از برندسازی در عرصه نشر تا تقویت هویت فرهنگی شهروندان

«نهادینه کردن عادت به مطالعه و گسترش چاپ کتاب باید در جامعه استمرار داشته باشد، پیرو این موضوع هدف انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزایش فرهنگ مطالعه در بین مردم این شهر است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتشارات یکی از قلب‌های تپنده هر سازمانی است که می‌تواند در راستای برن سازی آن سازمان نقش مؤثری در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی جامعه داشته باشد. شهرداری هم یکی از این نهادها است که علاوه بر اقدامات عمرانی و توسعه زیرساخت‌های شهری برای زیست بهتر شهروندان به‌عنوان یک‌نهاد تأثیرگذار فرهنگی می‌تواند در حوزه نشر کتاب نقش‌آفرینی کرده و شهروندان شهر را بیش از گذشته با هویت و تاریخ شهر آشنا کند. ازاین‌رو ایمنا برای اطلاع از چگونگی شکل‌گیری انتشارات سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، جایگاه آن در سطح کشور، چالش‌ها و مشکلات، تازه‌های نشر گفتگویی با مظاهر مهرابی، مدیر انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ترتیب داده‌شده که در ادامه ازنظر می‌گذرانید.

درباره مظاهر مهرابی

مظاهر مهرابی متولد ۱۳۵۹ از شهر اصفهان و دارای مدرک کارشناسی است. وی از سال ۱۳۸۳ به عضویت سازمان فرهنگی و اجتماعی اصفهان درآمده است. نزدیک به هفت سال در خانه شهروند سابق در حوزه اجرایی مشغول به فعالیت بوده و نزدیک به ۱۰ سال است که در حوزه انتشارات فعالیت دارد و مسئول انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان است.

ایمنا: از پیشینه تأسیس انتشارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برای مخاطبان بگویید؟

مسئول انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: امروزه کتاب به‌عنوان ابزار رسانه‌ای مهم در دنیای در رشد و توسعه فرهنگی یک کشور تأثیرگذاری فراوانی دارد، پیرو این مسئله مرکز تخصصی انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی، ورزشی شهرداری اصفهان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرده است و امسال نیز بیستمین سال تأسیس خود را سپری می‌کند ازآنجایی‌که انتشارات، بازوی اجرایی سازمان در حوزه نشر و چاپ کتاب و فرهنگ مطالعه است، آماده‌سازی و چاپ سایر محصولات فرهنگی را می‌توان از وظایف این مرکز برشمرد. شورای نشر سازمان وظیفه نظارت بر تولید محتوا و کیفیت آثار را دارد.

از برند سازی در عرصه نشر تا تقویت هویت فرهنگی شهروندان

ایمنا: هدف از تأسیس انتشارات سازمان چه بوده است؟

مسئول انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: نهادینه کردن عادت به مطالعه و گسترش چاپ کتاب باید در جامعه استمرار داشته باشد، پیرو این موضوع هدف این سازمان افزایش فرهنگ مطالعه در بین مردم اصفهان و شناساندن بناهای تاریخی و معماری این شهر است که در این راستا تاکنون بیش ۹۰۰ عنوان کتاب در قالب موضوعات شهروندی، آثار تاریخی و شخصیت‌ها تهیه و چاپ‌شده است. چاپ یک مقوله فرهنگی است چون بخش زیادی از جامعه و فعالیت‌های فرهنگی به آن مرتبط است. با این نگاه انتشار کیفی یک اثر می‌تواند به ارتقای فرهنگ کمک زیادی کند.

ایمنا: کتاب‌های چاپ‌شده بیشتر در چه حوزه‌هایی است؟

مسئول انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: چاپ کتاب و مطالعه و کتاب‌خوانی باید به‌عنوان یک نیاز و احساس دائمی لازم و روزانه در میان عموم رایج و مطرح باشد تا افراد جامعه به خواندن و مطالعه ترغیب و فرهنگ چاپ کتاب و کتاب وکتابخوانی رواج یابد. از همین رو می‌توان اشاره داشت که عمده کتاب‌های انتشارات در قالب اصفهان شناسی و موضوعات هنری است چراکه مهم‌ترین هدف در راستای معرفی اصفهان و بناهای تاریخی بوده است البته در حوزه گردشگری نیز کتاب‌هایی در دست چاپ است. هر چه انتشار کتاب بیشتر باشد و مردم بیشتر کتاب بخوانند، درک فرهنگی هم افزایش پیدا می‌کند. درواقع این موارد مانند حلقه‌های یک زنجیر به هم متصل هستند.

ایمنا: نحوه چاپ کتاب برای نویسندگان چگونه است؟ فرایند اخذ مجوز و ارزیابی اثر آن‌ها چگونه صورت می‌پذیرد؟

مسئول انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در خصوص حمایت از نویسندگان و پژوهشگران اصفهانی که در حوزه‌های مرتبط با زمینه‌های مختلف فرهنگی؛ اجتماعی و… اعلام آمادگی می‌کند زیرا انتشارات شهرداری اصفهان یک ناشر تخصصی در این شهر است انتشارات شهرداری اصفهان یک ناشر تخصصی در این شهر است بنابراین نویسنده یا پژوهشگر در صورت برخوردار بودن از آثار مرتبط می‌توانند اثر خود را به انتشارات ارائه کنند تا در شورای نشر موردبررسی قرار گیرد. اگر به لحاظ محتوایی خوب کارشده باشد، مراحل اجرایی آن توسط انتشارات انجام می‌شود.

ایمنا: مراحل اجرایی در راستای حمایت از مؤلفان و نویسندگان بر اساس چه سازوکاری است؟

مسئول انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: با توجه به این‌که چاپ کتاب مانند هر فرایند دیگری نیاز به گذراندن یک سری سلسله‌مراتب قانونی واداری دارد و عدم اجرای این قوانین باعث به دردسر افتادن نویسنده از جوانب مختلف خواهد شد. بدین ترتیب اخذ مجوز از ضرورت چاپ کتاب محسوب می‌شود، نحوه حمایت از مؤلفان و پژوهشگران توسط انتشارات بدین گونه است که چاپ اثر مربوطه از ویراستاری، صفحه‌آرایی، آماده‌سازی جلد را انجام می‌دهیم زیرا بعضی از پژوهشگران و نویسندگان امکان پرداخت هزینه‌های این‌چنینی را ندارند و به همین دلیل سازمان حمایت خود را از نویسندگان و پژوهشگران به عمل می‌آورد. در دوسال اخیر نزدیک به ۷۰ اثر در شورای نشر موردبررسی قرارگرفته است و ۴۰ مورد آن در هفته فرهنگی اصفهان رونمایی شد.

ایمنا: آخرین وضعیت نشر کتاب در حوزه انتشارات چگونه است؟

مسئول انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: در سال‌های اخیر با توجه به سیاست‌های اتخاذشده، اقدامات خوبی انجام‌شده است به‌طوری‌که آثار بسیار خوب همراه با محتواهای فاخر برای انتشارات ارسال‌شده است و در این راستا درصدد معرفی اقدامات انتشارات سازمان به مردم هستیم تا کتاب‌هایی با محتوا او طراحی جلد خوب در اختیار مخاطبان قرار گیرد. بیشترین هدف انتشارات از این کار انجام یک کار فرهنگی سازنده است تا درآمدزایی. انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان سعی می‌کند تا کتاب‌ها باقیمت‌های مناسب و کمتر از قیمت بازار آزاد عرضه شود و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

از برند سازی در عرصه نشر تا تقویت هویت فرهنگی شهروندان

ایمنا: انتشارات سازمان تاکنون با چه چالش‌هایی در حوزه نشر کتاب مواجه بوده است؟

مسئول انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: نزدیک به یک سال از تشکیل شورای نشر می‌گذرد و انجام کار این شورا با حساسیت همراه است چراکه نظر شورا این است تا نظارت و بررسی خوبی نسبت به اثرها اتفاق افتد و گاهاً ممکن است این فرایند به طول انجامد و مورد پرسش و انتقاد موافقین و پژوهشگران قرار گیریم.

ایمنا: انتشارات در حوزه فروش و نشر کتاب در سطح کشور از چه جایگاهی برخوردار است؟

مسئول انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: اصفهان در حوزه پخش و توزیع کتاب خوب عمل نکرده است اما خود انتشارات با ارتباط با ناشران و حوزه‌های پخش کتاب‌ها را توزیع می‌کند. در حوزه پخش کشوری کتاب نیز اتفاقات خوبی را شاهد نیستیم و در کل کشور در حوزه توزیع کتاب ضعیف عمل شده است در حالی که کتاب باید در بازه زمانی مناسب یعنی یک سال بعد، توزیع و در اختیار مخاطب قرار گیرد اگر این اتفاق افتد، می‌توان گفت در حوزه کتاب خوب عمل شده است.

ایمنا: سال گذشته چه تعداد کتاب توسط انتشارات به چاپ رسیده است؟

مسئول انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: حوزه نشر، پل ارتباط دهنده و پیوندی میان ذهن‌ها و اندیشه‌ها، نسل‌ها و جامعه‌ها، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به شمار می‌آیند، پیرو این هدف مهم، انتشارات در این قسمت سال گذشته موفق به چاپ ۶۵ جلد عنوان کتاب شده است.

ایمنا: انتشارات سازمان برای آینده چه برنامه‌ای را در دست اقدام دارد؟

مسئول انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: امسال ۴۰ عنوان کتاب در هفته فرهنگی رونمایی شد امسال ۴۰ عنوان کتاب در هفته فرهنگی رونمایی شد و سازمان‌ها و مراکز سازمانی در این حوزه انتشارات را همراهی کردند. زیرا در انتشارات سازمان تمامی اثرات برای تولیدات فرهنگی مراکز سازمآن‌ها است. در حال حاضر بعضی از مناطق روی موضوع تاریخ شفاهی کار را انجام می‌دهند به‌طوری‌که منطقه پنج اصفهان هشت جلد تاریخ شفاهی را انجام داده است و سایر مناطق ۳،۴و… نیزدر این راستا کار می‌کنند چر ا که برای هر منطقه از شهر اصفهان تاریخ شفاهی نیاز است. اخیراً برای جایزه دوسالانه کتاب که چهاردهم اردیبهشت ماه برگزار شد، اتفاقات خوبی برای انتشارات سازمان رخ داد به‌طوری‌که نزدیک به ۲۸۰ عنوان کتاب به دبیرخانه این حوزه ارسال‌شده بود که ۵۵ دو جلد کتاب آن در حوزه کودک و نوجوان و ۲۵ کتاب در حوزه بزرگسال بود ودر مرحله اول بازبینی، ۱۰ جلد کتاب به بازبینی مرحله دوم رسید و اتفاق اصلی مجموعه شش جلدی نمایشنامه نویسی بادکنک طلایی مربوط به اداره توسعه فرهنگ شهروندی بود که در جایزه دوسالانه کتاب اصفهان لوح تقدیر و تندیس دریافت کرد، همچنین کتاب «سینما به روایت اصفهان» تقدیر شایسته شد و لوح افتخار دریافت کرد.

ایمنا: برای امسال چند جلد کتاب در دست چاپ است؟

مسئول انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: نزدیک به ۲۰ عنوان کتاب در نوبت چاپ قرار دارد تا در شورای نشر موردبررسی قرار گیرد. اولویت انتشارات سازمان، چاپ کتاب‌های مراکز خودمان است اما در میان آن با سایر سازمآن‌ها نیز همکاری وجود دارد و اخیراً فعالیتی را با جهاد دانشگاهی استان اصفهان تحت عنوان سوگند نامه به صورت اشتراکی انجام داده‌ایم.

ایمنا: رویکرد نو انتشارات در مدیریت شهری کنونی چیست؟

مسئول انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان: با توجه به روی کار آمدن آقای شاهمرادی به‌عنوان مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، در حوزه شهری با رویکرد فرهنگی در حال فعالیت هستند و تاکنون از انتشارات حمایت‌های خوبی به عمل آوردندبه‌طوری‌که نسبت به کارهای چاپ‌شده نظر دادند و همواره تاکید داشتند که انتشارات سازمان باید جایگاه خود را به خوبی بشناسند. حتی در آینده نزدیک برنامه‌ای برای حوزه انتشارات دارند تا اتفاقات خوبی در حوزه کتاب و فرهنگ مطالعه اتفاق افتد.

کد خبر 661051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.