خسرو احتشامی برجسته‌ترین شاعر ۲٠٠ سال اخیر اصفهان

آیین رونمایی از کتاب «جاده گل سرخ» اثر خسرو احتشامی‌هونه‌گانی به همراه تجلیل از این شاعر برجسته معاصر برگزار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، جواد حیدری در مراسم رونمایی از کتاب «جاده گل سرخ» اثر خسرو احتشامی‌هونه‌گانی اظهار کرد: خسرو احتشامی پنجره‌ای از شعر اهل بیت (ع) را به روی جوانان باز کرده است.

وی افزود: نسل جوان با بزرگ‌ترهای خود قطع ارتباط کرده و نمی‌داند که پیشکسوتان چقدر تلاش کرده‌اند تا به اینجا رسیده‌اند. این آسیبی بوده که گریبان حوزه شعر آئینی را گرفته است.

مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت (ع) با بیان اینکه واژه‌های معصوم در اشعار احتشامی دیده می‌شود، تصریح کرد: عصمت کلمات را در ابیات او شاهد هستیم. وی خط کشی‌هایی در شعر اهل بیت (ع) عایت می‌کند که شگفت‌انگیز است.

وی خاطرنشان کرد: استاد خسرو احتشامی وارث بزرگانی مانند شیخ محمدحسین غروی اصفهانی، صائب است. وی در دل اشعار خود نوحه گفته و این در حوزه ادبیات آئینی حرکتی بزرگ است، زیرا با دیدی وسیع در دستگاه امام حسین (ع) هیچ کلمه‌ای را کوچک نشمرده است.

خسرو احتشامی برجسته‌ترین شاعر ۲٠٠ سال اخیر اصفهان است

محمدرضا نصراصفهانی از اساتید ادبیات دانشگاه اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: خسرو احتشامی برجسته‌ترین شاعر ۲٠٠ سال اخیر اصفهان است، او ۲۵ اثر دارد که ۱۵ مورد آن شعر است و هر کدام دنیای خاصی دارد.

وی افزود: به ما گفته‌اند که همه انسان‌ها دو جهان دارند، یکی جهان فیزیکی و دیگری جهانی که منویات و آرمان‌های فرد در آن وجود دارد؛ جهان فیزیکی دو انسان شاید شبیه هم باشد اما جهان زندگانی هیچ دو انسانی مانند هم نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ویژگی هنرمند این است که او از دو جهان فراتر و به جهان سوم می‌رود. هنرمند علاوه بر اینکه در جهانی زندگی می‌کند، با هنر خود مقوله‌ای انسانی و فرهنگی و متعالی نیز تولید می‌کند؛ این تولید حتماً باید خلاقانه و برجسته باشد.

وی ادامه داد: شعر احتشامی نیز این‌گونه است. این اشعار، جهانی به انسان می‌دهد که او را از لحظه جدا می‌کند. ما را وارد جهان دیگری کرده و نگرش ما را به زندگی عوض می‌کند. او با جادوی کلمات و ترکیبات و ساختار زبانی جهان دیگری به روی ما می‌گشاید.

نصراصفهانی خاطرنشان کرد: نام ما با نام اهل بیت علیهم‌السلام رنگ گرفته و قلب و وجود ما با شعر آئینی و ولایی شکل گرفته است. شعر ولایی، شعر حکمت، آموزش و تعلیم است. خسرو احتشامی در شعر ولایی خود نیز معرفت و اندیشه را پایه کار قرار داده است.

شعر یک ثروت ملی است

حجت‌الاسلام مهدی فوقی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: شعر یک ثروت ملی برای ماست که باید از آن محافظت کنیم.

وی افزود: احتشامی شخصیتی است که پیام‌های افتخارآمیزی برای نسل‌های آینده دارد و باید بیش از این او را معرفی کنیم.

باید مضامین و نکات شعر را از گذشته تا امروز بدانیم

خسرو احتشامی نیز در این مراسم اظهار کرد: اگر ادبیات کشورمان را از زمان رودکی تا امروز بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که در مقابل آن بزرگان ما کسی نیستیم، من نیز در جایگاه خاصی قرار ندارم.

وی با بیان اینکه شعرای بزرگ ما مانند سعدی فرهنگ‌ساز هستند و باید بیشتر با آن‌ها آشنا شویم، افزود: امروز جوانان ما درگیر دنیای مجازی هستند و این موضوع سبب شده تا از کتاب و ادبیات دور شوند.

این شاعر تصریح کرد: شعر گاهی یک انفجار ذهنی است که صاحب ملاحت نیز هست. باید مضامین و نکات شعر را از گذشته تا امروز بدانیم تا با عمق زیبایی‌های آن آشنا شویم.

به گزارش ایمنا، پیام تصویری سیدعلی موسوی‌گرمارودی در بخشی از این مراسم پخش شد. وی به علت بیماری در این مراسم حاضر نشده بود.

وی در این پیام کوتاه تصویری با بیان اینکه خسرو احتشامی از بزرگ‌ترین شعرای غزل‌سرای ایران است، گفت: در همه آثار وی نکات مهمی با جدیت دیده می‌شود که باید به صورت عمیق بررسی شود.

همچنین پیام تصویری محمدعلی مجاهدی، شاعر پیشکسوت که مقدمه کتاب «جاده گل سرخ» نیز به قلم وی نوشته شده است، پخش شد.

وی در این پیام گفت: شعر آئینی پیشینه‌ای مکتوب و یازده سده‌ای دارد، در این میان احتشامی با آفرینش آثار متین و دلنشین نقش‌آفرینی کرده است.

کد خبر 647078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.