مفاهیم و اصول اجرایی معماری شهری نیازمند بازنگری است

یک کارشناس شهرسازی گفت: معماری به واسطه پیامدها و آثاری که بر شهر، شهروندان و محیط شهری دارد، می‌تواند موضوع داوری اخلاقی باشد؛ لذا لازم است بازنگری در مبانی، مفاهیم و اصول اجرایی معماری شهری شهرهای امروزی انجام شود و دستیابی به اصول توسعه پایدار که در گذشته مبنای ساختارهای شهری بوده است، محقق شود.

نرجس عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مطالعه ارزش‌های اخلاقی و معنوی حاکم بر معماری سنتی می‌تواند الگویی شایسته در سنجش اخلاقی معماری معاصر باشد، اظهار کرد: اخلاق، دانش چگونه زیستن است که ریشه در اندیشه‌های انسانی و جهان‌بینی انسان‌ها دارد و از یک سلسله خصلت‌ها و سجایای بشر به عنوان اصول اخلاقی تأثیر می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه از مهم‌ترین مولفه‌ها که از کتب اخلاق اندیشمندان اسلامی استخراج شده مبانی مربوط معماری و شهرسازی ایران است، افزود: معماری به واسطه پیامدها و آثاری که بر شهروندان، طبیعت و محیط مصنوع دارد، می‌تواند موضوع داوری اخلاقی باشد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط معماری امروز توجه به اخلاق نیازی اساسی است که دلیل آن وقوع تخلفات بی‌شمار توسط افراد با درجات عالی تحصیلی و نقش مهم اخلاق و مؤلفه‌های آن در اعتلای حرفه معماری است.

عباسی تصریح کرد: هرچند که پیشرفت‌ها و دستاوردهای فناوری رشد زیادی داشته است، اما آسیب‌های جبران‌ناپذیری نیز بر کیفیت زندگی شهری وارد کرده و اخلاق، فرهنگ و محیط اجتماعی انسان را به شدت مورد تهدید قرار داده است. جنبش مدرنیسم متعاقب انقلاب صنعتی و بر پایه قدرت فناوری در پی سعادت انسانی است، اما شهر حاصل از این تحولات دچار مشکلات اجتماعی، اقتصادی و کالبدی شده است، به نحوی که به دلیل کمرنگ شدن معنای زندگی، تخریب بی‌سابقه طبیعت و پیامدهای دیگر آن، بسیاری از اندیشمندان در طول سده گذشته از تمدن جدید غرب انتقاد کرده‌اند.

این کارشناس شهرسازی گفت: مدرنیته به عنوان یک روش زندگی و مدرنیسم به عنوان یک انقلاب معماری، زندگی و نمودهای فرهنگی جهانی را تغییر داده و کشورهای اسلامی نیز ناخودآگاه از این تغییرات تأثیر پذیرفته است.

عباسی افزود: به دنبال این تحولات بسیاری از هنجارها تبدیل به ناهنجاری یا بی‌هنجاری شد و با وجود اینکه ویژگی‌های کالبدی، تاریخی و فرهنگی شهرهای سنتی بر بعضی مبانی استوار بود، با تأثیرپذیری از فرهنگ غربی دگرگون شد و شهرهایی شکل گرفت که اصل زندگی اسلامی در آنها به دست فراموشی سپرده شد.

وی تاکید کرد: لازم است بازنگری در مبانی و مفاهیم و اصول اجرایی معماری و شهرسازی شهرهای امروزی انجام شود تا دستیابی به اصولی که در گذشته مبنای ساختارهای شهری بوده است، محقق شود.

کد خبر 655544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.