آلوده‌ترین شهرهای دنیا / هند سردمدار آلودگی

سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر این‌که ۹۹ درصد از ساکنان زمین در معرض آلاینده‌های مضر هوا قرار دارند، آلوده‌ترین شهرهای دنیا را مشخص کرد. بیشترین شهرهای آلوده دنیا در هند قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نرخ وجود ذرات معلق در هوا با ضخامت ۲.۵ میکرومتر یکی از مهم‌ترین معیارهای سازمان بهداشت جهانی برای ارزیابی سطح کیفیت هوا در شهرها به‌شمار می‌رود که بر همین اساس نیز ۱۰ شهر جهان با بیشترین میزان آلودگی را مشخص کرده است. ذرات معلق در هوا از اندازه‌ای بسیار کوچک برخوردار است و می‌تواند به‌راحتی به ریه‌های انسان‌ها نفوذ کند و مشکلات بی‌شماری را برای سلامت فرد مبتلا به وجود آورد. گزارش‌ها حاکی از آن است که هر ساله جمعیت بی‌شماری از مردم جهان به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و تعداد بی‌نهایتی نیز به بیماری‌های مرتبط با آن مبتلا می‌شوند.

آلوده‌ترین شهرهای دنیا/ هند سردمدار آلودگی

آلوده‌ترین شهرهای دنیا

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی در زمینه نرخ وجود ذرات معلق ۲.۵ میکرومتری، شهرهای لاهور در پاکستان، ختن در چین، بیوادی در هند، دهلی در هند، پیشاور در پاکستان، دربنگا در هند، آسوپور در هند، انجامنا در چاد، دهلی نو در هند و پتنه در هند به ترتیب به عنوان ۱۰ شهر آلوده جهان شناخته شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه بر ذرات معلق ۲.۵ میکرومتری در هوا، وجود گازهای سمی دیگری نیز نظیر ازن تروپوسفری، مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد و دی‌اکسید نیتروژن در شهرهای نامبرده در سطح خطرناکی قرار دارد.

انتشار گازهای آلاینده ناشی از تردد خودروها و صنعت به عنوان بزرگ‌ترین عامل ناپاکی هوای لاهور، به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان، شناخته شده، ضمن این‌که سوزاندن پسماندهای شهری، بقایای محصولات کشاورزی، فعالیت کوره‌های آجرپزی و گرد و خاک ناشی از ساخت‌وساز در افزایش سطح آلودگی هوای شهر نقش مهمی ایفا کرده است.

آلوده‌ترین شهرهای دنیا/ هند سردمدار آلودگی

محققان استدلال کرده‌اند که علاوه بر عوامل ذکر شده، نرخ بسیار بالای آلودگی شهرها می‌تواند ناشی از قطع درختان برای توسعه مناطق جدید شهری باشد که به دنبال افزایش جمعیت و توسعه مناطق صنعتی انجام می‌گیرد.

در میان کشورهای جهان، هند بیشترین تعداد شهر آلوده را در خود جای داده و از این جنبه از چین، به عنوان آلوده‌ترین کشور دنیا در سال‌های قبل، پیشی گرفته است.

کد خبر 667974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.