وزیر بهداشت: در خصوص تولید و تأمین دارو نگرانی نداریم

وزیر بهداشت گفت: با توجه به مصوبات اخیر دولت در حوزه تولید و تأمین دارو، مواد اولیه، تجهیزات پزشکی و مصرفی نگرانی نداریم.

به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، بهرام عین‌اللهی، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه برای تأمین منابع طرح دارویار و داروهای مورد نیاز، در هفته اخیر ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار بابت معوقات شرکت‌ها تخصیص داد که در حال توزیع در داروخانه‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، شرکت‌های توزیع کننده و تولید کنندگان داروست و با این اقدام، مطالبات دارویی تا حد زیادی تسویه می‌شود.

وی با اشاره به واردات برخی داروها با ارز نیمایی، افزود: نیاز به نقدینگی در شرکت‌های واردکننده مواد اولیه و داروهایی که در کشور تولید نمی‌شوند، وجود دارد و برای تأمین نقدینگی این شرکت‌ها، پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل، ابلاغ شده است که شرکت‌ها به مرور این تسهیلات را دریافت می‌کنند تا بتوانند مواد اولیه و داروهای مورد نیاز را تأمین کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تصویب کاهش عوارض گمرکی و ادارات دارو به میزان یک درصد در مجلس، گفت: عوارض گمرکی تجهیزات پزشکی و مصرفی در سال جاری چهار درصد بود، اما در جلسه سران قوا، کاهش عوارض گمرکی برای تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی به تصویب رسید و عوارض گمرکی این کالاها از چهار به یک درصد کاهش یافت.

وی از اقدام مجلس برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده برای داروهای ضروری و تجهیزات مصرفی پزشکی که در داخل تولید مشابه ندارند خبر داد و گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای واردات داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی فاقد مشابه تولید داخل را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کردند. پیش از این دو درصد سود بازرگانی برای واردات منظور شده بود که در هیئت دولت، مقرر و تصویب شد دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی از این دو درصد، معاف شوند. بنابراین مقررات خوبی برای حمایت از دارو و تجهیزات پزشکی از سوی دولت وضع شده است.

عین‌اللهی با اشاره به تفاهم وزارت بهداشت، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص ارز مورد نیاز در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی، تاکید کرد: مقرر شد که یک و نیم میلیارد دلار ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی برای دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک اختصاص داده شود که می‌تواند بسیاری از نیازهای این حوزه را رفع کند.

وی با بیان اینکه تا کنون یک میلیارد دلار، پروفرما و نیازهای شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی به بانک مرکزی اعلام شده است، گفت: بخش عمده‌ای از این درخواست‌ها توسط بانک مرکزی برای تأمین ارز، تعیین تکلیف و عمده درخواست ارز مورد نیاز، تأمین شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تولید برخی اقلام دارویی در هلدینگ‌های وابسته به نهادهای مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه هلدینگ تیپیکو، ۳۳ درصد داروها را تولید می‌کند که به صورت دو شیفت و سه شیفت در حال تولیدند و با افزایش تولید این مجموعه‌ها، نیازهای دارویی، تجهیزات پزشکی و مصرفی کشور رفع می‌شود.

وی از حمایت جدی دولت مردمی از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: ۴۰ درصد از نیازهای حوزه سلامت توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود، حدود ۹۸ درصد از داروهای مورد نیاز کشور، تولید داخل است و با توجه به مصوبات اخیر دولت، در حوزه تولید و تأمین دارو، مواد اولیه، تجهیزات پزشکی و مصرفی نگرانی نداریم.

کد خبر 670061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.