۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۴
نشست جده؛ بازگشت دمشق به آغوش عربی

نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب صرف نظر از خروجی‌های آن، در شکل‌گیری قطب‌بندی‌های جدید و کاهش نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی موثر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره «سفر بشار اسد به عربستان سعودی» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «سی‌ودومین نشست سران کشور عضو اتحادیه عرب در جده عربستان در حالی برگزار شد که حضور غیرمنتظره بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در این نشست توجه رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب کرد.

حضور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه پس از ۱۲ سال از تعلیق عضویت این کشور در نشست سران کشورهای عرب عضو اتحادیه عرب در جده از قبل قابل پیش‌بینی بود.

عضویت سوریه در سال ۲۰۱۱ همزمان با آغاز بحران داخلی این کشور به درخواست برخی کشورهای عرب از جمله عربستان به حالت تعلیق در آمد، در حالی که سوریه جزو شش کشور عربی بود که در سال ۱۹۴۵ میلادی در تأسیس اتحادیه عرب شرکت داشت.

بازگشت سوریه به عضویت اتحادیه عرب نشانه شکست سیاست‌های آمریکا و غرب و پیروزی دولت سوریه بر گروهک‌های تروریستی در بحران نفس‌گیر ۱۲ ساله تلقی می‌شود.

اگرچه در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب توافقنامه ایران و عربستان در پکن بی تأثیر نبود اما این امر به مفهوم بازگشت سوریه به نقش تأثیر گذار خود در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.

بشار اسد در سخنرانی خود در افتتاحیه نشست سران عرب در جده، لیبرالیسم غرب را خطری جدی برای وحدت جهان عرب قلمداد کرد و از سیاست‌های تخریبی دولت ترکیه در بحران سوریه به‌شدت انتقاد کرد.

رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد که ترکیه با رویکردی نو عثمانی و با تفکری بر گرفته از اندیشه افراط‌گرایانه اخوان المسلمین تلاش دارد تا اهداف تخریبی خود را در جهان عرب عملیاتی کند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز که در این نشست دعوت شده بود، سیاست‌های روسیه در اوکراین را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد.

وی گفت اوکراین جنگ را انتخاب نکرد بلکه مورد تهاجم قرار گرفت اما ملت اوکراین علی‌رغم مشکلات مصمم است تا در برابر تجاوزگران ایستادگی کند.

وی برای جلب توجه سران کشورهای عربی مدعی شد که مسلمانان جزیره کریمه که در اشغال روسیه است، به‌شدت از سوی این کشور مورد ظلم و سرکوب قرار می‌گیرند.

حضور رئیس‌جمهور اوکراین در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب یک اتفاق نادر و غیرمنتظره تلقی می‌شود و به نظر می‌رسد حضور زلنسکی در میان سران کشورهای عربی با فشار و اشاره آمریکا صورت گرفته است.

رئیس‌جمهور اوکراین با استفاده از تریبون اتحادیه عرب به‌شدت دولت روسیه را مورد انتقاد قرار داد و تلاش کرد تا بحران اوکراین را ناشی از سیاست‌های توسعه‌طلبانه روسیه قلمداد کند.

طبیعی است که حضور رئیس‌جمهور اوکراین در میان سران کشورهای عرب در آینده خشم رهبران کرملین را بر می‌انگیزد و نوعی شکاف سیاسی میان روسیه و برخی کشورهای عربی به‌ویژه عربستان ایجاد خواهد کرد.

عمده کلیدواژه‌های این نشست بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، بحران‌های سودان، لیبی، یمن و تجاوزات ارتش رژیم صهیونیستی به مردم غزه بود. همچنین اغلب شرکت‌کنندگان، توافقنامه ایران و عربستان در پکن و کاهش تنش‌های دو کشور را اتفاقی مبارک و در راستای منافع ملت‌های عرب منطقه دانستند.

به نظر می‌رسد نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب صرف نظر از خروجی‌های آن، در شکل‌گیری قطب‌بندی‌های جدید و کاهش نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی مؤثر خواهد بود.

کد خبر 662241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.