لزوم بازنگری قوانین با نگاه حمایتی / گره‌های بزرگ مسائل اجتماعی شهر باز می‌شود

شهردار اصفهان با بیان اینکه قوانین باید با نگاه حمایتی، توانمندسازی و کار مناسب برای کودکان بازنگری شود، گفت: نوجوانان ما هوش بالا و سرعت یادگیری بسیاری دارند، بنابراین باید به سمت کسب تجربیات و یادگیری‌های تجربه‌ای برویم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _‌سه‌شنبه شانزدهم اسفند_ در آئین افتتاح مرکز مراقبتی، حمایتی کودکان کار و خیابانی که به همت شهرداری اصفهان و سازمان بهزیستی استان راه‌اندازی شد، اظهار کرد: ایجاد مرکز مراقبتی، حمایتی کودکان کار محصول همت جمعی و یک اراده مشترک بین دستگاهی است.

وی با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت شهری به تدریج شاهد رفع گره‌های بزرگی از مسائل اجتماعی به‌صورت هفتگی هستیم که به مرور میوه‌های درخت همت جمعی را خواهیم چید، افزود: مرکز مراقبتی و حمایتی از کودکان کار و خیابانی که امروز با همت جمعی افتتاح شد، نخستین و سطحی‌ترین کاری است که می‌توانستیم در رابطه با این کودکان مظلوم انجام دهیم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: با راه‌اندازی مرکز حمایتی، این تلقی اشتباه است که مسئولیت خود را در قبال این کودکان تمام شده بدانیم، چراکه باید این پدیده اجتماعی را درست درک کرد و فهمید، در واقع کودکان کار قربانی اراده‌های پشت صحنه و اتفاقات پنهانی هستند که به حمایت همه‌جانبه جامعه برای رهایی نیاز دارند.

وی با بیان اینکه کودکان کار همه از یک جنس نیستند و بر اساس یک نیاز پا در این عرصه نمی‌گذارند، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده توسط انجمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد، علت حضور کودکان کار بر سر چهارراه‌ها نه فقط مشکل فقر، بلکه دلایل متعدد است.

مشکلات اقتصادی کودکان کار با اراده جمعی رفع می‌شود

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: این اراده جمعی در اصفهان به‌عنوان شهر خیران وجود دارد که مشکلات اقتصادی کودکان کاری که فقط به دلیل مسائل معیشتی و فقر خانوادگی در این عرصه پا بگذارند را رفع کند، گرچه بخشی از مشکلات کودکان کار و خیابانی فقط فقر نیست.

وی تاکید کرد: مشکل اصلی این است که شاهد حضور باندهای سوءاستفاده‌گر از کودکان کار به عنوان یک ابزار و وسیله هستیم و بی‌شک نباید با نگاه ترحم‌آمیز و مهربانانه به این پدیده زشت و ناهنجاری اجتماعی نگریست.

شهردار اصفهان اظهار کرد: بخشی از مشکلات کودکان کار، بدسرپرستی متأثر از بزهکاری پدران و غفلت مادران است و بخشی دیگر از علل بروز کودکان کار این است که باید در قوانین تجدید نظر شود.

وی ادامه داد: در استان اصفهان بنگاه‌های اقتصادی بزرگی وجود دارند که در رأس آن‌ها افراد خیر آمادگی کامل خود برای پذیرش این کودکان، تقبل هزینه مدرسه، تحصیل و توانمندسازی آنها همچنین به‌کارگیری آنها در عرصه‌های شغلی مناسب را اعلام کردند، اما قانون این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد.

قاسم‌زاده تصریح کرد: قوانین باید با یک نگاه حمایتی و ایجاد توانمندسازی و کار مناسب برای کودکان بازنگری شود، امروزه یکی از دغدغه‌های نوجوانان مقطع متوسطه دوره اول کسب درآمد و پول است، نوجوانان ما هوش بالا و سرعت یادگیری زیادی دارند، بنابراین باید به سمت کسب تجربیات و یادگیری‌های تجربه‌ای برویم و در قوانین بهتر عمل کنیم و دست مردم را برای رفع مشکلات اجتماعی بازتر کنیم.

کد خبر 646197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.