بیش از ۴۰۰ گونه دارویی، صنعتی و خوراکی در چهارمحال‌وبختیاری رویش دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: بیش از ۴۰۰ گونه دارویی، صنعتی و خوراکی در استان رویش دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر احمدی امروز_ چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه _ در نشستی با معاونان اداره‌کل منابع طبیعی چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: همه افراد اجازه برداشت این گیاهان مرتعی را ندارند و مرتع‌داران بومی نیز در صورتی حق بهره‌برداری از مراتع دارند که طرح مرتع‌داری آن‌ها به تصویب کمیته فنی رسیده باشد و کارشناسان بر آن نظارت کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ گونه دارویی، صنعتی و خوراکی در استان رویش دارد، افزود: از این تعداد رویش ۳۷ گونه مختص استان چهارمحال و بختیاری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه ناآگاهی در چگونگی برداشت، زوال تدریجی و تخریب مراتع را در پی دارد، اضافه کرد: برخی بهره‌برداران به دلیل کم‌اطلاعی اقدام به برداشت بی‌رویه و غیراصولی این گیاهان می‌کنند که این موضوع آسیب جدی به مراتع وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده تخلف برداشت، حمل و نقل و یا خرید و فروش غیرمجاز و بدون مجوز گیاهان مرتعی، برابر مقررات محموله به عنوان کالای قاچاق تلقی شده و متخلفان از سوی یگان حفاظت به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

احمدی تصریح کرد: ویژگی‌های طبیعی و اقلیمی چهارمحال‌وبختیاری، نوع خاک، بارش، دمای هوا و مکان جغرافیایی و ارتفاعات شرایطی را پدید آورده است که این استان را به یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های گیاهان دارویی در کشور تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: ۸۷ درصد مساحت استان چهارمحال‌وبختیاری کوهستانی است و بنابر یافته‌های موجود تاکنون بیش از ۱۴۰۰ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است که از این تعداد ۴۰۰ گیاه جنبه دارویی، خوراکی و صنعتی دارد و ۳۷ گونه آندمیک و خاص این استان است.

کد خبر 658831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.