خاورمیانه بر مدار آشتی / بازگشت سوریه پس ١٢ سال به اتحادیه عربی

یک کارشناس مسائل غرب آسیا بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را سبب ایجاد مصونیت برای این کشور دانست و گفت: قوانین داخلی اتحادیه عرب تصریح دارد که هر کشور عربی که مورد تجاوز و حمله دیگر کشورها قرار بگیرد، از سوی اتحادیه عرب مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره پذیرش سوریه در اتحادیه عرب اظهار کرد: سوریه یکی از کشورهای تأثیرگذار منطقه است، از سال ۱۹۴۵ که اتحادیه عرب تأسیس شد، سوریه یکی از شش کشوری بود که در شکل‌گیری این اتحادیه نقش فعالی داشت.

وی با اشاره به تأثیرگذاری این کشور در شکل‌گیری معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه در محور مقاومت افزود: بر این اساس می‌توان گفت که اخراج سوریه از اتحادیه عرب پس از آغاز بحران این کشور در سال ۲۰۱۱ یک خطای راهبردی از سوی کشورهای عربی بود زیرا به درخواست عربستان، بحرین، امارات و مصر، عضویت سوریه در اتحادیه عرب به حالت تعلیق در آمد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا توانمندی سوریه در تقابل با گروهک‌های تروریستی را موجب تن‌دادن کشورهای عضو اتحادیه عرب به بازگشت سوریه دانست و خاطرنشان کرد: پس از گذشت ۱۲ سال و بازگشت سوریه از یک بحران نفس‌گیر داخلی، اکنون کشورهای عربی به دنبال آن هستند که این کشور به اتحادیه عرب بازگردد.

وی سوریه را یک کشور مهم عربی، دارای سابقه تاریخی و تأثیرگذار در این نهاد عربی خواند و گفت: با وجود مخالفت بعضی کشورها، سوریه در آینده نزدیک به اتحادیه عرب باز خواهد گشت و دعوت ملک سلمان، پادشاه عربستان از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برای شرکت در نشست سران اتحادیه عرب پس از ماه مبارک رمضان نشان می‌دهد که سوریه به‌زودی به اتحادیه عرب باز خواهد گشت.

حضور بشار اسد در نشست آینده اتحادیه عرب

هانی‌زاده دلیل مخالفت برخی کشورهای عربی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را ناشی از دیدگاه‌های نادرست این کشورها نسبت به شاکله سیاسی دولت سوریه اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به وابستگی دولت سوریه و شخص بشار اسد به طایفه علوی، نگاه برخی از کشورها از زاویه طایفه‌ای است و به نظر می‌رسد چنین مخالفت‌هایی راه به جایی نخواهد برد.

وی تصمیمات اتحادیه عرب را اکثریتی معرفی کرد و گفت: بر این اساس مخالفان نخواهند توانست مانع حضور سوریه در اتحادیه عرب شوند و به احتمال زیاد بشار اسد نیز در نشست آینده حضور پیدا خواهد کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به نقش توافق ایران و عربستان در تغییر نگاه کشورهای عربی نسبت به سوریه و محور مقاومت تصریح کرد: عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بیشترین تأمین‌کننده مالی اتحادیه عرب هستند و این شش کشور ۸۰ درصد از هزینه و بودجه اتحادیه عرب را پرداخت می‌کنند، بنابراین یک حالت برتری برای این کشورها به‌ویژه عربستان در اتحادیه عرب وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی عربستان به ایران این کشور ناچار به تغییر نگاه خود نسبت به سوریه خواهد شد و دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز از بشار اسد برای شرکت در نشست آتی سران کشورهای اتحادیه عرب در ریاض نیز برآیند توافق ایران و عربستان بوده است.

هانی‌زاده بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را سبب ایجاد مصونیت برای این کشور دانست و گفت: قوانین داخلی اتحادیه عرب تصریح دارد که هر کشور عربی که مورد تجاوز و حمله دیگر کشورها قرار بگیرد، از سوی اتحادیه عرب مورد حمایت قرار خواهد گرفت و این اساسنامه اتحادیه عرب نقش بازدارنده‌ای را برای سوریه در مقابل رژیم صهیونیستی ایفا می‌کند زیرا از حمایت عربی نیز برخوردار خواهد شد.

کد خبر 655221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.