قانون رتبه‌بندی معلمان بر اساس عدالت اجرا نشد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود پیش‌بینی اعتبارات، قانون رتبه‌بندی معلمان بر مبنای عدالت اجرا نشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا حاجی‌بابایی در نشست علنی امروز _سه‌شنبه، پانزدهم فروردین‌ماه_ مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رتبه‌بندی معلمان در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و در برنامه ششم به عنوان یک اصل مورد اشاره قرار گرفته همچنین این موضوع به عنوان بزرگترین افتخار مجلس شورای اسلامی در حوزه آموزش و پرورش به ثبت رسیده است و برای اولین بار پس از پیگیری‌های مختلف در طول سال‌ها و بر اساس اسناد بالادستی به تصویب رسید و این موضوع مطالبات معلمان را تا حدود زیادی پاسخ داد.

وی افزود: از سال ۱۴۰۰ که رتبه‌بندی تبدیل به یک قانون شد قرار بود در شش ماهه دوم شکل اجرایی به خود بگیرد و ۱۲ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ برای شش ماهه آن گذاشته شد اما نه آئین‌نامه تدوین شد، نه رتبه‌بندی اجرا شد و نه کار خاصی انجام شد و این بار به سال ۱۴۰۱ منتقل شد و در بودجه ۱۴۰۱، دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان برای نظام رتبه‌بندی قرار داد اما در مجلس تأکید کردیم که این کافی نیست و ۱۳ هزار میلیارد تومان به آن اضافه کردیم، این رقم به ۳۸ هزار میلیارد تومان رسید و می‌توانست مشکل فرهنگیان را در آن زمان حل کند اما مشکل اینجا است که ۱۲ هزار میلیارد تومان ۶ ماهه ۱۴۰۰ رها شده بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات اجرای رتبه‌بندی معلمان تصریح کرد: با احتساب ۱۲ هزار میلیارد تومان ۱۴۰۰، ۵۰ همت برای نظام رتبه‌بندی معلمان وجود داشت نه ۳۸ همت و ما باید با ۵۰ همت ۱۸ ماهه را حل می‌کردیم نه با ۳۸ همت و در طول سال ۱۴۰۱ بارها و بارها معلمان را با عملکردها ناراحت و عصبی کردیم، یک بار گفته شد این قانون شامل مهرآفرین نمی‌شود، در حالی که مشمولان مهرآفرین تنها صد هزار نفر می‌شدند، یک بار نیز بحث آزمون مطرح شد.

وی گفت: چرا معلمی که ۱۶ سال سابقه کار دارد باید آزمون دهد در حالی که مبلغ کمی می‌خواهد به حقوق او اضافه شود. در این موضوع نیز مجلس یک بار دیگر قدرتمندانه ورود کرد و در ترمیم حقوق‌ها اعلام کرد که باید به مهرآفرینان نیز همچون سایرین پرداخت شود.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: در ادامه گفتم چون مجلس مهرآفرینان را از اول مهرماه ۱۴۰۱ تصویب کرده است، از این تاریخ به آن‌ها پرداخت می‌شود، پس یک سال از این حقوق را حذف کردند سپس ما به دیوان محاسبات ارجاع دادیم و دیوان محاسبات نامه‌ای رسمی زد و اعلام کرد که منظور مجلس از تاریخ سی‌ویکم شهریور ۱۴۰۰ است و ما یک سال دائم درگیر نظام رتبه‌بندی بودیم. همچنین آنچه در مدارس نیز اجرا شد، قابل قبول نیست و عدالت اجرا نشده است و معلمی با ۳۰ سال سابقه به حق خود نرسیده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خطاب به نمایندگان گفت: امروز هر کسی بابت ضعف در اجرای رتبه‌بندی دلیلی می‌آورد اما اینکه چرا بیست‌ونهم اسفندماه ۱۴۰۱، حقوق معلمان اینگونه آن هم ناقص پرداخت شده، جای سوال است؛ بیشترین فشارها بر معلم وارد شده است که قابل قبول نیست.

کد خبر 652278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.