جزئیات ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموزان در مدارس

فرایند ثبت‌نام، یکی از پرمشغله‌ترین روزهای مدارس به حساب می‌آید، بنابراین وجود سیستمی که به مدرسه کمک کند ثبت‌نام‌ها را الکترونیک انجام دهند، می‌تواند یک قدم مهم در راستای صرفه‌جویی در زمان و هوشمندسازی بهتر مدرسه باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه اینترنت و فضای مجازی نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره دارند و تمامی فعالیت‌ها به ویژه در حوزه آموزشی به سمت آنلاین شدن پیش می‌رود، بنابراین ثبت‌نام آنلاین مدارس باعث صرفه‌جویی در زمان و تعیین بهتر سطح علمی دانش‌آموزان می‌شود و حاکی از حرفه‌ای بودن سیستم آموزشی مدرسه است، بنابراین در سال تحصیلی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ وزارت آموزش و پرورش برای کاهش مراجعات حضوری و حفظ پروتکل‌های بهداشتی بستر مناسبی را برای ثبت‌نام اینترنتی مدارس فراهم کرده است.

طبق اطلاعیه‌های منتشر شده از سوی آموزش و پرورش، همه پایه‌های تحصیلی به استثنا پایه تحصیلی اول دبستان برای ثبت‌نام در مدارس باید به سامانه پادا مراجعه کنند و ثبت‌نام دانش‌آموزان خود را به صورت اینترنتی انجام دهند.

بر این اساس از ابتدای تیرماه ثبت نام الکترونیکی دانش آموزان به صورت الکترونیکی آغاز شده است و خانواده‌ها باید این ثبت نام را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند آموزش و پرورش به نشانی https://medu.ir انجام دهند. در پنجره واحد خدمات الکترونیکی آموزش و پرورش، لیست دانش‌آموزان خود را کنترل کنند و چنانچه نام فرزند دانش‌آموز آنها در لیست دیده نمی‌شد، به مدرسه محل تحصیل دانش‌آموز اطلاع دهند. در صورت مشاهده نام فرزند، برای ثبت‌نام میان پایه (تمام پایه‌ها به جز اول، هفتم و دهم)، در صورت عدم درخواست جابجایی به مدرسه جدید، نیاز به کار دیگری نیست و ثبت‌نام فرزند به صورت خودکار انجام می‌شود. اطلاع رسانی برای پرداخت هزینه کتاب و بیمه متعاقباً انجام می‌شود. چنانچه والدین درخواست انتقال فرزند به مدرسه جدیدی را دارند، زمان ثبت نقل و انتقال مدارس متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد. پیش‌ثبت‌نام پایه‌های اول و هفتم از طریق آیکن پیش ثبت‌نام در پنجره واحد در حال انجام است. ثبت نام پایه دهم پس از اتمام هدایت تحصیلی آغاز خواهد شد.

ارائه خدمات الکترونیکی آموزش و پرورش به ۷۰۰ میلیون کاربر

سجاد سیاح، مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه روند ثبت نام مدارس با سنجش بدو ورود از چندین ماه قبل آغاز شده است و حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوآموز سنجش ثبت نام کرده بودند، گفت: ما در پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک آموزش و پرورش به عنوان یکی از پربازدیدترین پنجره‌های سایت خدمات دولت الکترونیک فعالیت داشته‌ایم با این وجود تاکنون با مشکل حادی مواجه نشدیم.

وی تاکید کرد: ثبت نام الکترونیکی نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش دارد که این موضوع به تدریج صورت خواهد گرفت. ما با ساده‌ترین شیوه ممکن و ساده‌ترین طراحی این اقدام را انجام دادیم و آموزش‌های لازم را ارائه دادیم تا این فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به ثبت نام قطعی که از یکم تیر آغاز شده است؛ گفت: پیش ثبت نام‌هایی هم پیش از این صورت گرفته بود اما ثبت نام قطعی با ارائه مدارک احراز محل سکونت دانش‌آموز صورت می‌گیرد.

وی درباره مشکلات سایت، اظهار کرد: پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک آموزش و پرورش تاکنون به حدود ۷۰۰ میلیون کاربر خدمات ارائه داده است. طبیعی است که ممکن است سایت مشکلاتی داشته باشد اما در کل ما به عنوان یکی از پربازدیدترین پنجره‌های سایت خدمات دولت الکترونیک فعالیت داشته‌ایم و با مشکل حادی مواجه نشدیم.

سیاح با تاکید بر اینکه مدتی است دو خدمت اصلی را به صورت یکپارچه انجام می‌دهیم، افزود: خدمات سنجش بدو ورود و ثبت‌نام الکترونیکی از یک دیتابیس انجام می‌شود، مشکل خاصی در این دو نداشتیم تنها مشکل ما در خصوص استشهاد محلی و احراز محل سکونت دانش‌آموز بود که موانع قانونی داشت، البته خوشبختانه این موانع برطرف شده است.

شرایط فرایند ثبت‌نام حضوری دانش‌آموزی

سیدمجتبی هاشمی، رئیس ستاد ثبت نام وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه فرایند ثبت‌نام دانش‌آموزان یک موضوع مهم و جریان ساز در آموزش و پرورش است، گفت: فرایند ثبت‌نام دانش‌آموزان با هماهنگی و دقت نظر همه ارکان نظام آموزشی و برخی نهادهای دیگر صورت گرفته است.

وی با اشاره اینکه ممکن است برخی خانواده‌ها امکان ثبت نام الکترونیکی فرزند خود را نداشته باشند، اظهار کرد: باید ملاحظات لازم صورت گیرد و قوانینی را تدوین کنیم که امکان اجرای آن در کل کشور فراهم باشد به همین خاطر امسال در عین حال که ثبت نام الکترونیکی مدارس را اجرایی کردیم امکان ثبت نام حضوری هم فراهم است تا اگر از والدینی نتوانند به صورت الکترونیکی ثبت نام کنند، به صورت حضوری هم این امکان برایشان مهیا باشد و عزیزانی که نیازمند ثبت نام هستند، بتوانند با کم‌ترین دغدغه ثبت نام خود را داشته باشند.

رئیس ستاد ثبت نام وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در دسته‌بندی ثبت نام بخش عمده دانش‌آموزان، دانش آموزان میان پایه هستند و سوابق تحصیلی آنها در آموزش و پرورش مهیا است، گفت: در پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم نیاز به پیش مقدمات و پیش ثبت نام‌هایی داشتیم که با اقدامات خوبی که همکاران ما در سازمان استثنایی انجام دادند، پایگاه‌های سنجش از آذر اقدامات خود را شروع کردند تا والدین نوآموزان به راحتی بتوانند اقدامات لازم را برای ثبت نام انجام دهند.

وی افزود: ستاد ثبت نام مرکزی شش جلسه داشته است و ۷۳۲ منطقه آموزش و پرورش هم اقدامات خود را شروع کردند، برنامه‌ریزی این موضوع هم از سال گذشته آغاز شد، همه این اقدامات بخشی از پروژه مهر است و در ادامه باید مقدمات لازم را برای میزبانی از دانش آموزان داشته باشیم.

هاشمی درباره این شائبه که والدین قولنامه جعلی می‌نویسند تا در مدرسه‌ای خاص ثبت نام کنند، گفت: وزارت آموزش و پرورش با یک استعلام آنلاین از سامانه املاک و اسکان می‌تواند اطلاعات لازم را برای احراز مناطق محل سکونت خانواده دانش‌آموز داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش خود را ملزم می‌داند که سلامت الکترونیکی شدن ثبت نام را پیش ببرد، اظهار کرد: ضمانت‌های اجرایی گام به گام انجام می‌شود. اولین قدم بحث احراز هویت‌ها و پیش ثبت نام‌ها بوده و دومین قدم این است که اگر مدیر مدرسه سندی دریافت کند، بلا استفاده خواهد بود و در سامانه امکان ثبت آن را نخواهد داشت و همه چیز به صورت الکترونیکی ثبت خواهد شد.

رئیس ستاد ثبت نام وزارت آموزش و پرورش درباره تعیین محدوده برای ثبت نام در مدارس، افزود: بحث محدوده‌بندی برای این است که بتوانیم امکانات خود را به صورت متوازن در خدمت مردم قرار دهیم، به جهت اینکه زیرساخت‌های ما با جمعیت ما همخوانی ندارد، این نگرانی وجود دارد در مناطقی که متقاضیان بیشتری هستند چه مکانیزمی برای ساماندهی آنان وجود داشته باشد.

وی با اشاره به امکان تعیین محدوده به صورت شعاعی، خاطرنشان کرد: در جلسات سال گذشته این موضوع را مطرح کردیم که در سال جاری بتوانیم در شهرهای بزرگ این شرایط را محقق کنیم، امسال این امکان فراهم شد تا مدارسی که در مرز بین دو منطقه هستند با یک تفاهم‌نامه امکان ثبت نام را داشته باشند.

کد خبر 669408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.