ترویج فرهنگ ایثار و شهادت؛ عامل مانایی و به ثمر رسیدن انقلاب

استاندار اصفهان گفت: آنچه بعد از سال‌ها دلاوری، مجاهدت و رشادت ایثارگران و رزمندگان در طول تاریخ، انقلاب اسلامی ما را به ثمر رساند و ماندگار و تثبیت کرد، فرهنگ متعالی شهادت و ایثار بود؛ فرهنگی که امروز بیش از گذشته باید ترویج شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا مرتضوی امروز _چهارشنبه بیست‌وچهارم خردادماه_ در نشست فصلی شورای توسعه و ترویج فرهنگ شهادت و ایثار اظهار کرد: آنچه بعد از سال‌ها مجاهدت و رشادت ایثارگران در طول تاریخ، انقلاب اسلامی ما را به ثمر رساند و ماندگار و تثبیت کرد، فرهنگ متعالی شهادت و ایثار بود.

وی افزود: توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یک ضرورت مهم و حیاتی برای حیات دین مبین اسلام و مکتب مترقی تشیع است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه سیاست‌های اتخاذ شده در این بخش با یک هم‌افزایی همراه نبوده است تا بتواند نگاه به فرهنگ ایثار را ترویج کند، تصریح کرد: گاهی نسبت ترویج این فرهنگ، با دیدگاه و نگاهی که در جامعه به ایثارگران و خانواده آن‌ها وجود دارد، تناسب ندارد.

وی با اشاره به اینکه پیوست‌ها و تناسب‌ها در عرصه ترویج فرهنگ ایثار رعایت نشده است، ادامه داد: گاهی پیش آمده که بیمارستان یا مجموعه اختصاصی برای خانواده شهدا و ایثارگران ساخته شده است اما به این موضوع که مردم و جامه چه دیدگاهی درباره آن دارند و چه فکر می‌کنند، توجه نشده است.

مرتضوی اظهار کرد: ارائه خدمت در قبال خانواده شهدا وظیفه و تکلیف همه ما است. این مباحث پایه‌های جدی و عمیقی دارد، بنابراین باید برای هر کار و اقدامی نسبت آن را در جامعه تعریف کرد.

وی گفت: اینکه چه اتفاق‌ها و رخدادهایی در تاریخ افتاده است را باید برای سنین و اقشار مختلف تدوین و تعریف کرد.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه هر سال، چهار نشست فصلی شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استانی تشکیل می‌شود، اظهار کرد: دبیرخانه این شورا باید با قدرت کارگروه‌های زیرمجموعه خود را فعال کند تا هرکدام در مسیری که برای آنان مشخص شده است، حرکت کنند. در این صورت است که آموزش و پرورش یا صداوسیما می‌داند که چه هدفی را در کجا یا برای چه گروه سنی‌ای باید دنبال کند.

وی تاکید کرد: گاهی شاهد ریل‌گذاری هستیم اما روی این ریل حرکت نمی‌کنیم و همین موجب می‌شود که به هدف نرسیم چون در مسیر قرار نداریم. امروز ضرورت دارد همه کارگروه‌های زیرمجموعه شورای ترویج و توسعه فرهنگ شهادت و ایثار نسبت به ارائه برنامه به شورای اصلی اقدام کنند و برنامه دهند.

مرتضوی با اشاره به اینکه باید در یک مهلت مشخص کارگروه‌ها و دبیران هر کارگروه با اعضا جلساتی داشته باشند، افزود: در این نشست‌ها باید برنامه‌ای تدوین شود، تا مشخص شود که آیا عملکردها نتیجه‌بخش بوده است یا خیر.

وی با تاکید بر پشتیبانی قانونی از بند «ه» «و» قانون ایثارگران مصوب مجلس، از مدیر و مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست پیشنهادهایی را که قابلیت اجرایی دارد را ارائه و اجرای کنند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه مجموعه دولت سیزدهم به تقویت اختیارات استانی اعتقاد دارند، سه معاونت برنامه، سیاسی امنیتی و اقتصادی خود را مأمور شناسایی و احصای موارد مرتبط با شورای ترویج و توسعه فرهنگ شهادت و ایثار استان کرد.

وی ضمن با تاکید بر لزوم تدوین دستورالعملی جامع برای شناسایی ظرفیت‌ها در این بخش، به برگزاری کنگره ملی شهدای غریب اشاره کرد و گفت: همه باید تلاش کنیم هر برنامه را در قالب یک کار عملیاتی دنبال کنیم، به‌گونه‌ای که مشارکت و حضور مردم در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در آن ملموس باشد.

مرتضوی گفت: در این بخش نباید ساختارها را اداری، دولتی و دستگاهی دید بلکه باید همچون دوران دفاع مقدس خودجوش و مردمی عمل کرد.

وی از مدیران شهرستانی خواست سرکشی از خانواده معظم شهدا، آزادگان و ایثارگران را در برنامه دائمی خود قرار دهند و این اقدام را به عنوان پیوست غیرقابل انفکاک در امور محوری خود قلمداد کنند.

به گزارش ایمنا، در این نشست از مروجان و فعالان حوزه فرهنگ ایثار و شهادت از جمله استاد رضا بدرالسماء هنرمند برجسته نگارگر، سیدعلی بنی‌لوحی رزمنده، محمد نادرالاصلی سرپرست هیئت رزمندگان اسلام و باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه سپاهان تقدیر شد.

کد خبر 667111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.