به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح قطار شهری کرمانشاه یکی از پروژههای پرچالش این کلانشهر است؛ تغییر در روند اجرای طرح و نبود منابع مالی بار زیادی را به مدیریت شهری تحمیل کرده و مدیران شهری را بر آن داشته است تا از پروژه قطار شهری کرمانشاه بازدید و مشکلات را از نزدیک بررسی کنند. محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه، نادر نوروزی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه برای بررسی مسائل و مشکلات پروژه قطار شهری راهی کارگاه ایستگاه مرکزی مترو در میدان آزادی شدند و تشکیل جلسه دادند.
در ابتدای این جلسه مهدی غلامرضایی، مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه اظهار کرد: مطالعات پروژه قطار شهری کرمانشاه سال ۱۳۵۴ آغاز شد و سالهای ۱۳۸۶ و ۱۳۸۹ در چندین نوبت در شورای عالی کشور و در دو نوبت در شورای اسلامی شهر کرمانشاه به تصویب رسید، این مطالعات در دو نوبت در سفر رئیسجمهور وقت دارای مصوبه بوده و در سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: این پروژه در حال حاضر از میدان معلم (مسکن) آغاز شده است و به طول ۱۲.۹ کیلومتر به سمت جنوب شهر کرمانشاه و میدان فردوسی ادامه پیدا میکند.
مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر دو ایستگاه زیرزمینی در حال ساخت است، خاطرنشان کرد: ۷.۱ کیلومتر از طرح قطار شهری به صورت هوایی روی ستونهای که در ابتدا برای منوریل ساخته شده تا سهراه ۲۲ بهمن که در حال ریلگذاری است، از سهراه ۲۲ بهمن به صورت زیرزمینی و تونلی تا میدان فردوسی ادامه پیدا میکند و تا ایستگاه m6 به صورت هوایی و ایستگاه m7 تا m13 به صورت زیرزمینی است.
سال ۹۳، پروژه منوریل به قطار شهری تبدیل شد
غلامرضایی با تاکید بر اینکه در زمان بهرهبرداری از این پروژه امکان استفاده از ۲۰ رام قطار فراهم شده است و هر رام چهار واگن با ظرفیت ۲۰۰ نفر را دارد، تصریح کرد: پروژه قطار شهری کرمانشاه ابتدا به صورت منوریل آغاز به کار کرد و یک قرارداد کلی با شرکت تام ایرانخودرو با اعتبار اولیه ۱۱۴ میلیارد تومان و ۱۳۹ میلیون یورو منعقد شد، سال ۱۳۹۳ طرح تغییر کرد و کار تکمیل عرشه به شرکت تام ایرانخودرو واگذار شد.
وی اضافه کرد: سال ۹۳، پروژه منوریل به قطار شهری تبدیل شد و پس از آن سیاست کلی شهرداری بر این بود که برای سرعت بخشیدن به پروژه، این طرح در قطعات جداگانه به پیمانکاران واگذار شود، در این راستا هر قطعه و ایستگاه به پیمانکاران جداگانه داده شده است.
مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه ادامه داد: جهاد نصر حمزه با مشارکت شرکت فراب، ۱۶۰۰ متر مسیر تونل را از سهراه ۲۲ بهمن تا میدان آزادی به مبلغ ۵۴ میلیارد تومان تحویل گرفت که با صددرصد پیشرفت پروژه را تحویل دادند، قطعه دوم تونل حدفاصل میدان آزادی تا چهارراه مدرس نیز که اکنون مورد بازدید قرار گرفته است با ۱۳۸۰ متر طول به مبلغ ۵۶ میلیارد تومان ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
غلامرضایی افزود: مجری و شرکت پیمانکار این مسیر را به همراه ساخت یک ایستگاه سال ۱۳۹۶ تحویل گرفته و در مجموع هزینه احداث مسیر تونل و یک ایستگاه ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.
وی تاکید کرد: ایستگاه m8 میدان آزادی قرارداد ۴۳ میلیارد تومانی دارد و مساحت ایستگاه ۱۸۵۰۰ متر در سه طبقه با چهار دسترسی در اطراف میدان آزادی و ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی است، در حال حاضر چند ماه به دلیل مشکلات مالی پروژه تعطیل است در حالی که m8 مهمترین ایستگاه پروژه قطار شهری کرمانشاه است.
ریلگذاری فاز نخست پروژه قطار شهری
مدیرعامل شرکت قطار شهری کرمانشاه ادامه داد: اجرای ایستگاه زیرزمینی m7 در تقاطع بسیج با مساحت ۱۵ هزار مترمربع در دو طبقه با دو دسترسی غربی و شرقی و قرارداد ۵۸ میلیارد تومانی با ۲۸ درصد پیشرفت در حال انجام است.
غلامرضایی گفت: احداث ساختمان مرکز پایش در زمان بهرهبرداری به مساحت ۷۷۰۰ مترمربع در دو طبقه با قرارداد ۹۰ میلیارد تومان و با پیشرفت ۲۱ درصدی در حال انجام است.
وی اظهار کرد: تاکنون از قرارداد ۱۳.۸ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات ایستگاهی ۸۰ درصد آن انجام و تجهیزات دو ایستگاه نصب شده است، قرارداد دیگری مبنی بر تهیه و تأمین ادوات روسازی و ریلگذاری فاز نخست پروژه با اعتبار ۴۲۵ میلیارد تومان در حال انجام بوده و با ۱۰ درصد پیشرفت ۱.۵ کیلومتر ریلگذاری انجام شده است، بر اساس قولی که دادیم تا شهریورماه ریلگذاری انجام خواهد شد.
در ادامه این جلسه سیدحجت الله اجاق، عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه خاطرنشان کرد: منوریل یک طرح تحمیلی بود که در دولت وقت برای کرمانشاه انجام شد و به شکست انجامید و در نهایت سیستم به قطار سبک شهری تغییر یافت، از سال ۱۳۸۶ تاکنون هنوز وضعیت قطعه نخست از میدان مسکن تا کارمندان به دلیل واقع شدن در مجاورت شکارگاه خسرو پرویز تعیین تکلیف نشده است.
وی اضافه کرد: هنوز مسیر میدان معلم (مسکن) تا کارمندان از سوی میراث فرهنگی تعیین تکلیف نشده است و هنوز مشخص نیست که چنین اجازهای بدهند را بدهند با این وجود اعلام شده است که به هر صورت باید ریلگذاری فاز نخست در فضای باز انجام و اعتبار دولتی دریافت شود.
عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه تاکید کرد: ۵۰ درصد اعتبار این پروژه منابع ملی و ۵۰ درصد منابع شهری کرمانشاه است، اما سرمایهای برای انجام تعهدات شهرداری وجود ندارد و پیشتر هم اعلام کردهایم که با این روند شاید ۲۰ تا ۳۰ سال آینده این پروژه به سرانجام برسد. دولت به تعهدات خود عمل نکرده است و شهرداری کرمانشاه زمینی ندارد که بابت سهم خود به صورت تهاتر به این پروژه تزریق کند.
پروژه قطار شهری در سطح ملی و استانی دنبال شود
اجاق تصریح کرد: چنانچه چند قطعه زمین مورد درخواست پیمانکار را واگذار کنیم، تنها درصدی از پروژه پیشرفت میکند، اما برای ادامه طرح نه پولی داریم پرداخت کنیم و نه زمینی که تهاتر کنیم، پیشنهاد میکنم یک اراده جدی به عمل آید و استاندار و نمایندگان مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی به کمک بیایند و از دولت برای تکمیل این پروژه مطالبه داشته باشند.
عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه خطاب به مجری پیمانکار ایستگاه مرکزی میدان آزادی گفت: زمینهای مورد ادعای پیمانکار که برای اخذ مصوبه تهاتر به شورای اسلامی شهر آمده به چند دلیل تاکنون به تصویب نرسیده است که یکی از دلایل بحث قیمت کارشناسی است، دوم اینکه زمینهایی که شهرداری دارد شامل زمینهای مرغوب و نامرغوب میشود و پیمانکار برای تهاتر زمینهای مرغوب شهرداری را مدنظر دارد.
اجاق تاکید کرد: طبق شیوهنامه تنظیم شده باید تمام مراحل قانون تهاتر انجام شود، در حال حاضر سه نامه درباره پروژه قطار شهری در شورای اسلامی شهر کرمانشاه وجود دارد که نامه اول مربوط به فروش ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق قرضه دولت است که در بودجه سال قبل آمده و مصوب شده است، مورد دوم در مورد چند قطعه زمین است که روی قیمت و نوع زمینها بحث داریم و سومین نامه در مورد ۸۰ میلیارد تومان پول در بانک شهر است که بانک شهر آن را بلوکه کرده و مدعی شده است باید در قبال برداشت آن یک وجهالضمان به بانک ارائه دهد؛ شهرداری بابت این موضوع اراضی اتوبوسرانی را پیشنهاد داده و در توافقنامه بندی آورده شده است که وکالت بلاعزل به بانک داده شود.
وی اضافه کرد: چنانچه در سررسید شهرداری قسط پرداخت نشده باشد، بانک اقدام به فروش میکند که به دلیل قانون منع فروش، اعضای شورای اسلامی شهر مخالف هستند و بند را حذف میکنند.
عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر انباشت بدهی سالهای قبل شهرداری را پرداخت میکنیم، اظهار کرد: پیشنهاد شورای اسلامی شهر این است یک کارگروه استانی تشکیل و پروژه تحمیلی منوریل که بعداً قطار شهری نام گرفت در سطح ملی و استانی دنبال شود و دولت سهم خود را به موقع و به صورت کامل پرداخت کند، چراکه توان شهرداری بسیار محدود است.
اجاق ادامه داد: طی ۱۰ سال اخیر شهرکسازی جدید و تغییر کاربری عمده در شهر کرمانشاه نداشتهایم، هرچقدر در این مدت زمین تهاتر کردهایم متعلق به گذشته بوده است و زمین جدیدی نداریم.
ناچار به تکمیل پروژه هستیم
نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه تاکید کرد: هنگام آغاز مسئولیتم به عنوان شهردار به پروژه قطار شهری ورود کردم و با مطالعه جامع و برآورد هزینهها، جلسهای در وزارت کشور برگزار شد، با انتخاب مشاور جدید و بررسیهای انجام شده به ویژه در سازمان طرح و برنامه، مقرر شد محل ستونهای نصب شده تنها کاربرد ریلی داشته باشد تا بتوان از دولت اعتبار دریافت کرد.
وی تاکید کرد: ناچار به تکمیل پروژه هستیم؛ لذا به مدیرعامل قطار شهری اعلام کردیم گسترش ایستگاهها را متوقف کند تا بتوانیم با توجه به شرایط موجود پروژه را ادامه دهیم، در این راستا بارها جلساتی در وزارت کشور و دفاتر ترافیک و طرح و برنامه شرکت کردیم تا بتوانیم طرح را به نحوی اصلاح کنیم که قابلیت اجرا داشته باشد، چنانچه طرح اصلاح نمیشد با اعتباری که قرار بود دولت در اختیار بگذارد، هیچگاه این پروژه ادامه پیدا نمیکرد.
شهردار کرمانشاه اضافه کرد: در سفر تابستان سال قبل رئیسجمهور به کرمانشاه یکی از مطالبات جدی شهروندان اجرا و تکمیل پروژه قطار شهری بود و در نهایت ۱,۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه قطار شهری کرمانشاه مصوب شد تا طی سه سال پرداخت شود و در این بازه زمانی هرساله مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و یکصد میلیارد تومان اسناد خزانه پرداخت میشود.
نوروزی ادامه داد: آنچه از پروژه باقی مانده، بستر ۵.۵ کیلومتر مسیر روگذر آماده است که باید ریلگذاری و ایستگاههای آن تکمیل شود، به دلیل اینکه یک بحث با میراث فرهنگی در حدود شکارگاه خسرو پرویز داریم باید آن مسیر تا میدان معلم (مسکن) از روی زمین احداث شود.
وی گفت: برای آنکه بتوانیم اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومانی سفر رئیسجمهور را جذب کنیم باید عملیات ریلی انجام و نسبت به خرید ۴۲۵ میلیارد تومان ریل اقدام شود؛ تاکنون ۱.۵ کیلومتر ریلگذاری انجام شده است و یک ساختمان مورد نیاز نیز در حال ساخت داریم.
شهردار کرمانشاه اضافه کرد: چنانچه اعتبار ۵.۵ کیلومتر مسیر روگذر تأمین شود تا پایان سال ۱۴۰۲ و با زمانبندی که مشاور طرح پیشبینی کرده است و طبق توافقنامهای که با وزارت کشور و سازمان برنامه داریم واگنها به صورت رایگان در اختیار قرار میگیرد.
۳۰۰ میلیارد تومان از بخش اول اعتبارات سفر رئیسجمهور دریافت شده است
نوروزی ادامه داد: از قطعه ۱۸۰۰ متر مسیر زیرگذر قطار شهری تا چهارراه مدرس تنها ۱۴۰ متر باقی مانده و در حال اجرا است که با تأمین اعتبار و تهاتر مورد نیاز به پایان میرسد.
وی با اشاره به قطعه بعد از چهارراه مدرس به سمت نقطه پایان میدان فردوسی، تصریح کرد: ۳۲۰۰ متر طول این قطعه است که تونل آن باید حفر شود، با شرکتهای مختلف مذاکره کردهایم و در حال حاضر شرکت پیمانکار در حال کار به روش اتریشی است، با این روش روزی یک متر حفاری انجام میشود، بنا بر برنامهریزی انجام شده همزمان در هشت جبهه قطعه پایانی را حفاری میکنیم تا بتوانیم با روزی هشت متر حفاری در طول یک سال و نیم این قطعه را به پایان برسانیم، در این زمینه با ارتش نیز مذاکراتی انجام شده که حتی به امضای تفاهمنامه رسیده است و اگر نهایی شود و ارتش برای همکاری به پروژه ورود کند میتوانیم امیدوار باشیم که هر دو قطعه اجرا شود و به بهرهبرداری برسد.
شهردار کرمانشاه با تاکید بر اینکه مشکل اصلی از نظر شهروندان در بخش روگذر پروژه است، اظهار کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان از بخش اول اعتبارات سفر رئیسجمهور را سال گذشته دریافت کردیم و برای ۱۰۰ میلیارد باقی مانده از بخش اول پیگیریهای فراوان انجام دادهایم که در نهایت مقرر شد این مبلغ نیز به همراه بخش دوم اعتبار به پروژه تزریق شود.
نوروزی ادامه داد: رقم اعلامی برای بخش دوم مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکت و اسناد خزانه است تا بتوانیم ساختمان پایش و اداری قطار شهری و قسمت روگذر را به پایان رسانیم.
وی تاکید کرد: قراردادی که با پیمانکار ایستگاه مرکزی میدان آزادی و قطعه اول تونل زیرگذر داشتیم ۷۰ درصد تهاتر و ۳۰ درصد نقدی بوده است که با آغاز مسئولیتم بخش نقدی قرارداد را تأمین و پرداخت کردم، اما برای بخش غیرنقدی زمینی برای تهاتر نداریم در حالی که مبالغ کلانی حدود هزار میلیارد تومان از بخش دولتی طلبکار هستیم؛ سه مرحله با استاندار سابق رایزنی کردم تا سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه طلب شهرداری را تعیین تکلیف کند تا پروژههای عمرانی از جمله قطار شهری را پیش ببریم.
شهردار کرمانشاه اضافه کرد: انتظار میرود راه و شهرسازی به تعهدات خود نسبت به شهرداری عمل کند؛ شهرداری تمام پروانههایی که در سطح شهر کرمانشاه صادر میشود را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف میدهد و انتظار دارد سهم زمینهای تفکیکی و زمینهای الحاق به شهر به شهرداری داده و طلب هزار میلیارد تومانی شهرداری پرداخت شود.
بدون هیچگونه تعارفی از منافع مردم کرمانشاه در سطح ملی و استانی دفاع میکنم
محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه نیز تاکید کرد: لازم است با تلاش و همکاری همدیگر و با نگاه به آینده پروژه قطار شهری را به سرانجام برسانیم. مردم کرمانشاه منتظر نتیجه اقدام عملی و به نتیجه رسیدن پروژه هستند که نیاز به طراحی جدید دارد و تأخیر در اجرا و تکمیل طرح ممکن است موجب بروز حادثه و وارد آمدن خسارت شود؛ پس لازم است هرچه سریعتر شرایط را به نحوی پیش ببریم که پروژه اجرا شود و به سرانجام برسد.
وی گفت: خودم را موظف میدانم بدون هیچگونه تعارفی از منافع مردم کرمانشاه در سطح ملی و استانی دفاع و برای اخذ بودجههای ملی برای استان و شهر کرمانشاه تلاش کنم؛ لذا از قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان مجری بخشی از پروژه درخواست دارم در کرمانشاه بماند و به اجرای پروژه ادامه دهد.
استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: حاضر هستم طلب شهرداری را از دوایر دولتی پیگیری و مطالبه و وصول کنم، اما به شرطی که قبل از وصول یک نقشه هزینهکرد به استانداری ارائه و مشخص شود که طلب وصول شده بابت اجرای کدام پروژه هزینه میشود.
صحرایی ادامه داد: حتی اگر وصول نقدی طلبهای شهرداری مقدور نباشد برای پیشبرد پروژههای مورد نیاز شهر حاضر هستیم با دستگاههای بدهکار و مجریان پروژهها تهاتر کنیم، چنانچه اعضای شورای اسلامی شهر کرمانشاه توافق کنند که طلبها را مستقیم برای اجرای پروژههای مورد نیاز شهروندان وصول کنیم، من به عنوان استاندار کرمانشاه با همراهی معاونان و با نظارت خود کار را آغاز خواهم کرد تا هرچه سریعتر شاهد اجرای پروژههای شهری باشیم و شهروندان نتیجه این خدمات را شاهد باشند.
نظر شما