داروهای شیمی‌درمانی تا چه زمانی تامین می‌شود؟

در ماه‌های اخیر بعضی اقلام دارویی ازجمله داروی بیماران خاص، شیمی‌درمانی و پیوند اعضا با کمبود مواجه شد که با تدبیر سازمان غذا و دارو تا حدودی این مشکل رفع شد و اکنون قرار است داروهای وارداتی شیمی‌درمانی تأمین شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر هیراد معاون برنامه‌ریزی اداره کل دارو سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه اکثر داروهای شیمی‌درمانی تولید داخل هستند، اظهار کرد: چند قلم داروی وارداتی بیماران مبتلا به سرطان نیز در سه ماهه اول امسال به اندازه نیاز کل سال جاری تأمین می‌شود.

وی در مورد تأمین داروی «سیکلوسپورین» خوراکی (مورد استفاده در بیماران پیوند عضو)، افزود: شرکت تولیدکننده این دارو به علت مشکل تأمین نقدینگی در سال گذشته موفق به عمل به تعهد خود نشد که منجر به ایجاد کمبود در هر سه دوز این دارو شد.

معاون برنامه‌ریزی اداره کل دارو سازمان غذا و دارو تصریح کرد: با ورود سازمان غذا و دارو، ماده اولیه مورد نیاز تولید دو ماه کشور به صورت وارداتی تأمین شد، اما دوباره با بدعهدی شرکت تولیدکننده، مسیر واردات در دستور کار قرار گرفته و اولین محموله واردتی این دارو طی روزهای گذشته وارد و توزیع شد.

وی اضافه کرد: محموله بعدی نیز در حال تخصیص ۴۸۰ هزار یورو است و برنامه‌ریزی لازم برای تأمین این فرآورده در فروردین و ماه‌های آتی انجام شده است.

راه‌اندازی داروخانه تخصصی بیماران شیمی‌درمانی

سال گذشته علیرضا عسکری، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر از راه‌اندازی داروخانه تخصصی هلال احمر برای رفع نیازهای دارویی بیماران شیمی‌درمانی خبر داده بود و ادامه داد: این داروخانه به منظور سرعت بخشیدن به رفع نیازهای دارویی بیماران شیمی درمانی ایجاد شده است تا این بیماران کمتر در صف انتظار برای دریافت دارو قرار گیرند.

وی با بیان اینکه این داروخانه در بخشی از داروخانه تک نسخه هلال‌احمر راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: از امروز بیماران شیمی‌درمانی بدون صف، داروهای تک‌نسخه‌ای را با سرعت بیشتر می‌توانند تأمین کنند.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر تعداد مراجعان بیماران شیمی‌درمانی را حدود ۱۵۰ نفر در هر روز دانست و گفت: این تغییرات به منظور رضایت بیشتر مراجعه‌کنندگان از امروز دوشنبه ۱۵ فروردین راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به رفاه حال بیماران و بهبود کیفیت خدمات‌رسانی به مراجعان، تصریح کرد: این واحد برای ارتقای خدمات‌رسانی به بیماران شیمی‌درمانی راه‌اندازی شده و تمام تلاش ما در راستای ارائه خدمات شایسته دارویی و رفع مشکلات درمانی آن‌ها در حد توان است.

فرامرز امامی، مدیر داروخانه تخصصی بیماران شیمی درمانی نیز با بیان اینکه تأمین داروهای تخصصی و بیماری‌های خاص مردم از مهم‌ترین خدمات داروخانه مرکزی هلال‌احمر است، گفت: مراجعان شیمی درمانی می‌توانند برای دریافت داروهای موردنیاز خود از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴ به داروخانه تخصصی و پس از این ساعت به داروخانه مرکزی هلال‌احمر مراجعه کنند.

محل داروخانه شیمی درمانی در محل داروخانه تک نسخه‌ای هلال احمر واقع در خیابان طالقانی تقاطع خیابان شهید سپهبد قرنی است.

رونمایی از داروهای شیمی‌درمانی و انکولوژی تولید داخل

سال گذشته نیز سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در اجلاس معاونان غذا و داروی سراسر کشور که در یزد برگزار شد، افزود: داروهای شیمی‌درمانی و انکولوژی وضعیت مطلوبی دارند.

وی افزود: اکثر داروهای این بیماران تولید داخل هستند و در هفته آینده نیز از تعداد زیادی از داروهایی که در یک ماه گذشته تولید شده‌اند، رونمایی خواهد شد.

کد خبر 654756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.