گفت‌وگو با دمشق ضروری است/تلاش برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشور خود

وزیر خارجه عربستان سعودی با بیان اینکه این کشور با شرکای غربی خود در رابطه با سوریه گفت‌ وگو خواهد کرد، گفت: نظر ریاض این است که امکان تداوم وضعیت موجود در سوریه نیست و گفت‌ وگو با دمشق ضروری است.

به گزارش ایمنا و به نقل از الجزیره، فیصل بن فرحان در کنفرانس مطبوعاتی در جده اظهار کرد: بیانیه سران اتحادیه عرب در جده بر تقویت اقدامات مشترک کشورهای عربی با محوریت آرمان فلسطین تاکید کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به پایان دادن به بحران آن کمک کند و افزود: تصمیم اتحادیه عرب در سطح وزرا در خصوص بازگشت سوریه به این اتحادیه مورد استقبال قرار گرفت.

وزیر خارجه عربستان سعودی در پاسخ به پرسشی درباره موضوع سوریه، گفت: نظر ریاض این است که امکان تداوم وضعیت موجود در سوریه نیست و گفت‌ وگو با سوریه ضروری است و عربستان سعودی دیدگاه متحدان غربی خود را درک می‌کند.

وی با بیان اینکه این کشور با شرکای غربی خود در رابطه با سوریه گفت‌ وگو خواهد کرد، تاکید کرد: برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشور خود تلاش خواهیم کرد.

بن فرحان بر حمایت عربستان سعودی از پروژه‌ها و طرح‌های بهبود شرایط اقتصادی در سوریه تاکید کرد و گفت: موضع گیری‌های افراطی به نفع این کشور نیست.

وی درباره درگیری‌های جاری در سودان یادآور شد: عربستان با واشنگتن برای دستیابی به یک آتش‌بس بشردوستانه در سودان همکاری می‌کند. وضعیت سودان اسفناک و رسیدن به آتش‌بس در حال حاضر مهم است.

وزیر خارجه عربستان سعودی تصریح کرد: مذاکرات سودان همچنان در جده ادامه دارد و هنوز برای دستیابی به راه حل زود است.

سران کشورهای عضو اتحادیه عرب امروز - جمعه، بیست‌ونهم اردیبهشت‌ماه - در بیانیه پایانی سی و دومین نشست خود در شهر جده از توافق اخیر جمهوری اسلامی ایران و عربستان در زمینه روابط دوجانبه استقبال کردند.

شرکت کنندگان در سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب بر مخالفت با هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی سودان برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع این کشور و ضرورت گفت‌وگو تاکید کردند.

سران اتحادیه عرب در بیانیه پایانی نشست روز جمعه خود خواستار انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید لبنان در سریع‌ترین زمان ممکن شدند.

حمایت از تلاش‌ها برای یکپارچه شدن نیروهای مسلح لیبی و تثبیت آتش بس و حمایت از تلاش‌های سازمان ملل متحد و تاکید بر ضرورت دستیابی به راه حل سیاسی فراگیر و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در لیبی به عنوان راحل برون رفت از بحران این کشور، از دیگر بندهای بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب در جده بود.

کد خبر 662239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.