تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان به آبرسانی بهینه حوزه آب روستایی کاشان

مدیر عامل شرکت آبفای منطقه کاشان از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی آب روستایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا اسدی به مناسبت هفته صرفه‌جویی آب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به زودی با هزینه ۱۰۰ میلیارد تومان شاهد اتفاقات خوبی در آب روستایی خواهیم بود.

وی افزود: حدود ۸۰ میلیمتر بارندگی در کاشان رخ داده است که از متوسط بلند مدت ۲۸ درصد پایین‌تر است و کیفیت خوب آبی را در پی ندارد.

مدیر عامل شرکت آبفای منطقه کاشان با اشاره به صرفه‌جویی در آب تصریح کرد: باید از داشته‌هایی که در اختیار ما است بهترین استفاده را داشته باشیم و مدیریت کنیم تا بیش از این بحران آبی و فرو نشست‌های منطقه کاشان را شاهد نباشیم.

وی گفت: مصارف سالانه منطقه کاشان حدود ۳۸/۵ میلیون متر مکعب در شرب و ۱۰ برابر در مصرف کشاورزی است از این‌رو باید با اطلاع رسانی دقیق مردم را در این خصوص هوشیار کنیم که قطعاً با صرفه‌جویی مشترکان اثرگذار خواهد بود تا نحوه شستشوی اتومبیل، حیاط و حمام را مدیریت کنند.

اسدی خاطر نشان کرد: در منطقه کاشان حدود ۷۰ روز ایام گرم سال و بحران آبی را پیش رو داریم به ازای یک درجه گرما ۵ درصد مصرف آب بالاتر می‌رود
تلاش می‌کنیم تا منطقه کاشان به جیره بندی و قطعی آب نرسد و در این خصوص همدلی و هماهنگی مردم را می‌طلبد.

مدیر عامل شرکت آبفای منطقه کاشان با اشاره به اینکه ۹۱ درصد مصرف آب در بخش شهری و ۹ درصد در بخش روستایی است، گفت: ۲۸۰۰ لیتر مصرف روزانه آب در منطقه کاشان است که ۸۱ درصد در بخش خانگی، ۳/۴ دهم درصد در بخش تجاری و ۳۸۰ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب که ۵/۷ دهم درصد است در بخش صنعت مصرف می‌شود بنابراین با توجه به مصرف بیشتر این آب در بخش خانگی از رسانه تقاضا می‌کنیم تا با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مردم را در صرفه‌جویی هوشیار کنند.

وی تاکید کرد: پیک مصرف آب در منطقه کاشان از خرداد تا شهریور ماه است که باید در طول این مدت ذخیره سازی آب در شب صورت بگیرد تا روزها با کمبود مواجه نشویم.

اسدی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در ذخیره سازی آب کمک کننده است اصلاح انشعابات است که به همت کارشناسان این حوزه ۴۱ کیلومتر اصلاح شبکه تا کنون انجام شده است که هر یک متر ۶۰۰ هزار تومان برای شرکت آبفا هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه ما باید بتوانیم از منابع آبی غیر متعارف مانند آب شیرین کن‌ها استفاده کنیم، گفت: روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر آب در منطقه شیرین می‌شود و ۳ میلیون لیتر آب شورتر در منطقه داریم که در قسمت صنعت مورد بهره برداری می‌شود.

مدیر عامل شرکت آبفای منطقه کاشان افزود: حدود ۱۱۰ لیتر در ثانیه پساب تصفیه شده در تصفیه خانه کاشان انجام می‌شود که حدود ۱۵ لیتر در ثانیه آن در مصرف فضای سبز منطقه و ۳۰ لیتر در ثانیه مصرف فولاد می‌شود که سال‌های قبل از دو حلقه چاه آب زیر زمینی استفاده شده است و در حال حاضر به غیر از آبی که از پساب کاشان می‌گیرد و به جز صد متر مکعب آب شربی که برای پرسنل این صنعت استفاده می‌شود آبی دیگر از منطقه مصرف نمی‌کند.

وی با بیان اینکه دیگر نمی‌شود با تفکرات و روش‌های قدیمی نمی‌شود مدیریت مصرف و تأمین آب شرب انجام داد گفت: شرکت آبفای کاشان از سال ۱۳۷۱ مستقل شده است در حالی که منابع آبی ما خیلی کمتر شده و منابع انسانی نیز به مراتب همینطور کاهش داشته لذا باید به طرف هوشمند سازی پیش برویم.

مدیر عامل آبفای منطقه کاشان در پایان با اشاره به صرفه‌جویی بسیار با هوشمند کردن حلقه چاه‌ها اضافه کرد: آب و فاضلاب کاشان به صورت پایلوت در زمینه هوشمند سازی وارد عمل شده که با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد طرح هوشمند سازی را آغاز کرده است.

کد خبر 669195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.