کارنامه دولت سیزدهم در سیاست خارجی بی‌نظیر است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: تعامل سازنده دولت سیزدهم با جهان بی‌نظیر است و این تعامل به گونه‌ای است که سه کشور شرور اروپا و آمریکا را به دیپلماسی التماسی واداشته است و این کشورها امروز پیشنهادهایی برای موضوعات مورد اختلاف دارند که قابل مقایسه با پیشنهادهایشان در زمان برجام و قبل از برجام نیست.

محمدکاظم انبارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دستاوردهای اخیر دیپلماتیک دولت سیزدهم اظهار کرد: دولت مردمی سیزدهم موفق‌ترین کارنامه سیاست خارجی بعد از انقلاب را دارد و در مدت کوتاهی توانسته است روابط راهبردی با دو کشور ابرقدرت و دارای حق رأی در شورای امنیت سازمان ملل و همسایگان برقرار کند.

به گفته وی، عضویت در پیمان شانگهای، گروه بریکس و دیگر پیمان‌های منطقه‌ای در دستور کار این دولت بوده و همچنان دستگاه دیپلماسی فعالانه این مسائل را دنبال می‌‎کند. دولت روابط اقتصادی راهبردی و سیاسی با کشورهای آمریکای لاتین که حیاط‌خلوت آمریکا هستند، برقرار کرده که هم از بعد دیپلماسی و هم از نظر اقتصادی و اجتماعی برای ایران تعیین‌کننده است.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: اگر مقایسه‌ای بین کارنامه و اقدامات همه دولت‌های پس از پیروزی انقلاب داشته باشیم باید منصفانه بگوییم که تعامل سازنده دولت سیزدهم با جهان بی‌نظیر است و این تعامل به‌گونه‌ای است که سه کشور شرور اروپا و آمریکا را به دیپلماسی التماسی واداشته است و این کشورها امروز پیشنهادهایی برای موضوعات مورد اختلاف دارند که قابل مقایسه با پیشنهادهایشان در زمان برجام و قبل از برجام نیست.

وی تصریح کرد: دیپلماسی عزتمندانه بر اساس سه اصل حکمت، عزت و مصلحت مورد نظر رهبر حکیم انقلاب طراحی شده است؛ مصلحت، انعطاف ما در مذاکرات و تعاملات جهانی را نشان می‌دهد. عزت، استقلال سیاسی و حکمت، علم روابط بین دولت‌ها و آشنایی با دیپلماسی اسلامی منبعث از آموزه‌ها و احکام قرآنی و دینی را پیاده و دنبال می‌کند.

انبارلویی با بیان اینکه دولت سیزدهم در سه حوزه عزت، حکمت و مصلحت امور و روابط خارجی ایران را پیش می‌برد و توفیقات خوبی داشته است، ادامه داد: آمریکایی‌ها پیام‌های زیادی داده‌اند اما هیچ علامتی که نشان دهد، طرف آمریکایی دست از شرارت برمی‌دارد و به قول و قرارهایش عمل می‌کند، قابل رؤیت نبوده و نیست.

وی افزود: علائم و نشانه‌های آشکاری وجود دارد که مشخص می‌کند، آمریکا اهل تعامل و گفت‌وگو نیست و نمونه‌های زیادی از بدعهدی و نقض عهد طرف آمریکایی وجود دارد و در تاریخ ثبت شده است. رخدادها و اتفاقاتی در منطقه در حال رخ دادن است و بخشی از آن علامتی است که طرف آمریکایی می‌خواهد بگوید اهل توافق است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: دولت سیزدهم درهای توافق و گفت‌وگو را نبسته است و هوشمندانه به این نکته توجه دارد که چه گفت‌وگو و مذاکره‌ای با چه کشورهایی و چگونه باید انجام شود که متضمن احترام و عزت کشور باشد و عزت ملی ما را حفظ کند.

کد خبر 668616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.