قیمت‌های داخلی را باید از قیمت‌های خارجی و نرخ ارز جدا کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت‌های داخلی را باید از قیمت‌های خارجی و نرخ ارز مستقل و جدا کرد، گفت: برنامه وزارت صمت، مستقل کردن بازار مواد اولیه از تکانه‌های خارجی و نرخ ارز است.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت صمت، سیدرضا فاطمی‌امین با بیان اینکه قیمت‌های داخلی را باید از قیمت‌های خارجی و نرخ ارز مستقل و جدا کرد، اظهار کرد: برنامه وزارت صمت مستقل کردن بازار مواد اولیه از تکانه‌های خارجی و نرخ ارز است.

وی افزود: امروز در حال تولید فولاد و مس در کشور هستیم، اما ببینیم که در بورس فلزات لندن (LME) یا در فوب چین و در سی‌آی‌اس قیمت فولاد چقدر است، پس باید قیمت فولاد در کشور هم به همان میزان باشد. همچنین نباید این‌گونه باشد که اگر قیمت شمش ۶۰۰ دلار باشد اما تغییر نکند ولی با بالا و پایین شدن قیمت دلار، بازار داخلی را از دست دهیم.

وزیر صمت در مورد برنامه مهار تورم که در حال تحلیل از سوی برخی از کارشناسان است و به‌زودی بازخورد آن برای عموم مردم منتشر می‌شود، تصریح کرد: نخستین و مهم‌ترین نکته این برنامه آن است که تا زمانی که بازار مواد اولیه را از تکانه‌های خارجی مستقل نکنیم و در آن ثبات نداشته باشیم، تنظیم بازار در پایین‌دست، کاری بسیار سخت است و دچار چالش می‌شود.

فاطمی‌امین با بیان اینکه در این حوزه آنچه مرتبط به وزارتخانه است، اقدامات مناسبی روی آن صورت گرفته، ادامه داد: برای نمونه اگر بازار فولاد رصد شود، مشخص می‌شود در یک ماه اخیر با کاهش قیمت روبه‌رو بوده است. در این زمینه آهن اسفنجی به نزدیک ۱۰ میلیون تومان در هر تن، شمش با کاهش قیمت به رقم ۱۷ میلیون تومان و چند روز پیش در عرصه میلگرد در بورس هم قیمت آن به زیر ۲۰ میلیون تومان در بورس رسید که امید است این روند ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه فولاد کاملاً بازار داخلی از بازار خارجی جدا شده، تاکید کرد: براساس سازوکار جدید، دو تالار در بورس کالا پیش‌بینی شده که شامل تالار داخل و تالار صادراتی است. بر این اساس هر مجموعه و فردی که برای تالار داخلی خرید می‌کند، اجازه صادرات ندارد.

وزیر صمت در این خصوص اضافه کرد: تنها شمش، میلگرد و ورقی قابلیت صادرات دارد که یا در تالار صادراتی یا در تالار داخلی عرضه شده اما مشتری نداشته است.

فاطمی‌امین با بیان اینکه در این طرح بازار داخلی و خارجی کاملاً از هم جدا شده، خاطرنشان کرد: بنابراین هر زمان قیمت شمش و میلگرد در بازارهای خارجی بالا و پایین رود یا قیمت ارز دچار نوسان شود، ابتدا در بازار داخلی عرضه می‌کند که تابع عرضه و تقاضای داخلی بوده و مستقل از قیمت جهانی، قیمت‌گذاری می‌شود. این مسئله یک شرط دارد، آن هم اینکه ابتدا باید در تالار داخلی عرضه شود.

وی با بیان اینکه این طرح در فولاد انجام شده و در مس در حال اجرایی شدن است، در خصوص وضعیت پتروشیمی ادامه داد: پتروشیمی در حوزه وزارت نفت است اما ابتدای امسال و در حدود یکی دو روز، یک آشفتگی رخ داد و مواد پتروشیمی براساس ارز ۳۶-۳۷ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. در این زمینه پیگیری ویژه‌ای از سوی وزارت صمت و با همکاری بانک مرکزی و وزارت نفت صورت گرفت و سقف قیمت پایه برای محصولات پتروشیمی روی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بسته و نهایی شد.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه متأسفانه در قوانین چنین چالشی وجود دارد، گفت: در قانون برنامه هفتم، بندی از سوی وزارت صمت به دولت پیشنهاد و در کمیسیون ویژه برنامه هفتم در دولت هم تأیید شد، مبنی بر اینکه قیمت‌های داخلی را از قیمت‌های خارجی و نرخ ارز مستقل و جدا شود، موضوعی که مخالفان خود را دارد اما برای ثبات اقتصادی کشور به شدت لازم است.

کد خبر 654721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.