آئین ناملموس تعزیه در مشکات کاشان ثبت شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از چهلمین ثبت ناملموس میراث فرهنگی در شهر مشکات خبر داد.

احمد دانایی نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: چهلمین ثبت ناملموس میراث فرهنگی در شهر مشکات رقم خورد این آئین سنتی مذهبی قسمتی از فرهنگ مشکات است.

دانایی نیا افزود: قریب به دو دهه است که ثبت آئین ملموس و ناملموس در دستور کار میراث قرار گرفته است و به ویژه در این حوزه پرداختن به میراث فرهنگی مورد توجه قرار دارد.

وی با بیان اینکه میراث ملموس بافت تاریخی قابل مشاهده و لمس است که ارزشمند است ولی میراث ناملموس که دیده نمی‌شود در حوزه فرهنگ منطقه اثر گذار تر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با اشاره به اینکه تاکنون ۴۰ اثر میراث فرهنگی ناملموس منطقه کاشان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، افزود: در تازه‌ترین مورد تعزیه مشکات است که در ردیف میراث فرهنگی ناملموس کاشان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی با بیان اینکه آداب تعزیه مشکات از جمله اثری است که پس از بررسی در شورای ثبت و حرایم استان و ارسال به اداره کل ثبت در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید.

دانایی نیا با تاکید بر اینکه تعزیه به عنوان یکی از مواریث فرهنگی ناملموس ایران است و در عین حال نیز به عنوان هنر نمایش مذهبی قدیمی ما محسوب می‌شود، افزود: تعزیه بخش‌ها و شاخصه‌های مختلفی دارد که نوحه‌خوانی یکی از بخش‌های تعزیه‌خوانی است.

کد خبر 655374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.