جمع‌آوری سنگ‌قبرهای ناهمگون با هویت تاریخی مجموعه تخت فولاد

مسئول عمران و خدمات شهری مجموعه تخت فولاد از ساماندهی و جمع‌آوری سنگ‌های قبور نامتناسب با هویت تخت فولاد خبر داد.

سیدمحسن کاظمی‌طبا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تخت فولاد یک مجموعه تاریخی و فرهنگی ارزشمند است که به‌عنوان یک موزه ارزشمند برای معرفی علما و چهره‌های شاخص شهر اسلام در برهه‌های تاریخی محسوب می‌شود به همین جهت باید کوشید که بافت تاریخی و هویتی این مجموعه به هم نخورد.

وی افزود: جمع‌آوری سنگ‌های قبور نامتناسب با هویت و بافت تاریخی تخت فولاد، پس از شناسایی و تعیین فرصت دوماهه در صورت اصلاح نشدن یا تعویض نشدن توسط صاحبان متوفی جمع‌آوری و سنگ‌های مرتبط با هویت و ضوابط تخت فولاد حجاری و نصب خواهد شد.

جمع‌آوری ۳۵۰ سنگ ناهمگون با هویت تاریخی مجموعه تخت فولاد

مسئول عمران و خدمات شهری مجموعه تخت فولاد تصریح کرد: از سال گذشته با شناسایی بیش از ۳۵۰ سنگ ناهمگون با هویت این قبرستان تاریخی فرآیند جمع‌آوری و اصلاح آن‌ها انجام شد.

وی ادامه داد: پس از اخذ مجوزهای لازم از مراجع قانونی نسبت به ساماندهی این سنگ‌ها اقدام شد. در این فرآیند پس از ارائه تذکر کتبی و اطلاع‌رسانی قبلی، اقدام خواهد شد. جنس و محتوای سنگ‌ها به‌عنوان یکی از میراث ملموس و ناملموس تخت فولاد دارای ارزش هویتی است که حفظ آن‌ها یکی از مأموریت‌های مجموعه تخت فولاد است.

کاظمی‌طبا افزود: متأسفانه استفاده از سنگ‌های قبور نامتناسب، طی سال‌های گذشته بدون کسب مجوز از مجموعه تخت فولاد انجام پذیرفته است‌، که پس از شناسایی این سنگ‌ها، با کسب مجوز از علما و دستورات قضائی، فرآیند ابلاغ و تعویض آن‌ها انجام می‌پذیرد.

وی ادامه داد: اولویت با ترمیم سنگ قبور است و در صورت نیاز به تعویض با رعایت دستورالعمل‌های مشخص عملیات ساخت و نصب سنگ انجام خواهد شد.

مسئول عمران و خدمات شهری مجموعه تخت فولاد گفت: شهروندان برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدام در جهت مرمت و تعویض سنگ قبور عزیزان آرمیده در تخت فولاد می‌توانند با شماره ۰۹۱۳۸۰۱۱۳۵۶ تماس بگیرند.

کد خبر 664364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.