌ها بررسی نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اکبر اخوان‌مقدم امروز_ سه‌شنبه بیستم تیرماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال است که برای کارگران کم‌درآمد فعالیت می‌کنم، اظهار کرد: حدود دو هزار اشتغال در حاشیه شهر در قالب ۲۰۰ کارگاه شامل کارگاه‌های صنایع‌دستی، مونتاژ عروسک، اسباب‌بازی، سبزی‌پاک‌کنی و فعالیت‌هایی که می‌توان در خانه، مسجد یا محله برای افراد نیازمند فراهم کرد، با کمک و تلاش کارفرمایان و خیران محله‌ها ایجاد شده است.

وی افزود: این کارگاه‌ها هیچ سود و درآمدی برای ما ندارد و در بیشتر اوقات حتی میزان حقوق کارفرما با کارگر یکی است و به حقوق اداره کار نمی‌رسد، لذا بر اساس قانون کار، کارفرمای کارگاهی که نتواند مطابق قانون به کارگران خود حقوق پرداخت کند باید جریمه شود که با جریمه کارفرما، کارگاه تعطیل خواهد شد.

مدیرعامل خیریه نذر اشتغال امام حسین (ع) تصریح کرد: پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد نیمی از کارگران کشور به طور غیررسمی مشغول به کار هستند، بنابراین با وجود ۱۰ میلیون کارگر رسمی در کشور می‌توان گفت، تعداد ۱۰ میلیون نیز کارگر غیررسمی در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آمار کارگران غیررسمی و به طور دقیق مشخص نیست، گفت: پژوهش‌های مجلس آمار این کارگران را ۱۰ میلیون نفر اعلام کرده است، درحالی‌که نماینده کارگران در شورای‌عالی کار خبر از تعداد سه و نیم میلیون نفر یا اداره کار و تعاون اصفهان نیز از تعداد یک میلیون نفری کارگران غیررسمی در این کلان‌شهر خبر می‌دهد.

اخوان‌مقدم خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اداره کار درصورتی‌که میزان حقوق کارگر به عدد تعیین شده در این قانون نرسد، از نظر قانون، کارگر محسوب نمی‌شود، بنابراین سایر خدمات بیمه و بازنشستگی نیز به آن تعلق نخواهد گرفت.

مدیرعامل خیریه نذر اشتغال امام حسین (ع) با تأکید بر اینکه بهتر است موقعیت کارگران غیررسمی در کشور بیش‌ازپیش درک شود، گفت: شورای عالی کار متشکل از سه نماینده کارگران، کارفرما و سه نماینده دولت است که در این شورا، نماینده کارگران غیررسمی حضور ندارد، بنابراین دغدغه آن‌ها به دلیل نبود نماینده رسمی در این شورا مطرح نشده و در نتیجه مشکلات آن‌ها بررسی نخواهد شد، لذا بهتر است نماینده‌ای از کارگران غیررسمی نیز در این شورا حضور داشته باشند، از وظایف رسانه است تا این دغدغه مطرح و اطلاع‌رسانی شود.

اخوان‌مقدم با اشاره به شعار امسال، ادامه داد: «افزایش تولید» به معنی تعطیل‌نشدن حتی یک کارگاه است، همان‌طور که اگر کارخانه‌ای تعطیل شود، دولت برای فعالیت دوباره آن تلاش می‌کند، لازم است پس از تعطیلی کارگاه‌ها نیز اقدام مؤثری از سوی دولت برای راه‌اندازی مجدد آن صورت گیرد.

وی با بیان اینکه با استخدام کارگران غیررسمی برای کارگران رسمی، کارمندان دولت و اقتصاد کشور اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد، گفت: تعطیلی کارگاه‌ها منجر به کاهش تولید می‌شود که با شعار امسال منافات دارد، این در حالی است که اگر این کارگران در کارگاه‌های خود مشغول به کار باشند موجب افزایش تولید و کاهش تورم خواهد شد.

وی تصریح کرد: قانون کار آسیبی به کارخانه‌های بزرگ نمی‌زند و اغلب منجر به تعطیل‌شدن کارگاه‌های کوچک می‌شود، ازاین‌رو خیریه نذر اشتغال تلاش می‌کند تا اقشار و کارگران کم‌درآمد بتوانند به طور رسمی به فعالیت خود ادامه دهند و مطالبه این خیریه نیز تحقق این مهم است.

کد خبر 672803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.