رکوردهایی که جابه‌جا شدند / بغض‌هایی که ترکید!

هفته پایانی لیگ برتر در حالی به پایان رسید که قاب‌های خاطره‌انگیزی در بازی‌های مختلف رقم خورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته پایانی لیگ برتر فوتبال با پیروزی پرسپولیس، سپاهان و استقلال به پایان رسید تا صدر جدول دست نخورد و پرسپولیس با همه حرف و حدیث‌ها به مقام قهرمانی لیگ بیست‌ودوم برسد. در پایین جدول اما در هفته پایانی رتبه‌ها دستخوش تغییر شد. مس کرمان که در خانه به سپاهان باخت و به لیگ آزادگان سقوط کرد تا این صنعت نفت باشد که با برتری در سیرجان برابر گل‌گهر بقای خود را در لیگ برتر رقم زند. در این هفته بازی‌ها بسیار پرگل بود که در لیگ کم گل ایران امری عجیب به نظر می‌رسید، از جمله نتایج جالب هفته می‌توان به برتری تاریخی هفت بر یک استقلال برابر تراکتور اشاره کرد که هرچند تأثیری در رتبه‌های دو تیم نداشت اما رکوردها را چه در فصل جاری و چه در تاریخ دو باشگاه جابه‌جا کرد.

نتایج هفته سی‌ام لیگ برتر فوتبال به شرح زیر است:

فولاد دو - آلومینیوم دو

نفت مسجدسلیمان پنج - ملوان یک

ذوب‌آهن سه - هوادار سه

استقلال هفت - تراکتور یک

پیکان یک - مس رفسنجان یک

گل‌گهر صفر - صنعت نفت یک

مس کرمان یک - سپاهان دو

نساجی صفر - پرسپولیس چهار

مروری خواهیم داشت بر ترین‌های هفته پایانی لیگ برتر فوتبال:

بازی هفته: استقلال هفت - تراکتور یک

کمتر کسی تصور می‌کرد بازی تشریفاتی استقلال و تراکتور در آخرین هفته لیگ که هیچ تأثیری در رتبه‌های دو تیم نداشت تا این حد عجیب و غریب از آب دربیاید. تراکتور به عنوان یکی از چهار تیم پرطرفدار فوتبال ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و تقابل‌هایش با تیم‌های سرشناس از بازی‌های سنتی هر فصل به حساب می‌آید، بر همین اساس پیروزی هفت بر یک استقلال در این دیدار در دل تاریخ و آمار و ارقام ثبت می‌شود و همیشه از این بازی یاد خواهد شد. این بهترین پیروزی تاریخ استقلال در لیگ برتر و سنگین‌ترین شکست تاریخ باشگاه تراکتور بود.

رکوردهایی که جابه‌جا شدند و بغض‌هایی که ترکید!

تیم هفته: استقلال

انتخاب استقلال به عنوان تیم هفته آخر لیگ برتر کار سختی نبود. استقلال هرچند فصل را با رتبه دلخواه خود تمام نکرد اما به بهترین شکل فصل را به پایان رساند و بردی رقم زد که تا سال‌ها از آن یاد شود. شاگردان ساپینتو با این پیروزی نشان دادند عزمشان را برای قهرمانی در جام حذفی و انتقام از پرسپولیس جزم کرده‌اند.

سرمربی هفته: عبدالله ویسی (صنعت نفت)

عبدالله ویسی بالاخره در آخرین هفته لیگ برتر صنعت نفت را یک رتبه بالاتر آورد تا این تیم دوست‌داشتنی آبادان در لیگ برتر ماندگار شود. زمانی که ویسی در آخرین بازی سال ۱۴۰۱ روی نیمکت صنعت نفت نشست این تیم تا منطقه بقا فاصله زیادی داشت و بعید به نظر می‌رسید مأموریت بقای صنعت نفت توسط ویسی با موفقیت به پایان برسد اما ویسی مأموریت غیرممکن خود را ممکن کرد و با نتایج خوبی که در هفته‌های باقیمانده لیگ برتر در سال ۱۴۰۲ گرفت، صنعت نفت را در لیگ برتر نگه داشت. صنعت نفت در آخرین بازی خود دست به کار بزرگی زد و گل‌گهر را در سیرجان شکست داد تا با توجه به شکست مس کرمان برابر سپاهان بقای خود را در لیگ برتر جشن بگیرد.

رکوردهایی که جابه‌جا شدند و بغض‌هایی که ترکید!

دروازه‌بان هفته: فرزین گروسیان (صنعت نفت)

شب خاطره‌انگیز آبادانی‌ها در سیرجان با کلین‌شیت فرزین گروسیان همراه بود. او که در طول بازی مقابل مهاجمان خطرناک گل‌گهر آماده نشان داد، روی چند صحنه به خوبی واکنش نشان داد و مانع عقب افتادن تیمش در این دیدار سخت شد. گروسیان در هفته‌ای که تنها دو تیم گل نخوردند، دروازه صنعت نفت را بسته نگه داشت و این بسته نگه داشتن به معنی این بود که حتی اگر صنعت نفت گل برتری را هم در دقیقه ۹۱ به ثمر نمی‌رساند، صنعت نفت در لیگ برتر باقی می‌ماند.

مدافع هفته: ابوالفضل جلالی (استقلال)

جلالی که یکی از مدافعان چپ تیم ملی در جام جهانی بود برابر تراکتور پس از مدت‌ها در ترکیب اصلی استقلال قرار گرفت و عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت. جلالی در نیمه نخست روی یک شوت از پشت محوطه جریمه دروازه اخباری را باز کرد و سپس با چشمان اشکبار شادی گلش را با هواداران استقلال تقسیم کرد. جلالی با این نمایش کار ساپینتو را برای انتخاب دفاع چپ تیمش از بین او یا سلمانی سخت کرد.

رکوردهایی که جابه‌جا شدند و بغض‌هایی که ترکید!

هافبک هفته: میلاد سرلک (پرسپولیس)

میلاد سرلک که اولین گل پرسپولیس را در فصل جاری به ثمر رسانده بود، آخرین گل تیمش را نیز در آخرین هفته لیگ برتر به ثمر رساند تا پرسپولیس با بردی چهارگله قهرمانی خود را در قائم‌شهر جشن بگیرد. سرلک برابر نساجی با یک گل و یک پاس گل عملکرد خوبی داشت و به عنوان برترین هافبک هفته پایان لیگ برتر انتخاب شد.

مهاجم هفته: مهدی قایدی (استقلال)

در هفته پایانی لیگ برتر مهدی قایدی، مهاجم استقلال و سعید سحرخیزان، مهاجم هوادار هتریک کردند و هر دو شایستگی انتخاب به عنوان برترین مهاجم هفته را داشتند. با این حال اما مهدی قایدی که علاوه بر به ثمر رساندن سه گل، در گل‌های دیگر تیمش هم نقش داشت به عنوان مهاجم هفته انتخاب شد. قایدی البته بدشانس بود که هتریک هفته پایانی‌اش منجر به آقای گلی او نشد زیرا شهریار مغانلو در آخرین دقیقه دیدار با مس گلزنی کرد تا خود به تنهایی آقای گل لیگ بیست‌ودوم لقب گیرد.

رکوردهایی که جابه‌جا شدند و بغض‌هایی که ترکید!

گل هفته: حسین شنانی (نفت مسجد سلیمان)

آخرین گل نفت مسجد سلیمان در لیگ برتر را حسین شنانی با یک ضربه ایستگاهی تماشایی به ثمر رساند. شنانی که در جریان برتری پنج بر یک نفت مسجدسلیمان برابر ملوان روی چند گل تیمش تأثیر گذار بود گل پنجم را خود به زیبایی به ثمر رساند تا نفت وداعی باشکوه با لیگ برتر داشته باشد.

سربلندهای هفته: سپاهان و هوادارانش

سپاهان هرچند در هفته‌های پایانی لیگ برتر با شکست برابر تراکتور و سپس توقف برابر ملوان صدر جدول را به پرسپولیس داد اما شایسته‌ترین تیم برای قهرمانی در فصل جاری بود. سپاهان و هوادارانش شاید قربانی مصلحت‌اندیشی‌ها یا اشتباهات عجیب داوری به سود رقیب سرخ‌پوش خود شدند تا قهرمانی که حق آنها بود از دست برود، اما پیش هوادارانش سربلند بود زیرا فصلی فوق‌العاده را پشت سر گذاشت و در دو هفته پایانی لیگ با جشن‌هایی که پس از پیروزی‌های این تیم برپا شد، به زیبایی از تلاش فوق‌العاده آن‌ها در یک فصل قدردانی شد. سپاهان هرچند در جدول رسمی لیگ قهرمان نشد اما به‌طور قطع نزد هوادارانش بی‌چون و چرایش قهرمان این فصل خاطره‌انگیز است.

رکوردهایی که جابه‌جا شدند و بغض‌هایی که ترکید!

چهره ویژه هفته: اشک‌های ابوالفضل پس از یک فصل سخت

ابوالفضل جلالی، دفاع چپ استقلال که همراه تیم ملی در جام جهانی هم حضور داشت برابر تراکتور پس از مدت‌ها در ترکیب اصلی تیمش قرار گرفته بود. او گل سوم استقلال را با شوتی زیبا با پای چپ به ثمر رساند اما لحظه ویژه او پس از گل رقم خورد؛ جایی که بغضش در مواجه با هواداران ترکید و نزد آنها اشک ریخت. اشک‌های ابوالفضل جلالی پس از گلزنی به تراکتور یکی از قاب‌های ویژه هفته پایانی لیگ بود.

درام هفته: عبدالله و غیرممکنی که ممکن شد

وقتی ویسی در هفته بیست‌وسوم لیگ برتر هدایت نفت را برعهده گرفت کمتر کسی شانسی برای او و تیمش برای بقا در لیگ قائل بودند اما ویسی غیرممکن را ممکن کرد و صنعت نفت را در لیگ نگه داشت. اشک‌های ویسی در پایان بازی با گل‌گهر، پرتاب شدن او بر فراز دستان بازیکنان تیم و جشنی که در نشست خبری پس از بازی توسط بازیکنان برای ویسی برپا شد، همه لحظات شیرینی بود که سهم صنعت نفت در هفته آخر لیگ بود.

رکورد هفته: رکورد پرگل‌ترین هفته لیگ‌های ۱۶ تیمی

هفته سی‌ام بیست‌ودومین دوره لیگ برتر با ۳۴ گل از حیث تعداد گل در بین دوره‌های ۱۶ تیمی لیگ برتر پرگل‌ترین هفته لقب گرفت. پرگل‌ترین هفته در بین همه ادوار لیگ برتر هفته یازدهم نهمین دوره لیگ برتر است که ۳۶ گل در آن به ثمر رسید، هرچند آن لیگ ۱۸ تیمی بود و هر هفته یک بازی بیشتر نسبت به لیگ‌های ۱۶ تیمی برگزار می‌شد. از حیث میانگین گل در هر هفته در بین همه ادوار لیگ، هفته اول دوره سوم لیگ برتر با میانگین ۴۳.۴ گل در هر بازی در رتبه نخست است و هفته سی‌ام لیگ بیست‌ودوم که پشت سر گذاشتیم با میانگین ۲۵.۴ گل در هر بازی در رتبه دوم قرار گرفت.

رکوردهایی که جابه‌جا شدند و بغض‌هایی که ترکید!

تراژدی هفته: تراکتور و سنگین‌ترین شکست تاریخ

تراکتور هرچند هفته گذشته جشن کسب سهمیه آسیایی را در ورزشگاه یادگار امام (ره) برپا کرده بود با شکست هفت گله مقابل استقلال به بدترین شکل ممکن به لیگ پایان داد! این بدترین شکست تاریخ باشگاه تراکتور بود و باید دید واکنش مدیران باشگاه به این آبروریزی بزرگ چه خواهد بود.

تأثیرگذاری هفته: آریا و پاس گلی که آقای گل را یکی کرد

با هتریکی که مهدی قایدی در دیدار با تراکتور کرد، تعداد گل‌های او و مغانلو برابر شده بود و هر دو بازیکن می‌رفتند تا به طور مشترک آقای گل شوند. با این حال آریا یوسفی که به عنوان یار تعویضی در دقایق پایانی بازی برای سپاهان به زمین آمده بود تفاوت را رقم زد و با یک پاس گل تماشایی زمینه‌ساز گل سیزدهم شهریار و آقای گلی او در لیگ بیست‌ودوم شد. آقای گلی لیگ بیست‌ودوم اما برای شهریار شیرین نبود، او در پایان بازی با مس کرمان بغضش ترکید و نزد هواداران تیمش اشک ریخت زیرا به قهرمانی که تیمش مستحق آن بود، نرسیده بود و یک فصل تلاش او با اشتباهات مشکوک داوری به نفع رقیب به هدر رفته بود.

کد خبر 662246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.