بیشترین شکایت از پزشکان در چه حوزه‌ای است؟

قانون برای برقراری عدالت و حراست از حقوق آسیب‌دیدگان در مورد خطاهای پزشکی عمدی یا سهوی تدابیری اندیشیده، این در حالی است که اکنون بیشترین تخلف پزشکی در حوزه اعمال زیبایی ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برخی افراد با مراجعه به پزشک یا درمانگاه برای درمان خود اقدام کرده‌اند اما از سوی پزشک مربوطه یا کارکنان درمانگاه قصوری صورت گرفته است که نه‌تنها افراد درمان نشده‌اند بلکه درد دیگری نیز به جراحت آن‌ها افزوده شده است. تفاوت «قصور» و «تقصیر» پزشکی در این است که در تقصیر پزشکی نوعی عمد نهفته است و اراده قبلی در آن دخالت دارد اما در قصور پزشکی نوعی غفلت وجود دارد که از روی سهو اتفاق می‌افتد، اما درهرصورت هر دو مجازات دارند.

این در حالی است که بیشتر شکایت‌های بیماران یا اطرافیان آن‌ها از پزشکان در خصوص خطا در تشخیص، بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی در معالجه و درمان بیماران یا مراقبت‌های بعد از عمل جراحی است.

بیش از ۲۰ درصد شکایت‌ها در حوزه اقدامات زیبایی است

محمدرضا خردمند، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با تشریح وضعیت ثبت پرونده‌های شکایت‌های پزشکی در سال گذشته، اظهار کرد: بیش از ۲۰ درصد از شکایت‌ها در حوزه اقدامات زیبایی و ترمیمی بوده است، همچنین به طور معمول کیفرخواست‌هایی که صادر می‌شود در تهران بیشتر از سایر استان‌ها است.

وی درباره آمار سازمان نظام پزشکی از پلمب مطب‌ها به دلیل تخلفات احتمالی پزشکان، افزود: در آمار اخیر افزایش معناداری در پلمب مطب‌ها و مراکز درمانی نداشتیم، البته در زمان شیوع کرونا تعداد زیادی پلمب مطب یا مرکز درمانی به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفت؛ اما با کاهش شیوع کرونا می‌توان گفت که در آمارهای اخیر افزایش معناداری در پلمب مراکز درمانی نداشته‌ایم.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره پرونده‌های شکایت از پزشکان در سال گذشته، تصریح کرد: البته آمارهای چند ماه پایانی سال گذشته هنوز به دست ما نرسیده است، اما در مجموع در ثبت شکایت از جامعه پزشکی حدود ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته‌ایم؛ همچنین در دوران کرونا به دلیل کاهش مراجعه‌های مردم برای اعمال الکتیو و کاهش مراجعه به مراجع قضائی، کاهش معناداری در ثبت شکایت‌های پزشکی داشتیم.

وی با تاکید بر جدیت سازمان نظام پزشکی در رسیدگی و برخورد با تخلفات احتمالی جامعه پزشکی، اضافه کرد: ۴۶ درصد از پرونده‌ها در دادسراهای انتظامی ثبت شده و برای آن‌ها کیفرخواست صادر شده است، در مجموع در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار پرونده در کل هیئت‌های انتظامی کشور ثبت شده است.

خردمند تاکید کرد: میزان محکومیت در هیئت‌های بدوی و تجدید نظر حدود ۵۰ درصد بوده است که این آمار حاکی از جدیت سازمان نظام پزشکی در رسیدگی به پرونده‌های شکایت‌های پزشکی است؛ از این آمار، در سال گذشته در مجموع ۳۱ مورد محرومیت کشوری از طبابت داشتیم که تنها یک مورد آن مادام العمر بوده و مابقی از شش ماه به بالا بوده است.

جراحی زیبایی و ترمیمی در صدر شکایت‌های مردمی

سال گذشته نیز معاون انتظامی سازمان نظامی پزشکی با اشاره به افزایش پزشک‌نماها در تهران گفته بود: در کلان‌شهر تهران با توجه به گستردگی و تراکم جمعیت برخی از افراد بدون صلاحیت حرفه‌ای پزشکی به‌صورت پزشک‌نما فعالیت می‌کنند و در این موارد رو به افزایش است.

وی افزود: این پزشک‌نماها محلی را به عنوان مطب طراحی و چیدمان کرده و از تابلوی تقلبی استفاده می‌کنند و با تبلیغات زیاد در فضای مجازی بیماران زیادی را جذب کرده و سلامت جسمی و روانی آن‌ها را به خطر می‌اندازند.

خردمند تاکید کرد: موارد زیادی از پزشک‌نماها به معاونت انتظامی سازمان گزارش شده و شکایاتی در این زمینه داشته‌ایم، با توجه به اینکه امکان نظارت بر فعالیت پزشک‌نماها کم است از مردم می‌خواهیم آگاهی و دانش خود را درباره مراجعه به پزشک افزایش دهند و فریب این گونه افراد را نخورند.

وی تصریح کرد: جراحی‌های ارتوپدی و زنان و زایمان بعد از زیبایی، ترمیمی و دندان‌پزشکی بیشترین شکایت مردمی را از پزشکان شامل می‌شود و سال ۱۴۰۱ این موارد رو به افزایش بوده است.

معاون انتظامی سازمان نظامی پزشکی با بیان اینکه این سازمان به شکایت‌های بیماران از پزشکان رسیدگی کامل می‌کند، خاطرنشان کرد: در بیش از ۴۵ درصد موارد، پزشکان محکوم می‌شوند و تذکر شفافی، کتبی، محرومیت از طبابت سه تا یک سال و محرومیت دائم از طبابت از جمله مراحلی است که برای پزشکان مجرم در نظر گرفته می‌شود.

کد خبر 661180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.