مشارکت مردم را هدف خود می‌دانیم/ ارتباط ۸۰۰ ساله ایرانی‌ها با بارگاه ائمه

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کشور گفت: ارتباط مردم با بارگاه ائمه (ع) همچون حدود ۸۰۰ سال گذشته برقرار است و در حوزه‌های طراحی، ایجاد، بازسازی و مرمت این بارگاه‌ها هنر ایرانی در کنار تمام بارگاه‌های ائمه (ع) خودنمایی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد جلال‌مآب امروز _یکشنبه چهارم تیرماه_ در همایش رحمت واسعه خیران استان اصفهان اظهار کرد: استان اصفهان در بسیاری از عرصه‌ها همچون خدمات، جهاد، شهادت، اقتصاد، تولید، صنعت، فرهنگ و هنر پیشتاز و سرآمد همه کشور است و حتی ویژگی «اصفهان، نصف‌جهان» را می‌توان در این موضوع دید و من هم افتخار دارم در کنار شما اصفهانی‌ها باشم.

وی با اشاره به نقش حیاتی حوزه اقتصادی، افزود: تمام اقداماتی که مردم کل کشور به تأثیر بنیان‌گذار ستاد بازسازی عتبات عالیات، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی انجام می‌دهند، برکات زیادی برای کشور دارد و یک نگاه اقتصادی نشان می‌دهد که ارتباط مردم با بارگاه ائمه (ع) همچون حدود ۸۰۰ سال گذشته برقرار است و در حوزه‌های طراحی، ایجاد، بازسازی و مرمت این بارگاه‌ها نیز هنر ایرانی در کنار تمام بارگاه‌های ائمه (ع) خودنمایی می‌کند.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کشور خاطرنشان کرد: این ستاد توانمندی‌های خرد و کلان را جمع کرد و به پروژه‌های فاخر و بزرگ حال حاضر تبدیل کرد؛ صحن امام محمد باقر (ع) در کاظمین یکی از بیش از ۲۰۰ پروژه این ستاد در ۱۸ سال گذشته است.

وی تاکید کرد: یک اشتغال بزرگ با حدود هفت‌هزار نفر که بالغ بر ۱۰ درصد افراد حقوق‌بگیر ستاد هستند و مابقی افتخاری فعالیت می‌کنند، ایجاد شد. در زمینه نفرات بومی عراقی در عتبات عالیات کمبود داریم، اما سه تا پنج هزار نفر از مردم کشور در حال فعالیت هستند، لذا این همان ثمره مردم کشور است که بنگاه بزرگی را تشکیل داده و توانسته در حوزه عمرانی با سبقه فرهنگی و محتوای اعتقادی نقش‌آفرینی کند.

جلال‌مآب تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد مصالح استفاده شده برای پروژه‌های عمرانی عتبات عالیات، در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی آن به دلایلی از خارج از کشور تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: در بعضی از استان‌های کشور کارگاه‌های قالیبافی راه‌اندازی شده است و بخشی از فعالیت خود را به‌صورت نذورات انجام می‌دهند و بخشی را برای معیشت خود در نظر گرفته می‌شود.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کشور با بیان اینکه نگذاریم چراغ این فعالیت‌ها خاموش شود، تاکید کرد: مشارکت مردم را هدف خود می‌دانیم، اما خیرانی داریم که جزو عرصه تولید کشور هستند، میزان زیادی کمک می‌کنند و مسئولیت بخش‌های مختلف را بر عهده می‌گیرند.

وی با بیان اینکه کمک دولتی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کشور افزایش نداشته و در سال‌هایی کاهش چشم‌گیر هم داشته است، اما هر سال کمک‌های مردم افزایش یافته است، گفت: گزارش حضور خیران و فعالان اقتصاد و نقش مردم را در جلسه با مسئولان کشور مطرح کردم که بنا نباشد که بین مردان بزرگی همچون رئیس علی دلواری و امیرکبیر که وصیت کردند که در نزدیکی عتبات دفن شوند، گم شویم.

جلال‌مآب ادامه داد: باید بدانیم در حال فعالیت در یک عرصه فرهنگی اعتقادی بزرگ فعالیت می‌کنیم که قرار است روی تمام انسان‌ها تأثیر بگذارد.

عتبات عالیات باید توسعه یابد

همچنین آیت‌الله احمد کلباسی اشتری، مدرس حوزه علمیه نیز اظهار کرد: درباره فرایند اقتصادی بازسازی عتبات عالیات مواردی مطرح شد، اما فرایند دیگری اشاره نشد که مطرح می‌کنم.

وی افزود: برنامه اسلام، حفظ آثار دینی است. داعش به‌وجود آمد تا مرقد مطهر امامان و پیامبر را تخریب کنند و حتی در زمان ایجاد فتنه وهابیت نیز بنای تخریب قبر پیامبر را داشتند که با اعتراض مسلمانان اتفاق نیفتاد، اما قبور ائمه بقیه را تخریب کردند، لذا آن‌ها می‌خواهند آرامشی برای زیارت عتبات نباشد و وظیفه ما نگهداری از آن است، نه فقط حفظ آرامش و نگهداری سنتی، بلکه توسعه آن نیز باید انجام شود.

مدرس حوزه علمیه ادامه داد: با توسعه عتبات عالیات، کربلا به عنوان مرکز گسترش فرهنگ شیعه با راهپیمایی اربعین حسینی و روز عرفه خواهد بود که این اتفاق زیر پرچم معماری ایرانی اسلامی رخ خواهد داد، لذا کسی که این هویت شیعی برایش مهم باشد، می‌داند کاظمین باید توسعه یابد و ظرفیت اینکه میلیون‌ها زائرها در آن مکان حضور یابند را داشته باشد.

وی اضافه کرد: در مجموع می‌توان گفت هویت شیعی باید احیا شود و زائر زمانی که بازمی‌گردد از امام الهام گرفته باشد.

کد خبر 669511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.