موافقان و مخالفان نیکبخت در جلسه رأی اعتماد چه گفتند؟

نمایندگان موافق و مخالف برنامه‌های محمدعلی نیکبخت، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به بیان نظرات خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه بررسی برنامه‌ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی روز سه شنبه - ۳۰ خرداد - در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و ابتدا گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در صحن مجلس قرائت شد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی را در جلسه رأی اعتماد همراهی می‌کنند.

عیسی زاده: وزارت جهادکشاورزی با سفره مردم سر و کار دارد

مهدی عیسی زاده نماینده مردم میاندوآب در مجلس به عنوان اولین مخالف در سخنانی اظهار داشت: ما امروز وزیر بزرگترین نهادی که با مردم روبروست و بر سفره مردم اثرگذار است را انتخاب می‌کنیم.

وی با اشاره به وقوع خشکسالی در کشور، آبرسانی به اراضی کشاورزی را مهم دانست و خطاب به نیکبخت گفت که چه برنامه‌ای برای موضوع آب کشاورزی دارید.

عیسی زاده با بیان اینکه مصرف پروتئین در کشور به چهارکیلو کاهش یافته است، اظهار داشت: برنامه شما برای ترمیم این آمار چه برنامه‌ای دارید.

وی به قیمت خرید تضمینی گندم اشاره کرد و آن را پایین دانست و خواستار ارائه برنامه راهبردی برای تشویق کشاورزان برای کاشت گندم شد.

نماینده مردم میاندوآب همچنین بر ورود شرکت‌های دانش بنیان به بخش کشاورزی برای ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه در برنامه نیکبخت به تأمین نهاده‌های کشاورزی از جمله کود شیمیایی اشاره نشده است، یادآور شد: اکنون سالانه هشت میلیون تن نهاده دامی به کشور وارد می‌کنیم؛ الان از ۲۳ کشور گوشت وارد می‌کنیم؛ برنامه وزیر پیشنهادی برای کاهش وابستگی به واردات چیست؟

ذاکر: نیکبخت مدیر برون رفت از چالش‌ها و مشکلات است

سید سلمان ذاکر در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: ما در ویژگی‌های شخصی و شخصیتی نیکبخت شک و شبهه‌ای نداریم و می‌دانیم که وی فرزند جهاد کشاورزی است و تاکید رئیس جمهور هم بر موضوع بوده است.

وی افزود: درباره ویژگی خاص مدیریتی نیکبخت که بارزترین ویژگی وی است گفته‌اند که نیکبخت مدیر برون رفت از چالش‌ها و مشکلات است و این شاخصه مدیریتی وی است و ما الان براساس این شاخص وارد برنامه‌های وی می‌شویم. آیا این شاخصه با این برنامه‌ها سازگاری دارد یا خیر.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: وقتی که ما به یکی از برنامه‌های نیکبخت وارد می‌شویم که چالش به عنوان چالش مطرح شده است خرد شدن و تغییر گسترده کاربری اراضی کشاورزی است این موضوع به عنوان چالش مطرح شده است. شما در حال حاضر چه راهکاری برای جلوگیری از این چالش دارید.

ذاکر تصریح کرد: چالشی که ما در حال حاضر در استان‌هایی که محصولات آنها محصولات هسته‌دار است، داریم این است که خرد شدن زمین‌های آنها امری ارثی و معاملاتی است تبدیل به یک فرهنگ شده است. آیا شما در برنامه‌هایتان راهکاری برای مردم در این زمینه ارائه کرده‌اید.

وی بیان کرد: من هرچقدر گشتم ندیدم که شما در این زمینه چه کاری می‌خواهید انجام دهید. آیا می‌خواهید در مقابل تقسیمات اموال مردم مقاومت کنید؟ مگر استان به استان تولیدات محصولات فرق نمی‌کند؟ برنامه شما چیست؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس خاطرنشان کرد: آیا سیاست شما سیاست وزرای قبلی است و یا در راستای اجرای سیاست کلی مقام معظم رهبری عمل می‌کنید و در راستای که ارتقای سطح درآمد و زندگی روستاییان، کشاورزان و عشایر توسعه پایدار روستاها و مناطق کشاورزی و رفع فقر با تقویت زیرساخت‌های مناسب تولید گام برمی‌دارید؟

ذاکر یادآور شد: زمین خرد شده است شما اجازه نمی‌دهید که مردم به تولید فکر کنند و می‌گوئید حتماً باید هکتار و یکپارچه باشد. چه کسی گفته تولید باید حتماً یکپارچه باشد؟ ماهیت باغ و باغچه‌های مردم اینگونه است شما می‌خواهید با کشاورز مبارزه کنید؟ چگونه این برنامه را برای من تبیین کرده‌اید؟ من در برنامه‌های شما برای برون رفت از چالش چیزی نمی‌بینم.

وی خطاب به قالیباف گفت: ما فقط همین را دیدیم در استان ما فقط درخصوص دیوارهای خانه‌باغ‌ها را قلع و قم می‌کنند و پدر کشاورزی را درآورده‌اند.
برنامه شما برای چیست؟ مگر نگفتید مناسب با تولید باید زیرساخت فراهم شود؟ برون رفت از این چالش چیست؟

نماینده مردم ارومیه تصریح کرد: درخصوص آبیاری قطره‌ای و تحت فشار قانون برنامه پنج ساله ششم، پنجم وجود دارد و در برنامه هفتم هم تاکید شده است. هیچ برنامه‌ای از طرف حاکمیت به طور قطع و یقین که باید همه باغ و باغچه‌های مردم آبیاری قطره‌ای و تحت فشار باشد در برنامه شما نمی‌بینم.

ذاکر بیان کرد: کاشت دیم الان فرهنگ شده است، شما چگونه می‌خواهید با این مسائل مبارزه کنید من چیزی در برنامه شما نمی‌بینم. تقویت فرهنگ کاشت نهاده‌های دامی و گندم در برنامه شما نمی‌بینم.

وی افزود: ما عُرضه این را نداریم که روی زمین مردم که مسطح و خدادادی است نهادهای دامی بکاریم و گفتیم آنها را به صاحبان کارخانه‌ها بسپارید در آذربایجان شرقی و غربی وضعیت به همین گونه است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نکته بعدی این است که مشکل آرد و نان داریم ما الان تقریباً ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهکاری به گندم‌کاران داریم، این مشکل در برنامه هفتم جهاد کشاورزی دیده نشده است.

ذاکر عنوان کرد: شما گفته‌ای که می‌خواهید جهاد کشاورزی را مردمی‌سازی کنید چگونه مردمی‌سازی می‌کنید که نتوانستید بودجه آنها را تأمین کنید.
آیا شما در این زمینه برنامه دارید؟ برون رفت از چالش‌ها باید جزو برنامه‌های اصلی و مدیریتی و ذاتی شما باشد.

در ادامه پاک فطرت نماینده شیراز در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: وزیر جهاد کشاورزی باید فردی نخبه شجاع و کاردان باشد که بتواند تحول بوجود آورد.

موافقان نیکبخت چه می‌گویند؟

شلمزاری: نیکبخت مدیریت خود را از نقاط محروم آغاز کرده است

قدرت الله حمزه شلمزاری نماینده مردم فارسان در مجلس در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های نیکبخت این است که خود روستا زاده است و مدیریت خود را از محروم‌ترین نقاط کشور شروع کرده است و به صورت پلکانی بالا آمده است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در اکثریت مدیریت‌هایی که داشته به شهادت و نظر کارشناسان ایشان شخص موفقی در حوزه‌های مختلف بوده است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور بیان داشت: نیکبخت از بدنه جهاد کشاورزی بوده و مشکلات جهاد کشاورزی را به خوبی می‌شناسد.

حمزه با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بیان داشت: برنامه‌های آقای نیکبخت احیای مدیریت جهادی در وزارتخانه و رفع زمینه‌های فساد در آن بخصوص در موضوع واگذاری و تغییر کاربری اراضی است دومین برنامه ایشان واگذاری کلیه امور تصدی گرایانه به بخش خصوصی و تعاونی‌ها با فرایند شفاف با اولویت تشکل‌های فراگیر کشاورزان، روستاییان و عشایر است.

وی اضافه کرد: اصلاح ساختار شرکت‌های دولتی بخش کشاورزی و تبدیل آنها از شرکت‌های واردات محور به شرکت‌های توسعه‌ای و اجرای وظایف قانونی وزارتخانه در حوزه توسعه روستایی و بهبود امورعشایری از دیگر برنامه‌های قابل دفاع وزیر پیشنهادی کشاورزی است.

نماینده مردم فارسان فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای استفاده از توان جوانان انقلابی و متخصص برای تحول جهادی در اقتصاد روستا را از دیگر برنامه‌های مورد تأیید وزیر پیشنهادی خواند و گفت: استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایجاد یکپارچگی در ترویج کشاوری و حذف موازی کاری‌ها از برنامه‌هایی است که وزیر پیشنهادی ارائه داده و مورد تأیید است.

حمزه شلمزای اضافه کرد: اصلاح ساختار بانک کشاورزی و صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی با محوریت استفاده از الگوهای نوین تأمین مالی از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی است که می‌تواند به تحول در این وزراتخانه کمک کند.

وی افزود: آقای نیکبخت فردی متعهد و متخصص است در این چند روزی که در برنامه‌های ایشان شرکت کردیم انصافاً مسائل و مشکلات جهاد کشاورزی را به خوبی درک کرده و برنامه‌های خوبی برای حل مشکلات این حوزه ارائه داده است.

بسطامی: نیکبخت روستاییان و عشایر را مهمترین اقشار جامعه می‌داند

در ادامه علی اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار داشت: نیکبخت مرد روزهای سخت نظام است و شخصیتی انقلابی و ولایت مدار و عالم به مسائل اجرایی کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سوابق اجرایی نیکبخت افزود: وی یار صاحبان اصلی انقلاب است و معتقد است که نظام باید در خدمت کسانی باشند که نه زبان شکایت دارند و نه زبان تشکر؛ من از دولت سیزدهم تشکر می‌کنم که نگاه جامع به همه نقاط کشور دارد و فردی از سیستان و بلوچستان برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی معرفی کرده است.

وی با اشاره به تأیید کمیسیون کشاورزی مجلس نسبت به برنامه‌های نیکبخت یادآور شد: حتی نماینده‌های مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی هم نقطه تاریکی در برنامه‌های وی ندیده‌اند.

بسطامی یکی از مشکلات اساسی کشور را کمبود کالاهای اساسی دانست و ادامه داد: بخش اعظم مشکلات ما در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد و مهمترین برنامه نیکبخت تأمین امنیت غذایی شهروندان است؛ وی برنامه‌های منسجمی برای این بخش دارد و امیدواریم این برنامه‌ها محقق شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس اصلی ترین مشکل کشور را آب و بحران آب دانست و به اهمیت زنجیره تولید اشاره و اظهار کرد: این موضوع مورد غفلت واقع شده بود و امیدواریم با برنامه‌های نیکبخت شاهد استقلال تولید و خودکفایی صنایع غذایی باشیم.

وی به اهمیت اصلاح الگوی کشت اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه نیکبخت زنجیره تولید محصولات کشاورزی باید مبتنی بر آمایش سرزمینی باشد که با حضور وی در وزارت جهاد کشاورزی این برنامه‌ها تحقق خواهد یافت.

نماینده مردم ایلام در مجلس یکی از مشکلات کشاورزان را عدم وجود کشاورزی قراردادی عنوان کرد و گفت: امیدواریم با حضور نیکبخت در این وزارت مشکلات کشاورزان برطرف شود.

به گفته بسطامی، نیکبخت روستاییان و عشایر را مهمترین اقشار جامعه می‌داند؛ ضمن اینکه نیکبخت به بخش خصوصی اهمیت داده و در خصوص کاهش تصدی گری دولت اهتمام ویژه دارد هر چقدر از تصدی گری دولت کم شود به نفع دولت و مردم ما خواهد بود که در برنامه‌های نیکبخت هم دیده می‌شود.

وی گفت: نیکبخت در جلسات مختلف قول داد تا از جوانان و نیروهای ارزشی توانمند و متعهد در بخشهای مختلف به کار بگیرد؛ مشارکت نیکبخت در دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی فعال سیاسی از دیگر برنامه‌هایی است که قطعاً تحقق خواهد یافت.

یوسفی: نیکبخت مدیریت جهادی را از مناطق محروم آغاز کرد / وزیر پیشنهادی برای کسب رأی اعتماد با یک نفر هم لابی نکرده است

مجتبی یوسفی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نیکبخت فردی که در سال ۶۲ وارد جهاد کشاورزی شده و کار خود را در استان ولایتمدار و انقلابی سیستان و بلوچستان و از یک روستای کوچک آغاز کرده است.

عضو هیأت رییسه مجلس بیان با اشاره به تجربه نیکبخت در حوزه جهاد کشاورزی بیان داشت: وزیر پیشنهادی بیش از سی سال در وزارت جهاد کشاورزی به صورت پلکانی کار کرده و این از ویژگی‌های نیکبخت است که با این حوزه آشنایی دارد.

نماینده مردم اهواز با اشاره به سطح اراضی زیر کشت در کشور بیان داشت: حدود ۱۸ میلیون هکتار زمین برای کشت در کشور وجود دارد که از این مقدار فقط ۸ میلیون هکتار کشت می‌شود سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کمتر از ۵ درصد است که اگر به حداقل ۸ درصد افزایش یابد شاهد رشد و توسعه در این بخش خواهیم بود.

یوسفی با بیان اینکه امنیت غذایی کشور به بخش کشاورزی گره خورده است گفت: این موضوع باید در اولویت کاری جهاد کشاورزی قرار گیرد و با نگاه جهادی و ترویج روش‌های نوین الگوی کشت می‌توان این شیوه را عملیاتی کرد.

وی افزود: باید از ظرفیت نیکبخت استفاده کنیم یکی از خصوصیات ایشان این است که از کارشناسی شروع کردند تا به معاونت رسیده است و ایشان در جریان رأی اعتماد با یک نفر هم وارد لابی نشده این ارزشمند است.

عسگری: نیکبخت سلامت اقتصادی دارد / مقبولیت وزیر پیشنهادی در میان پرسنل وزارت جهاد کشاورزی

محمد جواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در موافقت با محمد علی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، بخش کشاورزی را محور توسعه دانست و گفت: در کشور ما کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی کشور محسوب می‌شود که چهار و نیم میلیون بهره بردار دارد و ۲۵ درصد اقتصاد کشور را با حداقل سرمایه گذاری تشکیل می‌دهد که سه برابر صنعت بازدهی دارد.

وی ادامه داد: نیکبخت کسی است که فضای کاری خود را از ابتدا با بخش کشاورزی آغاز کرده و به فضای این بخش مسلط است و به کاستی‌ها و کمبودها احاطه دارد نیکبخت شخصاً یک کارشناس تمام‌عیار در بخش کشاورزی است.

عسگری با تاکید بر اینکه نیکبخت سلامت اقتصادی دارد، ادامه داد: وی در میان پرسنل وزارت جهاد کشاورزی نیز مقبولیت دارد و از پایین دست این وزارت خانه فعالیت خود را آغاز کرده و تا رتبه‌های بالای ستادی، سمت و مسئولیت داشته است؛ طعم تلخ محرومیت را چشیده و می‌تواند در حوزه محرومیت زدایی به درستی عمل کند.

عسکری با بیان اینکه نگاه نیکبخت می‌تواند گره گشا در بخش کشاورزی باشد تصریح کرد: ما در کمیسیون کشاورزی مجلس مسیر را برای حضور نیکبخت هموار کرده و امیدواریم مشکلات را با جدیت دنبال کند؛ کمیسیون کشاورزی نیز از وزیر پیشنهادی در صورت رأی اعتماد حمایت کامل خواهد کرد بخش کشاورزی در کاهش تورم و رشد تولید بسیار مؤثر است.

وی تأکید کرد: در وزارت جهاد کشاورزی فساد نهادینه شده و باید کمک کرد تا وزیر پیشنهادی از این مسیر عبور کند این مشکلات خصوصاً در حوزه نهاده‌های دامی دیده می‌شود باید کمک شود تا از تصمیمات خلق الساعه در جهاد کشاورزی جلوگیری و نیز در تمدید تسهیلات کشاورزان کمک شود.

نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر اهمیت در اختیار قرار گرفتن سریع‌تری نهادهای دامی به کشاورزان گفت: وزیر پیشنهادی در صورت تصدی پست وزارت می‌تواند مشکلات مذکور را برطرف کند.

کد خبر 668284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.