۹۹ درصد روستاهای استان اصفهان تحت پوشش شبکه‌های همراه/ اتصال ۳۰ شهرک صنعتی به فیبرنوری

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان گفت: سهم بازار پهن باند استان نسبت به سایر اپراتورها ۷۷.۷ درصد است که از میانگین کشور که ۶۵ بوده، ۱۲ درصد بالاتر است. ضریب نفوذ تلفن همراه ۱۳۸.۸ درصد بوده است یعنی هر نفر در استان بیش از یک خط تلفن همراه اول دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسماعیل قربانی امروز _چهارشنبه سوم خردادماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به شعار سال پیرامون «مهار تورم و رشد تولید» اظهار کرد: شرکت مخابرات به عنوان بخشی از جامعه که در حوزه تولید تأثیرگذار است باید بتواند از ظرفیت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در رشد تولید استفاده کند.

وی افزود: به‌نوعی گسترش زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی می‌تواند در تحقق این شعار مؤثر باشد و از ظرفیت‌های آن در راستای رشد تولید استفاده کند.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان تصریح کرد: فضای مجازی یکی از ظرفیت‌هایی است که باید به صورت جدی به آن توجه شود و باید تلاش کنیم تا زیرساخت‌های مربوط به این فضا به نحو مطلوبی در جامعه ایجاد شود.

قربانی با اشاره به اتفاقاتی که در حوزه دیجیتال در دو دهه اخیر در دنیا رخ داده است، گفت: مخابرات یا ارتباطات و فناوری اطلاعات به مفهوم کلی‌تر، زیربنای وجودی عصر دیجیتال است، یعنی اگر به دنبال استفاده از ظرفیت‌های دیجیتالی شدن در جامعه هستیم، به طور قطع بدون وجود ارتباطات پایدار، گسترده، توسعه پذیر، با کیفیت و با سرعت بالاتر نمی‌توانیم این خواسته را در کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه دو بال دیجیتالی شدن جامعه، ارتباطات یا مخابرات و فناوری اطلاعات و کاربردهای رشد این فناوری است، ادامه داد: اگر می‌خواهیم ارتباطات به مفهوم دیجیتالی شدن آن در حال و آینده کشور تأثیرگذار باشد باید به سمت ایجاد دسترسی آحاد جامعه به فضای مجازی با سرعت بالا حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان گفت: در حال حاضر خواسته‌ای که مردم و کسب و کارها از ما مطالبه می‌کنند و ضرورت جامعه محسوب می‌شود، دسترسی آنها به اینترنت با سرعت بالا است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران، نهضت جهادی توسعه فیبرنوری شرکت مخابرات ایران با عنوان "نجما" مصوب و اردیبهشت امسال آئین آغاز به کار آن در استان اصفهان برگزار شد.

قربانی با بیان اینکه برای ورود جدی به بحث دیجیتال باید دسترسی به فضای مجازی با سرعت بالا برای مردم فراهم شود، تاکید کرد: تحقق این رؤیا با توسعه ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری به ویژه در لایه دسترسی خواهد بود که این لایه دسترسی در حوزه مخابرات شامل کاربران خانگی، سازمانی، کسب و کارها و سایر فعالان حوزه ICT است.

۹۸ درصد از مشترکان کشور از مخابرات ایران سرویس می‌گیرند

وی با بیان اینکه یک شبکه مخابراتی در کشور وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۹۸ درصد از مشترکان کشور از مخابرات ایران سرویس می‌گیرند، لذا توسعه زیرساخت‌ها به مفهوم خاص آن در مخابرات ایران باید اتفاق بیفتد، از این رو برای دسترسی کاربران به فضای IP با سرعت بالا باید از مس گذر کنیم و از طریق فیبرنوری باید به این مطلوب برسیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان گفت: در واقع توسعه زیرساخت‌های شبکه‌های سیار مبتنی بر توسعه فیبر نوری است، لذا باید بپذیریم که صنعت ارتباطات کشور در آینده نه چندان دور مستلزم آن است تا فیبرنوری متناسب با نیاز در جامعه اجرا شود و قابل دسترسی برای همگان باشد.

وی اضافه کرد: بر اساس طرح «نجما» تا دو سال آینده باید ظرفیت موجود که ۴۰ هزار اتصال فیبرنوری در استان اصفهان است به ۲۰۰ هزار اتصال مبتنی بر فیبرنوری برسانیم و می‌توان گفت این اتفاق یک سرمایه‌گذاری عظیم در استان در راستای ایجاد زیرساخت‌های فیبرنوری است.

قربانی با اشاره به اینکه صنعت ارتباطات کشور تشنه سرمایه‌گذاری راهبردی است و تمام دنیا این تشنگی را احساس کرده است، ادامه داد: طی ۱۰ سال گذشته با حمایت حاکمیت‌ها، بسیاری از کشورها به سرعت در توسعه زیرساخت‌های فیبرنوری در حال سرمایه‌گذاری هستند و در کشور ایران نیز با آغاز دولت سیزدهم تاکید بر توسعه زیرساخت‌های مبتنی بر فیبرنوری از طریق حاکمیت ICT انجام شده است که در واقع تحقق این خواسته حاکمیت به جز استفاده از زیرساخت‌های مخابرات ایران در بازه زمانی کوتاه قابل انجام نیست.

در استان بالغ بر ۵۰۰ هزار کیلومتر تار فیبرنوری وجود دارد

وی با اشاره به اینکه در استان بالغ بر ۵۰۰ هزار کیلومتر تار فیبرنوری وجود دارد، گفت: این ظرفیت طی ۱۰ سال گذشته ایجاد شده است و در حال حاضر ۷۰۰۰ FAT، تجهیزی که قابلیت اتصال مشترک به فیبر نوری فراهم می‌کند در استان نصب شده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در ۴۵ شهر استان سرویس اینترنت مبتنی بر فیبر نوری ارائه می‌شود که سرمایه‌گذاری آن طی شش سال گذشته انجام شده است. امیدواریم با کلنگ زنی و افتتاح هر هفته یک پروژه تا پایان سال این توسعه را افزایش دهیم.

قربانی با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های فیبرنوری در شهرک‌های صنعتی گفت: در حال حاضر در ۳۰ شهرک صنعتی استان امکان ارائه فیبرنوری فراهم شده است و مشترکان یا صنعت در حال استفاده از این ظرفیت هستند.

۹۸ درصد از روستاهای استان دارای تلفن ثابت است

وی با اشاره به ۱۰۷ هزار کیلومتر وسعت در استان اصفهان تصریح کرد: از جمعیت بالغ بر پنج میلیارد و ۴۰۰ هزار مشترک که ۶.۴ درصد از جمعیت کشور در استان اصفهان قرار دارد، تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ۹۳۱ روستا است که از این تعداد، ۹۲۱ روستا دارای تلفن ثابت است. در حال حاضر با استفاده از شبکه همراه، دسترسی روستاییان به فضای مجازی با سرعت بالا فراهم شده است و شاهد وضعیت خوبی در روستاهای استان به لحاظ ارتباطی هستیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان گفت: کل روستاهای دارای ADSL یعنی اینترنت مبتنی بر سیم مسی ۷۷۹ روستا در استان است و در روستاهای بالای ۲۰ خانوار ۶۴۲ روستا از طریق پورت پرسرعت خانگی به فضای مجازی دسترسی دارند.

قربانی ادامه داد: در راستای عدالت ارتباطی باید تلاش کنیم که در نقاط مختلف استان نیاز ارتباطی مردم تأمین شود.

وی با بیان اینکه ۹۹ درصد روستاهای استان تحت پوشش شبکه‌های همراه است، خاطرنشان کرد: تعداد مراکز مخابراتی فعال در استان ۵۲۹ و تعداد نقاط حضور برای ارائه سرویس ۱,۴۴۳ نقطه است؛ یک ظرفیت زیرساختی در استان ایجاد شده که هم سرمایه‌گذاری عظیمی در این بخش اتفاق افتاده است و هم در نقاط مختلف استان، حضور شرکت مخابرات استان برای ارائه خدمت حس می‌شود و مشترک در هر ابعادی که نیاز به ارتباط داشته باشد، می‌تواند پاسخگوی نیاز آن باشد.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان با بیان اینکه دو میلیون و۵۰۰ هزار مشترک تلفن ثابت فعال با ضریب نفوذ ۴۵.۹۸ درصد در استان وجود دارد، افزود: این شاخص در کشور ۳۴ بوده بدین معنی که اصفهان از متوسط کشور ۱۲ درصد بالاتر است، در حوزه تلفن همراه بالغ بر هفت میلیون و ۵۰۰ هزار سیم کارت همراه اول واگذار شده که تعداد فعال این سیم کارت‌ها پنج میلیون و ۵۰۰ هزار بوده که متغیر است و ضریب نفوذ تلفن همراه ۱۳۸.۸ درصد بوده است یعنی هر نفر در استان بیش از یک خط تلفن همراه اول دارد.

۹۸ درصد جاده‌های ارتباطی استان تحت پوشش شبکه همراه است

قربانی گفت: ۹۸ درصد جاده‌های ارتباطی استان تحت پوشش شبکه همراه است و در نسل‌های تلفن همراه بسیاری از سایت‌های ما در استان با تکنولوژی فور پلاس، سرویس ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های مهم در حوزه خدمات مخابراتی سرویس‌های باند پهن بوده و ۹,۵۰۰ کسب و کار دیجیتال در استان دارای پورت پر سرعت نت هستند؛ ۶۶۸ هزار مشترک ADSL در استان وجود دارد و بعد از تهران بیشترین سرویس پورت پر سرعت را در اصفهان داریم؛ در حوزه فیبرنوری تاکنون ۱۸۰ هزار ظرفیت بالقوه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری در استان فراهم شده است که از این عدد ۸۵ هزار از آن بالفعل شده و در حال حاضر حدود ۴۰ هزار سرویس مبتنی بر فیبرنوری دایر است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان اضافه کرد: سهم بازار پهن باند استان نسبت به سایر اپراتورها ۷۷.۷ درصد است که از میانگین کشور که ۶۵ بوده، ۱۲ درصد بالاتر است.

مصرف اینترنت روزانه ۱۲۶ ترابایت است

قربانی با بیان اینکه در مسیر تحول دیجیتال قرار داریم، گفت: مصرف اینترنت روزانه ۱۲۶ ترابایت است و این موضوع ساختار مدیریت جامعه و شرکت‌ها را به شدت تغییر می‌دهد و منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها خواهد شد و اگر می‌خواهیم در این مسیر گام برداریم باید به مؤلفه‌های آن در این مسیر بپردازیم که یکی از این مؤلفه‌ها دسترسی کاربران به اینترنت پر سرعت است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی شده است، ظرفیت توسعه دیتا ۳۵۰ گیگا بایت در ثانیه باید افزایش پیدا کند و ظرفیت توسعه شبکه انتقال که بتواند این نیاز را در سطح استان پوشش دهد ۱۵۰ گیگا بایت در ثانیه باید افزایش ظرفیت داشته باشد که مناقصه آن چیزی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در دست انجام است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان اظهار کرد: در عصر تحول دیجیتال دیگر شاهد فاصله بین ارزش‌ها و تکنولوژی و فناوری نخواهیم بود و یکی از موضوعات مهم اطلاعات و داده‌هایی است که در فضای دیجیتال در حال تولید بوده و هنر جوامع این است که از این داده‌هایی که ایجاد می‌شود در راستای مدیریت و افزایش بهره‌وری در جامعه استفاده کند.

کد خبر 663209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.