وزرای خارجه بریکس بر تقویت کنترل تسلیحات و تضمین امنیت انرژی تاکید کردند

وزرای خارجه گروه بریکس در بیانیه مشترکی با محکوم کردن حملات تروریستی به زیرساخت‌های حیاتی خواستار تقویت کنترل تسلیحات و تضمین امنیت انرژی شدند و در عین حال از تلاش‌های میانجیگرانه برای حل مناقشه اوکراین تمجید کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از اسپوتنیک، وزرای خارجه بریکس پنجشنبه شب پس از نشست خود در پرتوریا آفریقای جنوبی، اعلام کردند: وزرای بریکس خواستار تقویت نظام کنترل تسلیحات، خلع سلاح و عدم اشاعه هسته‌ای، رعایت مصوبات کنوانسیون منع توسعه، تولید و ذخیر تسلیحات بیولوژیک و سمی و نابودی آنها (BTWC) و کنوانسیون منع توسعه، تولید، ذخیره و استفاده از سلاح‌های شیمیایی و نابودی آنها (CWC) و اجرای این کنوانسیون‌ها برای حفظ صلح و ثبات و امنیت بین‌المللی شدند.

وزرای خارجه بریکس همچنین «بر حمایت خود از توسعه پایدار و طولانی مدت فعالیت مربوط به ماورای جو و قطعنامه سازمان ملل درباره جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در ماورای جو (PAROS) و تسلیحاتی شدن آن از جمله از طریق مذاکره تاکید کردند.

وزرای خارجه بریکس در بخش دیگری از بیانیه خود از میانجیگری‌های بین المللی برای حل مناقشه اوکراین استقبال و تمجید کرده و افزودند: این وزرا بر مواضع ملی خود در قبال تحولات مربوط به اوکراین تاکید و از پیشنهادها برای میانجیگری و حسن نیت به منظور حل مسالمت آمیز این مناقشه از طریق مذاکره و دیپلماسی تمجید کردند.

وزرای بریکس همچنین اعلام کردند: ما قویاً همه حملات تروریستی علیه زیرساخت‌های حیاتی از جمله تاسیسات حیاتی انرژی و اهداف آسیب‌پذیر را محکوم می‌کنیم.

آنان بر «تضمین امنیت انرژی بنیان حیاتی توسعه اقتصادی، ثبات اجتماعی، امنیت ملی و رفاه همه ملت‌های دنیاست» تاکید کردند.

در حال حاضر کشورهای عضو بریکس روسیه، چین، برزیل، آفریقای جنوبی و هند هستند، ایران و عربستان نیز از جمله کشورهایی هستند که قصد عضویت در این گروه اقتصادی را دارند.

کد خبر 664895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.