دارایی‌های شهر، ابزاری جذاب برای توسعه دیپلماسی شهری است

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه دارایی‌های شهر، ابزاری جذاب برای توسعه دیپلماسی شهری است، گفت: امروز میدان امام(ره)، هم دارایی جهانی و هم سندی بر خرد مردم آگاه این سرزمین است که تبدیل به مجموعه‌ای قابل توجه در دیپلماسی شهری شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا بیگدلی امروز _یکشنبه هجدهم تیرماه_ در افتتاحیه نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل اظهار کرد: امید است نتیجه چنین نشست‌هایی توسعه همکاری‌های بین‌المللی در پرتو منافع مشترک و دوستی باشد.

وی افزود: دیپلماسی، هنر ارتباط برای ایجاد رابطه با هدف حفظ منافع و امنیت کشورها است و در این راستا به دنبال این هستیم که از دوستی‌ها برای روابط خود استفاده کنیم.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه تصریح کرد: دیپلماسی در تاریخ معاصر امری رسمی بوده اما اکنون شاهد شکل‌گیری منافع متنوع در این حوزه هستیم و در این راستا دیپلماسی عمومی، هنر و شهری نمونه‌هایی از این امر است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع دیپلماسی شهرها گفت: کتاب‌ها و آثار تاریخی که سعی کرده‌اند، شهرها را معرفی کنند، نخستین تلاش برای نشان دادن شهرهای مهم هستند و در ادامه، شهرها برای نشان دادن قدرت حکومت‌ها نشان داده شد و در این راستا، در این دوره شهرها به نماد اقتدار تبدیل شده و با افزایش خطر جنگ در قرن ۱۹ و ۲٠، موضوع تعامل شهرها با هدف تلاش برای صلح مطرح و مناسبات مردمی شهرها اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ در همین دوره موزه‌ها نیز برای معرفی شهرها شکل گرفت.

بیگدلی گفت: در دیپلماسی شهری، عناصر انسانی تشکیل‌دهنده شهر در حد خود تلاش می‌کند با کنشگران بین‌المللی ارتباط برقرار کند و منافع ملی و شهر خود را گسترش دهد و هرگونه همکاری در این‌باره، تداعی‌گر این امر است.

وی درباره پیام‌های دیپلماسی شهری افزود: تاکید بر هویت شهری، تقویت ارتباطات بین‌المللی، توسعه اقتصادی و اجتماعی و معرفی شهرها و هویت آن‌ها از درون این دیپلماسی نشئت می‌گیرد.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه اظهار کرد: نیات انسان‌دوستانه، صلح‌جویانه و بهبود وضعیت معیشتی از اهداف مورد نظر این دیپلماسی است یعنی شهر تلاش می‌کند در راستای منافع و امنیت ملی سهم خود را حوزه‌های مختلف روابط خارجی افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: هر شهری با مردم دانا و خردمند می‌تواند مدعی دیپلماسی شهری شود و در مقابل شهرهایی که ظرفیت فروانی دارند اما مردم دانا ندارند، در این حوزه موفق نخواهند بود.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه دارایی‌های شهر، ابزاری جذاب برای توسعه دیپلماسی شهری است، اظهار کرد: امروز میدان امام (ره)، هم دارایی جهانی و هم سندی بر خرد مردم آگاه این سرزمین است که تبدیل به مجموعه‌ای قابل توجه در دیپلماسی شهری شده است.

وی تأکید کرد: اصفهان گهواره رشد دانشمندان، هنرمندان و صنعتگران بوده و دیپلماسی هنر، دین، اندیشه و علمی از اجزای خانواده دیپلماسی شهری و عمومی است و در این‌باره نیز عنصر خردمند قابل توجه است.

بیگدلی تصریح کرد: وزرات امور خارجه برای موضوع تقویت دیپلماسی توجهی ویژه قائل است و در این راستا از همه تلاشگران این حوزه قدردانی می‌کنیم و امید است از موثران این حوزه نیز در حیطه وظایف خود حمایت کنیم.

کد خبر 672245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.