کارگران در «شرق اصفهان» شب‌ها هم مشغول کارند

انگار نه انگار شب از نیمه گذشته است؛ کارگران مشغول کارند، مهندسان در حال ارزیابی زیرساخت‌ها و انواع و اقسام ماشین‌های بتن‌ریزی و میکسرها در ترددند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هر ساعت از شبانه‌روز که از شرق اصفهان گذر کنید، با پروژه‌ای عظیم روبه‌رو می‌شوید که کامیون‌های غول‌پیکر در حال تردد و جابه‌جایی مصالح هستند و کارگران مشغول کار.

تا همین چند سال قبل، شرق اصفهان وصله ناجور نصف جهان بود که فرسودگی و محرومیت در آن موج می‌زد، جاده‌هایی کم‌عرض که در آن ارابه‌های آهنین بی‌محابا تردد می‌کردند و چه انسان‌هایی که در این جاده جان خود را از دست دادند.

از سال‌ها پیش برای عبور از این مشکل، طرح احداث حلقه حفاظتی شهر یا همان رینگ چهارم مطرح شد؛ طرحی عظیم که علاوه بر اصفهان توسعه شهرهای اطراف از جمله خورزوق، شهر ابریشم، درچه، خمینی‌شهر و دولت‌آباد را نیز در برداشت.

کارگران در «شرق اصفهان» همچنان مشغول کارند!

مردم از جاده مرگ می‌گویند

رضا کشاورز ساکن محله اندوان از جاده خاتون‌آباد می‌گوید: «پنج سال پیش بود که پسرم در این جاده تصادف کرد و فوت شد؛ هر بار که از اینجا رد می‌شوم، قلبم سنگینی می‌کند؛ چند سال قبل چندین بار از مسئولان خواستیم به این جاده برسند، اما فایده‌ای نداشت تا اینکه دیدیم بالاخره این جاده هم به چشم آمد.»

علیرضا فرهمند از دیگر ساکنان جاده خاتون‌آباد است که هر روز این مسیر را به سمت سپاهان‌شهر طی می‌کند، می‌گوید: «بارها درخواست رسیدگی به این جاده را داشتیم، خدا رو شکر این رفت و آمدها نتیجه داد و می‌بینیم که الان بعضی شب‌ها هم کارگرها در حال کارند، در حال حاضر خیلی برای رفت و آمد اذیت می‌شویم اما بعد از هر سختی آسانی هست.»

رسول واعظی که هر پنجشنبه از جاده خاتون‌آباد برای زیارت اهل قبور به باغ رضوان می‌رود، می‌گوید: «هر پنجشنبه که باغ رضوان می‌روم، ترافیک بسیار سنگین است، قبل‌ترها جاده باریک بود و کامیون‌های بین‌راهی از اینجا عبور می‌کردند، اما حالا پروژه‌ای در حال ساخت است و ترافیک به خاطر همین است.»

وی ادامه می‌دهد: «کاش زودتر پروژه تمام شود تا مردم با خیال راحت از این مسیر رفت و آمد کنند، البته پنجشنبه‌ها که از باغ رضوان برمی‌گردیم نزدیک غروب است و می‌بینم که کارگرها هنوز مشغول کارند، کامیون‌ها هم مشغول بتن‌ریزی و خالی کردن مصالح هستند.»

کارگران در «شرق اصفهان» همچنان مشغول کارند!

ایده‌ای برای رفع مشکلات ترافیکی شرق اصفهان

طرح احداث حلقه حفاظتی یا همان رینگ چهارم ترافیکی از سال ۸۵ در شهرداری اصفهان با همکاری استانداری مطرح شد، طی سال‌های ۸۵ تا ۸۹ مطالعات نقشه‌برداری و دقیق‌سازی محل رینگ انجام و از سال ۸۹ نقشه‌های دقیق آن تهیه شد؛ طبق این طرح حدود ۵۰ کیلومتر از این رینگ در محدوده شهر اصفهان و مابقی در شهرهای اطراف قرار دارد.

در دوره گذشته بخشی از احداث رینگ چهارم از شرق اصفهان آغاز شد و به‌دنبال آن پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی در کیلومتر صفر اجرایی شد تا از ورود کامیون‌ها به محدوده داخل شهر جلوگیری شود؛ در دوره ششم مدیریت شهری احداث حلقه حفاظتی به عنوان مهمترین پروژه عمرانی و حمل‌ونقلی شهر در دستور کار شهرداری قرار گرفت و در حال حاضر پروژه در دو شیفت کاری و گاهی در سه شیفت فعال است.

کارگران در «شرق اصفهان» همچنان مشغول کارند!

کارگران پروژه حلقه چهارم از شیفت کاری خود می‌گویند

علیپور یکی از سرکارگرهای پروژه حلقه حفاظتی از شیفت کاری کارگران می‌گوید: «کارگران این پروژه در دو شیفت و گاهی در سه شیفت فعالیت می‌کنند. یعنی از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۲۰:۳۰ شب کارگران در این پروژه مشغول کار هستند.»

وی ادامه می‌دهد: «هر دو هفته یک‌بار هم شیفت شب برای بتن‌ریزی فعال می‌شود و کارگران از ساعت هشت‌ونیم عصر تا پنج‌ونیم صبح کار می‌کنند.»

علیپور از سختی اجرای این پروژه می‌گوید: «چون که اینجا رفت و آمد ماشین‌ها به‌خصوص ماشین‌های سنگین بسیار زیاد است، کار کمی سخت است، اما همه تلاشمان را می‌کنیم تا زودتر کار خود را تمام کنیم.»

کارگران در «شرق اصفهان» همچنان مشغول کارند!

مسیر رینگ چهارم ترافیکی

طبق طرح، مسیر رینگ چهارم ۷۸.۲ کیلومتر است که شامل ۲۳ تقاطع غیرهمسطح اصلی در محل عبور از جاده‌های مهم و هفت ایستگاه پل بزرگ است. این حلقه در انتهای کمربندی شرق در مجاورت کارخانه قند با احداث مجموع پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی آغاز شده و منطبق بر خیابان شهید خاتون‌آبادی به سمت شمال امتداد پیدا کرده است و با گذر از بزرگراه شهید اردستانی (تقاطع غیرهمسطح آفتاب) خیابان آیت‌الله غفاری و خیابان بعثت به شمال ورزشگاه نقش‌جهان، در کیلومتر دو به بزرگراه معلم می‌رسد.

پس از عبور از میدان استقلال منطبق بر خیابان لوله در غرب اصفهان در کیلومتر چهار با خیابان آتشگاه ادامه پیدا می‌کند و به سمت جنوب اصفهان حرکت می‌کند، سپس با گذر از اراضی درچه و اتوبان ذوب‌آهن پس از عبور از شهر ابریشم، در کیلومتر ۵۵ گذر جنوب و جنوب غربی از جنوب با سپاهان‌شهر منطبق می‌شود.

با عبور از اراضی سیتی‌سنتر در کیلومتر ۶۳ کمربندی جنوب شرق و شرق اصفهان از جوار مرکز همایش‌های بین‌المللی، سایت جدید نمایشگاه بین‌المللی، شهر رویاها و میدان مرکزی میوه و تره‌بارمی‌گذرد و در محل پروژه شهید سلیمانی یک حلقه کامل ترافیکی را تشکیل می‌دهد.

کارگران در «شرق اصفهان» همچنان مشغول کارند!

تلاش برای تکمیل حلقه حفاظتی شهر اصفهان در دوره ششم مدیریت شهری

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به توسعه افقی شهر و حجم ترافیک سنگین رینگ‌های داخل شهر، ضرورت احداث حلقه حفاظتی یا رینگ چهارم دوچندان شد، در این راستا از سال‌های قبل احداث این پروژه در دستور کار مدیریت شهری طی دوره‌های مختلف قرار گرفته بود.

وی می‌افزاید: حلقه حفاظتی شهر میراثی از دوره‌های گذشته است که درصدد هستیم در این دوره مدیریت شهری با جدیت آن را پیگیری کنیم تا سریع‌تر تکمیل شود و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه طول رینگ حفاظتی ۷۸ کیلومتر است، تصریح می‌کند: ۴۶ کیلومتر از این رینگ داخل شهر اصفهان و ۳۳ کیلومتر در محدود پنج شهر دولت‌آباد، خورزوق، خمینی‌شهر، درچه و شهر ابریشم قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه احداث حلقه حفاظتی در کاهش ترافیک شهر، صرفه‌جویی در زمان و مصرف سوخت شهروندان تأثیر بسزایی دارد، خاطرنشان می‌کند: در این راستا عملیات بتن‌ریزی این پروژه در شب انجام شود تا اخلالی در نظم ترافیکی این محدوده ایجاد نشود.

میرباقری با بیان اینکه اولویت نخست احداث حلقه حفاظتی کیلومتر صفر تا ۹ است، می‌گوید: در این راستا طی سال‌های گذشته مجموعه پل‌ها، تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی و بلوار فرزانگان همسو با رینگ چهارم شهر احداث شده است.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه می‌کند: بخشی از رینگ به اراضی ارتش در سپاهان شهر مربوط است که به اتوبان شهید دستجردی متصل می‌شود، بنابراین اولویت دوم رینگ حفاظتی از کیلومتر ۴۵ تا ۶۳ به کمربندی شرق اتوبان متصل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: ادامه این مسیر نیز به کیلومتر صفر یعنی مجموعه پل‌های شهید سلیمانی می‌رسد، بنابراین با احداث این مسیر ۶۰ درصد رینگ تکمیل می‌شود.

میرباقری با بیان اینکه اولویت سوم حلقه حفاظتی نیز مربوط به شهرستان‌های خمینی از کیلومتر ۲۹ تا ۴۵ است، می‌گوید: از کیلومتر ۶۳ در مجاورت سیتی‌سنتر تا تقاطع شهید سلیمانی به طول ۱۸ متر نیز در اولویت چهارم قرار دارد.

کارگران در «شرق اصفهان» همچنان مشغول کارند!

پیشرفت ۸۵ درصدی کیلومتر ۲.۵ تا چهارم حلقه حفاظتی

اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: رینگ چهارم ترافیکی، یکی از پروژه‌های شاخص و مهم عمرانی این کلان‌شهر به‌شمار می‌رود، در این راستا تلاش شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان این است که این پروژه بزرگ به نتیجه برسد.

وی تصریح می‌کند: کیلومتر صفر تا ۲.۵ حلقه حفاظتی شهر شامل مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی است که در گذشته به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر، عملیات احداث باقی‌مانده مسیر در قالب چند قرارداد در حال اجرا است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان خاطرنشان می‌کند: کیلومتر ۲.۵ تا چهارم پروژه حلقه حفاظتی که از ادامه مجموعه پل‌های شهید سلیمانی آغاز می‌شود، تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

کشاورزراد اضافه می‌کند: برای اجرای کیلومتر ۲.۵ تا چهارم ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به احداث پل چنگان در مسیر حلقه حفاظتی می‌گوید: پروژه پل چنگان با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان به‌منظور اتصال روستای دهنو به حلقه حفاظتی چهارم اصفهان در حال احداث است که این پروژه نیز تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه می‌دهد: احداث پل روگذر خاتون‌آباد با اعتباری بالغ بر ۹۳ میلیارد تومان تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی اضافه می‌کند: جابه‌جایی شبکه برق و آب در طول مسیر نیز با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته است، همچنین جابه‌جایی تأسیسات کارخانه قند نیز با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان آغاز شده است.

کشاورزراد با بیان اینکه روکش آسفالت مسیر نیز با اعتبار ۱۷ میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان می‌کند: انعقاد قرارداد پروژه احداث مسیر خاتون‌آباد تا پل چنگان با اعتبار حدود ۴۰۰ میلیارد تومان و روکش آسفالت مسیر با اعتبار پنج میلیارد تومان در حال انعقاد قرارداد است.

وی با بیان اینکه کیلومتر چهارم تا هفتم نیز با اعتبار ۱۱۰ میلیارد تومان تکمیل شده است، اظهار می‌کند: پروژه ادامه احداث حلقه چهارم حفاظتی شهر اصفهان در کیلومتر ۶۵ تا ۶۸ واقع در محدوده شهرداری منطقه شش به‌تازگی کلنگ‌زنی شده است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان تاکید می‌کند: با احداث پروژه رینگ چهارم از ترافیک سنگین شرق اصفهان به‌ویژه در روزهای پایانی هفته جلوگیری شده و شهرداری به‌رغم تمام مشکلات اقتصادی، کرونایی و کاهش منابع درآمدی پروژه‌های بزرگی را در شهر اجرا کرده است که بسیاری از آن‌ها مقابل دیدگان شهروندان قرار ندارد.

گزارش از: اعظم زمانی

کد خبر 669778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهر یزدانی IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    1 0
    خدا قوت تندرست و سالم باشید همه ما می دونیم که با چقده حقوق در حال کارند شبانه