نگاه اقتصادی کشور باید صادرات محور باشد/ وزارت کشور در کنار فعالان اقتصادی ایستاده است

وزیرکشور گفت: امروز لازم است بهره‌وری منابع افزایش یابد، در این راستا در حال حاضر بهره‌وری انرژی و آب در کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد و این در حالی است که در سیاست‌های برنامه‌های توسعه مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند یک سوم رشد باید از مسیر بهره‌وری کسب شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد وحیدی امروز_پنجشنبه بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه_ در نشست با فعالان اقتصادی و دانش‌بنیان استان اصفهان، اظهار کرد: ایران عزیز ما در یک نقطه تحولی قرار گرفته است که با موضوع اقتصاد تعریف می‌شود. اگر از گردنه توسعه اقتصادی به خوبی عبور کنیم از نظر ظرفیت‌های ملی، ایران عزیز ما در یک نقطه بسیار تعیین کننده در منطقه و جهان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: دشمنان، همه جمع شدند و به یکدیگر کمک کردند که مانع رشد ایران شوند. باور دشمنان این بود که می‌توانند ایران را به زانو درآورند. توطئه‌های مختلفی از تجزیه ایران تا درگیرکردن کشور در یک بی‌ثباتی دائمی و یا عقب‌ماندگی شدید کشور، توسط دشمن اجرا شد.

وزیرکشور گفت: یکی از راهبردهای جدی فشار حداکثری، حوزه اقتصاد بوده است. دشمنان تردید نداشتند در فشار حداکثری ایران یا تسلیم شده و یا فرو می‌پاشد و تلاش زیادی برای این هدف انجام داد. در آخر مسئولان ارشد آمریکایی اعلام کردند فشار حداکثری با شکست مفتضحانه مواجه شد.

وحیدی اضافه کرد: دشمنان تلاش داشتند حلقه محاصره علیه ایران با کشورهای همسایه ایجاد کنند اما در این هدف شکست خوردند.

وی ادامه داد: کشورهای بزرگ دنیا با همه ظرفیت‌های نظامی و امنیتی خود در برابر ایران ایستاده و برای توقف صادرات نفت ایران تلاش بسیاری کردند اما موفق نشدند. برهمین اساس سیاست‌های منطقه‌ای دشمنان نیز تغییر کرد چراکه آنها متوجه شدند دشمنی با ایران به ضررشان است.

وحیدی اضافه کرد: امروز در شرایط رو به جلو قرار گرفته‌ایم و دشمنان در حال عقب‌نشینی اند، در حوزه اقتصاد نیز باید گام بلندی برداریم تا همچون سایر حوزه‌ها سرآمد باشیم. البته در اقتصاد نیز پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و اکنون در تولید سیمان و فولاد جایگاه هفتم دنیا را در اختیار داریم.

وی تصریح کرد: محصولات تولید شده در ایران دارای تمامی استانداردهای لازم است و برهمین اساس به کشورهای غربی صادر می‌شود، امروز لازم است اقتصاد ما باید صادرات‌محور باشد. در این راستا به ظرفیت‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف رسیده‌ایم که آن را مدیون تلاش جهادگران و فعالان اقتصادی هستیم.

وزیرکشور گفت: امروز لازم است بهره‌وری منابع افزایش یابد، در این راستا در حال حاضر بهره‌وری انرژی و آب در کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد و این در حالی است که در سیاست‌های برنامه‌های توسعه مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند یک سوم رشد باید از مسیر بهره‌وری کسب شود.

وحیدی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های پراکنده نیز باید تجمیع شود، تصریح کرد: همچنین باید بازاریابی را تقویت کنیم تا صادرات افزایش یابد. بهترین فرش‌های دستباف در ایران تولید می‌شود اما سهم ایران از بازار فرش دستباف جهان کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت توجه به زنجیره ارزش، گفت: با بهبود این زنجیره ضعف‌های فعلی برطرف شده و سودهوری بیشتری خواهیم داشت. وظیفه دولت هدایت، حمایت و تسهیلگری است و نباید در امور دخالت کند. مسیر ورود نقدینگی به تولید نیز باید فراهم شود که نیازمند همکاری بانک‌هاست.

وزیر کشور گفت: ما باید یک جبهه اقتصادی تشکیل دهیم زیرا نقطه تحولی ما امروز اقتصاد است. در این راستا دولت بنایی بر قیمت‌گذاری ندارد. اگر قیمت‌ها به طور واقعی در بازارها تعیین شود کسی به دنبال ضرر کردن تولیدکننده نیست.

وحیدی اضافه کرد: تشکل‌ها می‌توانند قیمت کالاها را پیشنهاد دهند. همچنین با توجه به شرایط فعلی معیشت مردم، تشکل‌ها می‌توانند در افزایش قیمت دست نگه دارند تا به مردم فشار کمتری وارد شود.

وی تصریح کرد: مشکلاتی که امروز توسط فعالان اقتصادی استان اصفهان مطرح شد را در دولت مطرح خواهم کرد.

وزیر کشور خطاب به فعالان اقتصادی استان اصفهان گفت: امروز باید صبر کنید. کشور در مسیر پیروزی قرار گرفته است و فعالان اقتصادی که سربازان جنگ اقتصادی هستند باید صبر کنند تا مشکلات رفع شود.

وحیدی اضافه کرد: بزرگترین حامی فعالان اقتصادی رهبر معظم انقلاب هستند. در این راستا رئیس جمهور نیز آماده شنیدن مسائل بوده و برای این مهم وقت‌گذاری می‌کند. این وظیفه انقلابی فعالان اقتصادی است که صبر کنند تا از این مرحله عبور کنیم. در این مسیر نباید دلسرد شویم.

وی ادامه داد: استانداران مسئولان پیشرفت و توسعه استان‌ها هستند، اصفهان همه ظرفیت‌های لازم برای توسعه و پیشرفت را دارد که می‌توان برای رفع مشکلات کشور نیز در این استان اقدام کرد.

وزیر کشور گفت: همه مسئولان بر اینکه باید تلاش کنند و مشکلات را حل کنند جدیت دارند. با افزایش اختیارات استان اصفهان و همچنین افزایش سقف اعتبارات استان‌ها صد در صد موافقیم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وحیدی اضافه کرد: وزارت کشور در کنار فعالان اقتصادی ایستاده است و مشکلات آنان را دریافت کرده و دنبال می‌کند. در سال گذشته تولید به رغم تحریم‌ها افزایش یافت و باید از این افزایش حمایت کنیم.

کد خبر 662026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.