خواهرخواندگی اصفهان و شیان ۳۴ ساله شد

شیان به‌واسطه قدمت و ارتباط گسترده تاریخی ایران و چین در طول ادوار مختلف، از نخستین شهرهایی بود که به خواهرخواندگی شهر اصفهان درآمد. نوع ساخت‌وساز و شخصیت‌های برجسته هنری و فرهنگی هر دو شهر سبب تمایل به همکاری‌های گسترده و در نتیجه خواهرخواندگی این دو شهر شده است.

به گزارش ایمنا، «شیان» به عنوان یک شهر جهانگردی بین‌المللی مهم در حوزه صنعت، علم و تکنولوژی، آموزش و فرهنگ، تجارت و بازرگانی و مالی در منطقه غرب مرکزی چین شمالی قرار دارد. دارای هشت بخش و پنج منطقه در قلمرو خود بوده که دربرگیرنده مساحت ۹۹۸۳ کیلومتر مربع است.

شیان عنوان یک پایتخت باستانی معروف دارای قدمت تاریخی بیش از ۳۱۰۰ سال است، از قرن ۱۱ قبل از میلاد تا قرن دهم میلادی، این شهر به مدت ۱۱۵۲ سال پایتخت ۱۲ سلسله از جمله ژو، کین، هان و تانگ بوده و در واقع می‌توان گفت شیان یکی از چهار پایتخت باستانی جهان است.

شیان با ۴.۵ میلیون نفر جمعیت، مرکز استان شا آن شیء است و به سبب آثار تاریخی و باستانی بی شمارش یکی از اصولی‌ترین مقاصد گردشگران چینی و خارجی و علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ باستانی چین محسوب می‌شود. قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، سبب شد تا این شهر را یکی از اصلی‌ترین پایانه‌های این جاده تاریخی بدانند که نقش مهمی در تجارب بین‌المللی داشته باشد. تراکوتو (جنگجو) و اسب‌ها، دیوار شهر باستانی، پاگودا، برج ناقوس و محله مسلمان‌نشین از مقاصد مهم گردشگری در این شهر به شمار می‌آید.

خواهرخواندگی اصفهان و شیان ۳۴ ساله شد

در این میان اصفهان سومین شهر پرجمعیت ایران و نهمین شهر پرجمعیت آسیا و شهری تاریخی است که در مرکز ایران واقع شده است. این شهر در دوران اسلامی و به‌ویژه در دوره پادشاهی صفویان پایتخت ایران بوده و رونق فراوانی داشته است. در دوران صفوی، اصفهان به قدرت و اقتدار چشمگیری رسید.

شیان نیز به واسطه قدمت تاریخی ونیز ارتباط گسترده و تاریخی ایران و چین در طول تاریخ از اولین شهرهایی بود که به خواهر خواندگی شهر اصفهان در آمد. نوع ساخت‌وساز شخصیت‌های برجسته هنری و فرهنگی هر دو شهر سبب ایجاد تمایل به همکاری‌های گسترده و در نتیجه خواهر خواندگی این دو شهر شد.

یکی از اصول اولیه در ایجاد روابط و خواهر خواندگی بهره‌برداری از فضای ایجاد شده و شناسایی فرصت‌ها برای معرفی و شناساندن قابلیت‌ها در شهرهای خواهرخوانده است، در این راستا از سال ۱۹۸۸ که این روابط خواهرخواندگی میان دو شهر برقرار شده رویدادها و تعاملات مختلفی میان دو شهر شکل گرفته است.

خواهرخواندگی اصفهان و شیان ۳۴ ساله شد

بخشی از همکاری‌های دوجانبه اصفهان و شیان:

_تبادل هیئت‌های رسمی و غیررسمی از ابتدای خواهرخواندگی

_اجرای موسیقی سنتی اصفهان توسط گروه موسیقی شیخ بهایی در شیان

_ایجاد ارتباط بین اتاق‌های بازرگانی دو شهر توسط شهرداری اصفهان

_ارسال محموله کمک‌های انسان دوستانه برای مبارزه با شیوع کرونا به اصفهان

_برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی در خرداد ۹۸

_تبادل دو نفر از کارکنان امور بین‌الملل هر دو شهر به مدت یک سال به منظور کارآموزی

خواهرخواندگی اصفهان و شیان ۳۴ ساله شد

در این میان با توجه به سوابق دو شهر در حوزه‌های مختلف صنعت و دانشگاه، تقویت ارتباط میان اتاق‌های بازرگانی و دانشگاه‌های اصفهان و شیان به ویژه در زمینه یادگیری زبان فارسی و چینی باید تقویت شود.

با توجه به اینکه شیان همچون اصفهان از قدیمی‌ترین شهرهای چین و در چند دوره پایتخت بوده است، پیشنهاد می‌شود تسهیلات لازم برای سفر شهروندان اصفهان به شیان و شهروندان شیان به اصفهان ایجاد شود.

روابط ایران و چین به دلیل قرار گرفتن هر دو کشور در مسیر جاده ابرشیم همواره روابطی اقتصادی و فرهنگی بوده است، زیرا بازرگانان علاوه بر تجارت نوعی تبادل فرهنگی نیز انجام می‌داده‌اند که این مهم می‌تواند میان خواهر خوانده‌ها به ویژه اصفهان و شیان برقرار شود؛ لذا با توجه به تعاملات و قدمت تاریخی دو شهر گسترش روابط جای کار بیشتری دارد و لازم است جلسات مشترک بیشتری میان فرهیختگان و هنرمندان دو شهر برگزار شود.

کد خبر 660333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.