درصد قابل توجهی از مصدومان چهارشنبه‌سوری زیر ۲۰ سال هستند/ وقوع حوادث حین تهیه مواد محترقه

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان با اشاره به حوادث چهارشنبه‌سوری، گفت: اهمیت مأموریت‌های چهارشنبه‌سوری از این جهت است که درصد قابل توجهی از مصدومان زیر ۲۰ سال هستند که نیروی کار و جوان آینده خواهند بود و ممکن است این حادثه برای آینده این افراد مشکل ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرهاد حیدری امروز _شنبه بیستم اسفندماه_ در نشست خبری با خبرنگاران به مناسب چهارشنبه‌سوری، اظهار کرد: تعداد مأموریتی که اورژانس پیش‌بیمارستانی در طول سال دارد، بسیار بالا است و شاید تعداد مأموریت چهارشنبه‌سوری در این نسبت زیاد نباشد، اما اهمیت بالایی دارد.

وی افزود: اهمیت مأموریت‌های چهارشنبه‌سوری از این جهت است که درصد قابل توجهی از مصدومان زیر ۲۰ سال هستند که نیروی کار و جوان آینده خواهند بود و ممکن است این حادثه برای آینده این افراد مشکل ایجاد کند.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان با اشاره به حوادث خانوادگی در چهارشنبه‌سوری، تصریح کرد: اهمیت دیگر مأموریت‌های این روز اورژانس پیش‌بیمارستانی، خانوادگی بودن این حوادث است و به همین دلیل به خانواده‌ها برای جلوگیری از اقدامات فرزندان‌شان و حوادث ناگوار هشدار می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: شایع‌ترین عضو آسیب‌دیده در این مراسم، دست و بعد از آن سر و صورت و چشم است؛ در سال ۱۴۰۰ آمار نسبت به سال قبل‌تر از آن بیشتر بود و دو مورد قطع عضو داشتیم، این موارد قابل پیشگیری هستند.

حیدری ادامه داد: در مناسبت‌های خاص، تمام پایگاه‌ها که ۱۶۱ پایگاه در سطح استان اصفهان است، به طور کامل به حالت آماده‌باش در می‌آیند.

وی با بیان اینکه پایگاه‌های هوایی و اتوبوس آمبولانس برای چهارشنبه‌سوری آماده‌باش هستند، افزود: دو پایگاه موتورلانس نیز که در اصفهان آغاز به کار کردند، به‌طور کامل آماده‌باش هستند و تمام ظرفیت‌ها مهیا است که در صورت بروز هر اتفاقی خدمت‌رسانی لازم انجام شود.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان با بیان اینکه در زمینه خدمت‌رسانی به حوادث چهارشنبه‌سوری محدودیتی نداریم، گفت: بیشتر نگران سایر حوادث و مشکلات افراد هستیم که به دلیل درگیری با حوادث چهارشنبه‌سوری که حوادث قابل کنترلی است، از رسیدگی به آن‌ها دور بمانیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین وضعیت حوادث چهارشنبه‌سوری سال جاری، اظهار کرد: به‌طور کلی حدود ۲۰ درصد از حوادث حین تهیه مواد محترقه رخ می‌دهد که در سال جاری برای حوادث مربوط به چهارشنبه‌سوری تا امروز، تماسی با اورژانس پیش‌بیمارستانی نداشتیم.

حیدری افزود: بیمارانی که وارد تریاژ می‌شوند، از سطح یک تا سطح پنج دسته‌بندی می‌شوند و زمان نوبت و معطلی بیمار در تریاژ بستگی به این مسئله دارد؛ درمان بیماران مرحله یک، بدون هیچ‌گونه معطلی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که آمار تماس با اورژانس پیش‌بیمارستانی را در طول سال افزایش می‌دهد، مسمومیت با مونوکسید کربن و دی‌اکسید کربن بوده است، افزود: آمار مسمومیت با مونوکسید کربن و دی‌اکسید کربن در سال ۱۴۰۰، ۲۹۷ مورد و در مدت مشابه در ۱۱ ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۵۶۷ مورد بوده است که به دنبال آن، تعداد فوت نیز از ۲۷ به ۳۳ مورد افزایش داشته است، در حالی که این موارد به راحتی قابل پیشگیری است.

کد خبر 646887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.