همکاری‌های مشترک دانشگاه اصفهان و UPM مالزی/ تداوم مطالعه و تحقیق در بستر فضای مجازی

دانشگاه اصفهان در ادامه همکاری‌های بین‌المللی و علمی خود با دیگر دانشگاه های منطقه و جهان، این بار با پیگیری رایزن فرهنگی ایران در مالزی نشست مشترکی با دانشگاهیان و پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی از دانشگاه پوترای این کشور برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرش شاهین امروز _سه شنبه سی‌ام خردادماه_ در نشست همکاری‌های مشترک علمی پژوهشی دانشگاه اصفهان و دانشگاه ump مالزی در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: پژوهشکده مطالعات علوم اجتماعی دانشگاه ump مالزی معروف به دانشگاه پوترا روی مسائل مرتبط با زنان و جوانان این کشور متمرکز شده و مطالعات متعددی در این رابطه داشته است.

به گفته وی، دانشگاهیان این مرکز در بخش‌های بین رشته‌ای و میان رشته‌ای فعال هستند و نه تنها از تخصص‌های علوم اجتماعی برخوردارند، بلکه در حوزه‌های روانشناسی آموزش، مهندسی کامپیوتر و سایبر فعالیت دارند و یک مجموعه یکپارچه و هماهنگ را برای حل مسائل جامعه امروز کشورشان تشکیل داده‌اند.

مدیر همکاری‌های بین‌المللی و علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: استادان این مرکز آموزش عالی الگوهای خوب و موثری را برای مدیریت فرآیندها، اقدامات و مطالعاتشان شناسایی و معرفی کرده‌اند. در این جلسه ما نیز پیشنهاد دادیم بهترین تجربیات کاربردی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان از جمله مراکز مشاوره، آموزش روش تدریس، ارتقا اعضای هیئت علمی و روش‌های تدریس آن‌ها و تبادل مراکز مطالعاتی هر دو دانشگاه انجام شده و پیگیری شوند.

تیک تاک و توئیتر در مالزی

پروفسور رزلی، از اعضای موثر پژوهشکده مطالعات علوم اجتماعی دانشگاه پوترا در ادامه گفت: استفاده زیاد از رسانه و به‌ویژه رسانه‌های برخط یا آنلاین و مجازی یک موضوع جدی برای جامعه مالزی و جوانان این کشور است که در چند سال گذشته موضوع تحقیقات زیادی بوده است.

به گفته وی، این فضا بستر مناسبی برای بروز و ظهور جرائم در بستر پلتفرم‌های موبایلی و اجتماعی است. به‌ویژه در موضوعات اخلاقی و به دلیل استفاده بسیار فراگیر و زیاد از اینترنت، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و تیک تاک روی این موضوع حساس شدیم و فعالیت‌هایی را کلید زدیم.

عضو پژوهشکده مطالعات علوم اجتماعی دانشگاه پوترا مالزی اظهار کرد: از زمانی که بیماری کووید -۱۹ شایع و همه‌گیر شد حساسیت دانشگاهیان و محققان روی این مسائل بیشتر شد چرا که در زمان همه‌گیری کرونا، اقشار مختلف جامعه به‌ویژه جوانان بیش از گذشته از فضای مجازی و موبایلی استفاده کردند و طبیعی بود که حضور و استفاده بیش از حد مردم از این بسترها و پلتفرم‌ها، آسیب‌ها و زیان‌هایی به دنبال داشت که باید روی آنها مطالعه می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان اینکه چگونه باید استفاده زیاد از فضای مجازی و اجتماعی را مدیریت می‌کردیم موضوع مطالعات و تحقیقات علمی و دانشگاهیان مالزی بود، ادامه داد: شاید ایرانیان و قشر جوان این کشور نیز مشابه مالزی با این آسیب‌ها روبرو بوده‌اند و باشند و از این حیث بین دو کشور شباهت‌های زیادی در این رابطه وجود دارد.

لزوم محافظت شخصی در فضای مجازی

عبدالله، مدیر پژوهشکده مطالعات علوم اجتماعی دانشگاه پوترا در ادامه خاطر نشان کرد: محققان این مرکز در زمینه امنیت فضای مجازی پژوهش‌ها و مطالعات زیادی داشته‌اند. نخستین اقدام در موضوع امنیت برای این فضاها است؛ مسئله دوم محافظت شخصی در فضای مجازی و در مرحله سوم محافظت از افراد در برابر جرم و بستر آن در فضای مجازی است.

وی ادامه داد: همچنان در این دانشکده تحقیق و مطالعه روی جرائم در بستر موبایلی و مجازی تمرکز داریم و برای مشارکت در ایجاد قوانین و پیشنهاد قوانینی که بتواند با این جرائم برخورد کند برنامه‌ریزی می‌کنیم.

مدیر پژوهشکده مطالعات علوم اجتماعی دانشگاه پوترا تصریح کرد: با توجه به آثار نامطلوب آسیب زننده‌ها در فضای مجازی ما در دانشگاه ump برای مشارکت در کنترل و ارتقای این فضا اعلام آمادگی کرده‌ایم تا در نهایت بتوانیم مسئولیت اجتماعی اقشار تحت مطالعه و مشارکت اجتماعی آنها برای اینکه ارزیابی بهتری از این فضا داشته باشند را سنجیده و در مطالعات لحاظ کنیم.

وی خاطر نشان کرد: فردی که می‌خواهد در این بستر فعالیتی انجام دهد در مقوله دیجیتالی شدن خدمات و مراودات بانکی بیشترین سر و کار را با این مسائل دارد و طبیعی است که متعاقباً با خطرات و آسیب‌ها روبرو است؛ قصد و ماموریت ما بالا بردن امنیت این فضاها در کشور مالزی است.

عبدالله افزود: امنیت در این فضا اهمیت زیادی دارد و باید تا حدی روی آنها کار و آن‌ها را تقویت کرد که امکان رصد و هک احتمالی آنها از بین برود و به پایین‌ترین حد ممکن برسد.

به گفته این مدیر و محقق دانشگاه مالزی، هوش مصنوعی و کاربردهای مختلف و متعدد پیرامون آن هم موضوع دیگری است که دانشکده ما را درگیر کرده و بخشی از تحقیقات و مطالعات استادان و دانشجویان علوم ارتباطات و اجتماعی را به خود اختصاص داده است.

زینب زارع، پژوهشگر ایرانی ارشد دانشکده مطالعات علوم اجتماعی دانشگاه ump مالزی در ادامه گفت: این هیئت برای همکاری با دانشگاه اصفهان و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی این دانشگاه با رایزنی و هماهنگی حجت‌الاسلام ارزانی رایزن فرهنگی ایران در مالزی به اصفهان آمده است.

وی اظهار کرد: این نخستین گروه علوم اجتماعی دانشگاهی از مالزی است که به اصفهان آمده است و همکاری‌های تحقیقاتی خود در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی با دانشگاه اصفهان را به اشتراک گذاشته و ادامه خواهد داد.

کد خبر 668385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.