شهرداری مشهد طرح تفصیلی سه‌راه شاهنامه تا پل کشف‌رود را تهیه می‌کند

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شهرداری این کلان‌شهر تهیه طرح تفصیلی و انجام مطالعات حدفاصل سه‌راه شاهنامه تا پل کشف‌رود را عهده‌دار شده است.

‌مجید طهوریان‌عسکری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پس از ابلاغ طرح راهبردی، دستگاه مجری باید ظرف مدت دو سال مطالعات را کامل و طرح تفصیلی را به مراجع قانونی برای تصویب، تحویل دهد.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی باره بخشی از طرح توس است، افزود: به‌منظور انجام مطالعات، محدوده توس به دو قسمت حدفاصل سه‌راه شاهنامه تا پل کشف‌رود و منطقه تاریخی باره توس که مساحتی در حدود ۵۰۰ هکتار دارد، تقسیم شد.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه شهرداری تهیه طرح تفصیلی و انجام مطالعات حدفاصل سه‌راه شاهنامه تا پل کشف‌رود را عهده‌دار شده است، تصریح کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد که طرح تفصیلی این محدوده را تا دی‌ماه ۱۴۰۲ و در موعد قانونی تحویل دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در قسمت باره، اداره کل راه و شهرسازی به‌عنوان کارفرما انتخاب شده است و قرارداد مشاور طرح تفصیلی با عنوان خدمات مشاور طرح حفاظت و احیای حریم توس منعقد شده است. سال ۱۴۰۲ نیز طرح بخشی از کشف‌رود به پایان خواهد رسید و بر اساس قراردادهای منعقد شده، در سال ۱۴۰۳، بخش تاریخی و میراثی به نتیجه خواهد رسید.

طهوریان‌عسکری با اشاره به نقطه کور ترافیکی در سه‌راهی شاهنامه گفت: با پیگیری‌های شورای اسلامی شهر، طی دو ماه اخیر و با اقدامات شهرداری و اداره کل راه، شاهد تعریض ابتدای مسیر بعد از سه‌راه شاهنامه بوده‌ایم که مقداری از بار ترافیکی را کاهش داده است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه در این نقطه نیازمند احداث تقاطع غیرهمسطح هستیم ادامه داد: بر اساس امکان‌سنجی انجام شده از سوی مشاور، زیرگذری از سه‌راه شاهنامه به مشهد پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: ایجاد چپ‌گرد روگذر بین کارخانه «خانه‌سازی» و «بیمارستان طالقانی» باید در دستور کار قرار گیرد و این موضوع را در شورای همتا نیز مطرح می‌کنیم.

موزائیک‌فرش‌شدن بعضی معابر فرعی مشهد برای حفظ هویت و بافت آن‌ها

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در باره توس سه هسته جمعیتی شامل «توس سفلی»، «توس علیا» و «اسلامیه» داریم، گفت: میراث فرهنگی به شهرداری مجوز آسفالت معابر را نمی‌دهد، این در حالی است که آمادگی داریم همچون توس سفلی، معابر این بخش نیز آسفالت شود و خدمات‌رسانی داشته باشیم.

وی با اشاره به موضوع ثبت جهانی توس افزود: مأموریت این مهم با میراث فرهنگی است و پیش‎‌مقدمه آن، طرح تفصیلی احیای باره است که آن را پیگیری خواهیم کرد.

طهوریان عسکری با اشاره به روز حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان پارسی اظهار کرد: در این مورد از شهرداری مشهد، میراث فرهنگی، اداره کل ارشاد و حوزه هنری تشکر می‌کنم.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه سال گذشته برای نخستین‌بار، در دهه حماسه از بیست‌وپنجم اردیبهشت تا سوم خردادماه برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شد، گفت: امسال نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا این برنامه باشکوه‌تر از سال قبل اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به همزمانی این ایام با شهادت امام جعفرصادق (ع)، برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی شده از روز بعد شهادت آغاز می‌شود و تا سوم خردادماه ادامه خواهد داشت.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه از مأموریت‌های شاخص این کمیسیون، امیدآفرینی برای ساکنان این پهنه‌ها است، ادامه داد: مصداق این رویکرد، آسفالت ۶۰ هزار مترمربع از معابر این منطقه طی شش ماه بوده که اتفاق مبارکی است.

طهوریان‌عسکری با اشاره به موزائیک‌فرش‌شدن بعضی از معابر فرعی برای حفظ هویت و بافت آن‌ها اضافه کرد: امسال نیز حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار جدید برای آسفالت و موزاییک‌فرش معابر گذاشته شده و علاوه بر این، ۳۰ میلیارد تومان نیز به پیاده‌روسازی تخصیص پیدا کرده است که تحولی اساسی را در این پهنه در پایان شورای ششم شاهد خواهیم بود.

کد خبر 659707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    جای بسی تعجب است که با وجود این همه کمیته ومشاورودخالت ودست اندر کاری شورای شهر وشهرداری واستانداری و....هنوز طرح احیای توس پس از سالیان سال بر روی کاغذ مانده است!