شاهمرادی: افرایش تعلق شهری و برندینگ رویدادها؛ ۲ رویکرد مهم در هفته فرهنگی اصفهان

«با توجه به ظرفیت هویتی و افزایش تعلق شهری شهروندان‌ که از مهم‌ترین کارکردهای اصلی هفته فرهنگی است، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان همچون سال گذشته، تمرکز برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را در هفته فرهنگی به حوزه مفاخر این شهر اختصاص داده است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان از نگاه صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف، به‌عنوان یک آرمان‌شهر در برهه‌های مختلف تاریخی شناخته می‌شود، از «سفرنامه شاردن» گرفته تا سفرنامه معروف ناصرخسرو این شهر را سرتاسر شگفتی و اعجاز نام برده‌اند و در بین شهرهای کشور از تاریخ، فرهنگ و تمدن ویژه آن یاد می‌کنند.

هرچند این شهر از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و شاید نیاز به معرفی نداشته باشد، اما نمی‌توان از کارکردهای و سیاست‌گذاری به‌روز مدیریت شهری در کشور و جهان در معرفی آن غافل بود، بنابراین نیاز است که همپای سیاست‌گذاری‌های و متد شهری جهان برای معرفی ظرفیت‌های خود به سایر شهرها به‌ویژه شهروندان استفاده کند.

یکی از این سیاست‌گذاری و برنامه‌ها، اجرای هفته فرهنگی شهر است، هفته‌ای که در آن هر شهر با اجرای برنامه‌ها و رویدادهای متنوع در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه‌های فرهنگ و هنر، سعی در معرفی ظرفیت‌های خود به شهروندان و سایر شهرهای کشور و جهان دارد.

خبرگزاری ایمنا در راستای رسالت فرهنگی خود به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان که از سوم تا دهم اردیبهشت‌ماه است در گفت‌وگو با متولیان امر و صاحب‌نظران به بررسی ظرفیت‌ها و کارکردهای این هفته برای شهر اصفهان پرداخته است؛ در بخش نخست در گفت‌وگو با مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان به بررسی سیاست‌ها و رویکرد سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پرداخته شده است که در ذیل ازنظر می‌گذرانید.

هفته فرهنگی اصفهان در برنامه‌ها و رویدادها سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان چه جایگاهی دارد؟

یکی از محوری‌ترین و کلیدی‌ترین برنامه‌ها و اهداف این سازمان، هفته فرهنگی اصفهان است زیرا به‌نوعی تمام اهداف و کارکردهای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در همه حوزه‌ها در این هفته تجلی پیدا می‌کند، ضمن اینکه هفته فرهنگی از کارکردهای جامعه‌شناسی، فرهنگی، هویتی و مهم‌تر از فرهنگ شهروندی برخوردار است.

به‌نوعی هفته فرهنگی هر شهری، شناسنامه آن شهر است زیرا در این هفته است که تمام ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و تاریخی هر شهری نه‌تنها برای شهروندان آن شهر، بلکه برای سایر شهرها معرفی و مطرح می‌شود، در کنار آن باعث توسعه فرهنگ و هنر آن شهر در حوزه‌های مختلف شده و آن شهر را با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد به‌عنوان یک برند ملی و بین‌المللی مطرح می‌کند، به همین جهت هفته فرهنگی اصفهان برای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هر ساله تلاش شده با سیاست‌گذاری صحیح و راهبردی از ظرفیت این هفته برای توسعه، فرهنگ و برندینگ این شهر استفاده شود.

به کارکردها و ظرفیت‌های بالای این هفته در تمام حوزه‌ها اشاره کردید، کمی بیشتر برای مخاطبان توضیح دهید؟

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن کارکردهای هفته فرهنگی را تشریح کنیم، باید گفت که نخستین کارکرد مثبت هفته فرهنگی تقویت هویت فرهنگی و شهری برای شهروندان آن شهر است، این امر موجب می‌شود شهروندان بیش از پیش به داشته‌ها و ظرفیت‌های شهر خود در حوزه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، هنری پی ببرند و سعی در شناختن هر چه بیشتر این ظرفیت‌ها و بیان این داشته‌ها به دیگران داشته باشند.

دومین کارکرد مثبت هفته فرهنگی، ارتقای تعلق شهروندان به آن شهر بوده که یکی از مؤلفه‌های مهم فرهنگی هر شهر است که در شهر با صرف سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های متعدد سعی در ارتقای این مؤلفه در شهروندان دارد، به همین خاطر بسیاری از شهرها با برگزاری هفته فرهنگی سعی در ارتقای حس تعلق شهروندان دارند.

کارکردهای مثبت هفته فرهنگی، تنها به شهروندان آن شهر ختم نمی‌شود بلکه کارکردهای مثبتی هم در حوزه شهر دارد که تعامل هر چه بیشتر با شهرهای خواهرخوانده و معرفی ظرفیت‌های مشترک فرهنگی آن شهر با دیگر شهرهای جهان، یکی از این کارکردهاست. درنهایت هفته فرهنگی می‌تواند نقش مؤثری در برندینگ شهری مطرح سازد و آن شهر را براساس ظرفیت‌ها و زیست‌بوم خاصی که دارد به برند ملی و بین‌المللی در آن حوزه تبدیل کند.

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان امسال چه رویکردی را در استفاده از ظرفیت هفته فرهنگی اصفهان در پیش‌گرفته است؟

با توجه به ظرفیت هویتی و افزایش تعلق شهری که به‌عنوان کارکردهای اصلی هفته فرهنگی به آن اشاره شد، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان همچون سال گذشته تمرکز برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را در حوزه مفاخر اصفهان گذاشته و قرار است هرروز از این هفته را به نام یکی از مفاخر اصفهان اختصاص دهد و به آن بپردازد، زیرا معتقدیم اگر مردم هر شهری نسبت به مفاخر خود آشنایی بیشتر داشته باشند، بیشتر به ظرفیت‌های شهر خود پی می‌برند و از زیستن در آن شهر به‌نوعی احساس افتخار می‌کنند و همین امر باعث می‌شود ضمن اینکه که مردم شهر نسبت به هویت تاریخی، فرهنگی و هنری شهری خود مطلع شوند، حس تعلق شهری در آن‌ها افزایش یابد.

در مطرح‌شدن اصفهان در بعد ملی و بین‌المللی در هفته فرهنگی اصفهان چه سیاست و راهبردی دنبال می‌شود؟

واقعیت امر این است که با برگزاری متعدد هفته فرهنگی در سال‌های گذشته، این هفته هم برای مردم اصفهان و هم برای مردم شهرهای کشور شناخته شده است؛ به‌نوعی همه از برگزاری هفته فرهنگی در اردیبهشت‌ماه اطلاع دارند اما آنچه مورد توجه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بوده و سعی کرده است در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی هفته فرهنگی به آن توجه کند، برنامه‌ریزی و اجرای رویدادهای ملی و بین‌المللی بوده که مداوم است و باید این رویدادها و برنامه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی معرفی شود.

امسال این سیاست‌ها در برنامه‌ها و رویدادهای هفته فرهنگی لحاظ شده و قرار است در این هفته یک سری برنامه‌های ملی و بین‌المللی اجرا یا از پوستر آن‌، رونمایی شود که می‌توان به اختتامیه جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان (پوپک)، رونمایی از پوستر ششمین دوره جشنواره ملی تئاتر کمدی «خندستان» اشاره کرد.

چه سیاست و راهبردی اتخاد شده است که هفته فرهنگی اصفهان در بعد بین‌المللی مطرح و شناخته شود؟

یکی از ظرفیت‌های خوبی که در معرفی هفته فرهنگی اصفهان در بعد بین‌المللی وجود دارد، شهروند دیپلمات‌ها است که امسال از این ظرفیت در معرفی هر چه بیشتر این هفته و ظرفیت‌های هفته فرهنگی اصفهان به شهرهای خواهرخوانده استفاده و سعی شده است برخی از برنامه‌ها هفته فرهنگی اصفهان متناسب با اشتراکات فرهنگی خواهرخوانده‌ها برگزار شود تا این هفته اصفهان بیش از پیش در بعد بین‌المللی مطرح شود.

از اجرای برنامه‌ها و رویدادهای متعدد که قرار است در هفته فرهنگی اصفهان برگزار شود صحبت شد، چه مؤلفه‌هایی در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها در نظر گرفته‌شده است؟

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در برنامه‌ریزی و اجرای رویدادهای و برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان، دو مؤلفه مهم برای تمام گروه سنی و عدالت توزیعی اجرای برنامه‌های این هفته در مناطق شهر در نظر گرفته است.

هرچند مخاطب اصلی برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان، اهالی فرهنگ و هنر هستند اما امسال بیش از سال‌های گذشته سعی شده برنامه‌ها و رویدادها برای این هفته طراحی و اجرا شود که تمام گروه‌های سنی همچون کودکان و نوجوانان، سالمندان و سایر را در بر بگیرد، ضمن اینکه سعی شده است بسیاری از برنامه‌ها و رویدادها در مناطق مختلف شهرداری اصفهان اجرا شود، به همین خاطر برنامه‌ریزی گسترده‌ای در اجرای برنامه‌های و رویدادهای متعددی در مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان صورت گرفته، البته ذکر این نکته ضروری است که برخی از برنامه به دلیل پشتیبانی گسترده‌ای که نیاز دارد به‌صورت متمرکز در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

چه سازوکاری در نظر گرفته‌شده که مدیران و مسئولان شهری شهرهای دیگر کشور از برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان مطلع شوند و در آن شرکت کنند؟

اقدامی که امسال از سوی کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان صورت گرفته، برگزاری نشست رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی مراکز استان‌های کشور است. این اقدام ابتکاری کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان، باعث می‌شود مدیران شهری سایر کلان‌شهرهای کشور از نزدیک، بخشی از برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان را از نزدیک مشاهده کنند و از اجرای برنامه‌های این هفته، اطلاع کامل داشته باشند، باید این نکته را مدنظر داشت که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان امسال در هفته فرهنگی تلاش کرده تا از ظرفیت اصفهانی‌هایی که در بعد ملی مطرح هستند و چهره‌های ملی غیراصفهانی، در برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان استفاده کند.

کد خبر 654663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.