به بهانه روز شهرداری‌ها / برترین شهرداری‌های دنیا در زمینه‌های مختلف

برلین، سیدنی، سنگاپور، توکیو و کپنهاگ به‌ترتیب به علت انجام اقدامات موثر در زمینه‌های حمل‌ونقل، مناسب‌سازی شهر برای توانخواهان، هوشمندی، خلاقیت و انرژی‌های سبز به عنوان برترین شهرداری‌های جهان شناخته می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بدیهی است که شهرداری‌ها با اقداماتی که اعمال می‌کنند، از مهم‌ترین جایگاه در مدیریت شهرها، افکار عمومی، کیفیت زندگی و ارتباط با مردم برخوردار هستند و وجود آن‌ها در شهرها از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است. این نهادها از زمان‌های قدیم تاکنون همواره در تلاش بوده‌اند بهترین خدمات عمومی که شامل حمل‌ونقل، توسعه فضاهای عمومی، احداث زیرساخت‌های تردد و سایر موارد مشابه می‌شود را در اختیار مردم قرار دهند و از این طریق به ارتقای کیفیت زندگی هر نسل نسبت به نسل‌های گذشته کمک کنند. در ادامه به معرفی برترین شهرداری‌های دنیا و حوزه موفقیت هریک می‌پردازیم.

برلین میزبان بهترین سامانه حمل‌ونقل جهان

مدیران در سراسر شهرهای جهان پس از مهار ویروس کرونا در تلاش هستند سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی را بهبود بخشند تا هرچه بیشتر شهروندان را به تردد از طریق آن‌ها سوق دهند و رکود تحمیل شده ناشی از کووید -۱۹ را بر این بخش جبران کنند. اگرچه برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای دنیا طی سال ۲۰۲۲ در این زمینه موفق عمل کردند، با این حال رویکرد «بلیت ۹ یورویی» آلمان برای بهبود حمل‌ونقل عمومی به تیتر مهم خبرهای جهان در زمینه جابه‌جایی پس از کرونا تبدیل شد و زمینه را برای بهبود بیشتر سامانه حمل‌ونقل عمومی آینده کشور هموار کرد. در این میان، استراتژی برلین تحت عنوان «شبکه ۱۵۵.۴ کیلومتری حمل‌ونقل عمومی» به شهرت جهانی دست پیدا کرد تا این‌که در نهایت، جایگاه برخورداری از بهترین سامانه حمل‌ونقل عمومی جهان را از آن پایتخت آلمان کرد.

جالب است بدانید که دستاورد جدید برلین را ساکنان برای آن به ارمغان آوردند به این صورت که مدیران یک نظرسنجی را میان ۲۰ هزار شهروند در ۵۰ شهر جهان با بهترین کیفیت وسایل نقلیه عمومی برگزار کردند و از آن‌ها خواستند میزان رضایت خود را از تردد به وسیله خودروهای عمومی و خدمات مربوطه اعلام کنند که شهروندان برلین بالاترین نرخ رضایتمندی را در این زمینه از خود نشان دادند.

گروهی از محققان اهل ایالات متحده آمریکا نتیجه نظرسنجی را از جنبه‌های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و مولفه‌هایی نظیر تسهیل مسیریابی از طریق وسایل نقلیه عمومی و قابلیت دسترسی به آن‌ها را تقریباً در طول شبانه‌روز در کارآمدی سامانه حمل‌ونقل عمومی برلین سهیم دانستند. جالب است بدانید که قطارهای پایتخت آلمان در طول هفته فعالیت می‌کنند و تنها از ساعت یک تا چهار شب تعطیل است.

به بهانه روز شهرداری‌ها/ برترین شهرداری‌های دنیا

سیدنی، بهترین شهر دوستدار افراد توان‌خواه

قابلیت دسترسی در سیدنی استرالیا در سراسر جهان شهرت دارد و همین ویژگی این شهر را به بهترین نقطه دنیا برای افراد توان‌خواه تبدیل کرده است. در واقع شهرداری این شهر، اکثر زیرساخت‌های اطراف جاذبه‌های دیدنی شهر به‌گونه‌ای طراحی کرده است که رفت و آمد به وسیله صندلی‌های چرخ‌دار در آن‌ها به راحتی امکان‌پذیر است و هیچ مانعی را برای بازدید افراد دارای معلولیت جسمی از آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

به عنوان مثال، خانه اپرای سیدنی که یکی از محبوب‌ترین مکان‌های عمومی شهر به‌حساب می‌آید در تمام زیرساخت‌های خود دارای فضاهایی برای تردد راحت افراد توان‌خواه است و به همین دلیل گردشگران دارای معلولیت جسمی بی‌شماری را از سراسر جهان به سمت خود فرامی‌خواند. علاوه بر این، اغلب سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی شهر با در نظر گرفتن مردم دارای معلولیت جسمی طراحی شده و برای این افراد کاملاً قابل دسترسی است که همین امر بازدید از جاذبه‌های شهر را افزایش داده و در رونق اقتصادی آن نیز نقش مهمی ایفا کرده است. کشتی‌های سیدنی با قابلیت دسترسی بی‌نظیر خود از محبوبیت بسیار بالایی میان مردم و گردشگران شهر برخوردار است و قابلیت سفر و بازدید از تمام مناطق و جاذبه‌های سیدنی را برای مردمی با هر میزان توان جسمی فراهم می‌آورد.

از دیگر ویژگی‌های طراحی سیدنی که آن را به بهترین شهر دنیا برای افراد توان‌خواه تبدیل کرده است می‌توان به پیاده‌روهایی اشاره کرد که با ظرافت تمام برای افراد دارای اختلالات بینایی طراحی شده و زمینه را برای عبور و مرور آن‌ها بدون حضور دیگری در کنار خود فراهم آورده، ضمن این‌که وجود ۲۱۰۰ تابلوی راهنمایی با خط بریل، ایمنی سفر را برای این جوامع آسیب‌پذیر به حد اعلی رسانده است.

به بهانه روز شهرداری‌ها/ برترین شهرداری‌های دنیا

سنگاپور، هوشمندترین شهر جهان

سنگاپور شهری کوچک با حدود ۲۷۶ مایل مربع و جمعیتی حدود ۶ میلیون نفر است، با این حال بیشترین نوآوری‌ها را برای طراحی شهری توسعه می‌دهد. مدیران شهری سنگاپور ادعا کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۵ تمام خودروهای سراسر شهر را با وسایل نقلیه بدون راننده جایگزین خواهند کرد و جالب این‌که در حال حاضر نیز دانشجویان دانشگاه ملی سنگاپور به‌طور کامل از خودروهای بدون راننده به منظور تردد خود برای مسافت در شهر و داخل محوطه دانشگاه بهره می‌گیرند. علاوه بر این، سامانه حمل‌ونقل خودران شهر امکان تردد ایمن را برای افراد دارای ناتوانی جسمی و سالمندان فراهم آورده و این در حالی است که برخورداری این وسایل نقلیه از سیستم‌های هوشمند زمان واقعی برای سازگارسازی شرایط ترافیکی، به مدیریت بهتر و ایمن‌تر سفر از طریق خودروهای بدون راننده در سراسر شهر کمک می‌کند.

البته زیرساخت‌های شهر هوشمند سنگاپور تنها به موارد بالا محدود نشده، بلکه شبکه‌ای از پهپادها را نیز در بر گرفته است که به‌طور مداوم به حمل بسته‌های حمایتی برای افراد نیازمند و تحویل نامه‌ها و بسته‌های پستی مشغول است. علاوه بر این، افراد دارای معلولیت جسمی در سنگاپور می‌توانند صندلی‌های هوشمند (بدون راننده) تهیه کنند و از این طریق با ایمنی بیشتر به بازدید از شهر و انجام امور روزمره خود بپردازند.

مدیران سنگاپور طی دوران شیوع کرونا نیروهای کاری رباتیکی را تهیه کردند که بسیاری از امور شهری را انجام می‌داد و امروزه همچنان در بسیاری از فضاهای عمومی شهر نظیر کتابخانه ملی، ایستگاه‌های قطار و حتی کافه‌ها و رستوران‌ها مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سنگاپور در سال ۲۰۱۹ به عنوان رقابت‌پذیرترین شهر دنیا شناخته شد، ضمن این‌که به لطف اقدامات انجام شده توسط مدیران برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، این شهر از نظر موفقیت در تجارت نیز به شهرت جهانی رسید. در سال ۲۰۲۰، بیش از ۱۹ میلیارد دلار از سرمایه‌های عمومی از طریق جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی تأمین شد و رونق شهر را به‌طور قابل‌توجهی متحول کرد.

استفاده گسترده از سنسورهای دیجیتالی برای بهبود کیفیت زندگی در سراسر سنگاپور مهم‌ترین نقش را در تبدیل آن به هوشمندترین شهر دنیا ایفا کرده و این در حالی است که امکان مدیریت هوشمند و زمان واقعی در بسیاری از بخش‌ها نظیر پسماندها، آب و فاضلاب و انرژی وجود دارد.

به بهانه روز شهرداری‌ها/ برترین شهرداری‌های دنیا

توکیو، خلاق‌ترین شهر دنیا

بازدهی خلاق و پیوسته در توکیو، پایتخت ژاپن، این شهر را طی سال‌های مداوم در لیست خلاق‌ترین شهرهای دنیا و در سال ۲۰۲۳ به بهترین آن‌ها تبدیل کرده است. نرخ خلاقیت در توکیو ۱۲ بار بیشتر از میزان نوآوری در سایر شهرهای ژاپن است، ضمن این‌که فضاهای کاری شهر به طور پیوسته افزایش می‌یابد و زمینه را برای به‌کارگیری هرچه بیشتر افراد خلاق فراهم می‌آورد. جشنواره «Designart Tokyo» همه ساله با هدف نمایش استعدادهای درخشان شهر و جهان برگزار می‌شود و افرادی از سراسر جهان را گرد هم می‌آورد که در زمینه‌های معماری، طراحی، موسیقی و فناوری ایده‌پردازی می‌کنند که همین رویداد به سهم خود نقش مهمی در حفظ جایگاه پایتخت ژاپن به عنوان نوآورترین شهر دنیا ایفا کرده است. جشنواره نام‌برده همه ساله در ماه اکتبر برگزار می‌شود که همزمان با هفته مد توکیو و نمایش موتورهای شهر است و به همین دلیل، سیل عظیمی از گردشگران جهان را به سمت خود دعوت می‌کند.

توکیو میزبان فناوری‌های قدیمی و پیشرفته است که حتی در معابد و آرامگاه‌های آن از لامپ‌های نئونی و تکنولوژی‌های روز دنیا بهره گرفته شده است. علاوه بر این فراهم آوردن زمینه تجربه رویدادهای واقعیت مجازی از دیگر ویژگی‌های شهر به‌حساب می‌آید که آن را به نوآورترین نقطه دنیا تبدیل کرده است.

جالب است بدانید که وجود ۵۴ هزار و ۸۷۱ شغل در حوزه نوآوری، ۶۷۱ پارک و موزه سبز، ۹۱۸ موزه و گالری هنری و برگزاری ۱۱۳ کارگاه آموزشی در زمینه خلاقیت در توکیو نیز در تبدیل آن به خلاق‌ترین شهر دنیا بسیار اثربخش بوده است.

به بهانه روز شهرداری‌ها/ برترین شهرداری‌های دنیا

کپنهاگ، سبزترین (انرژی) شهر جهان

اگرچه هلند به عنوان بهترین کشور دوستدار دوچرخه‌سواری در جهان شناخته شده، با این حال نرخ افراد دوچرخه‌سوار (نسبت به جمعیت) در کپنهاگ بالاتر است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ۶۲ درصد از ساکنان پایتخت دانمارک کارهای روزمره خود را از طریق دوچرخه‌سواری انجام می‌دهند و همین امر نقش بسیار مهمی در تبدیل شهر به سبزترین و پایدارترین نقطه دنیا ایفا کرده است. علاوه بر این، تصمیمات شهرداری مبنی بر جایگزینی روزافزون وسایل نقلیه موتوری با خودروهای الکتریکی و هیدروژنی در کاهش انتشار کربن شهر اثربخش بوده است و جالب این‌که مدیران شهر از تبدیل ۸۵ درصد از وسایل نقلیه عمومی به خودروهای برقی تا چند سال آینده خبر داده‌اند.

توسعه زیرساخت‌های تولید انرژی تجدیدپذیر توسط مدیران شهری از دیگر ویژگی‌های مهم پایدارترین شهر دنیا به‌حساب می‌آید که به منظور تحقق هدف صفر انتشار کربن تا سال ۲۰۲۵ به سرعت در حال انجام است. علاوه بر این، تولید انرژی از زیست‌گاز نیز منبع دیگر انرژی تجدیدپذیر در کپنهاگ محسوب می‌شود که در این راستا از چوب‌های بازیافتی و ضایعات انسانی و حیوانی برای تولید گرما و انرژی مورد نیاز شهروندان بهره گرفته می‌شود.

بهره‌گیری از کلان‌داده‌ها به لطف توسعه شبکه بسیار گسترده سنسورهای دیجیتالی که مدیریت مصرف انرژی و آب شهری را به عهده دارد، جمع‌آوری هوشمند پسماندها و زباله‌های شهری با هدف کاهش ۵۹ هزار تن گاز کربن در سال، توسعه فضاهای سبز شهری که گوشه و کنار منازل را نیز در بر گرفته است و در نهایت توزیع کارآمد انرژی در سراسر شهر از دیگر ویژگی‌های مهم پایتخت دانمارک به‌شمار می‌رود که آن را به سبزترین شهر دنیا تبدیل کرده است.

به بهانه روز شهرداری‌ها/ برترین شهرداری‌های دنیا

کد خبر 671362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.