پایه‌گذاری سیستم پایش تصویری شهر / اجرای برنامه‌های فرهنگی با محوریت خانواده

شهرداری تیران تلاش کرده است، طی یک سال گذشته اقدامات متعددی را در حوزه‌های مختلف به منظور تامین رفاه شهروندان، ارتقای هویت و دستیابی شهر به توسعه پایدار انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سال ۱۴۰۱ با فراز و نشیب‌ها و رویش‌های متعددی در حوزه مدیریت شهری تیران گذشت و توسعه خدمات و رفع نیازهای شهر محور اصلی فعالیت‌ها بود.

طی یک سال گذشته طرح و پروژه‌های مهم عمرانی و خدماتی در سطح شهر به اجرا گذاشته شد که هرکدام در رفع نیاز و پاسخ به دغدغه‌های شهروندان مؤثر و کارآمد واقع شده است.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام سال‌های قبل، آغاز پروژه‌های جدید، اجرا و تکمیل بعضی از پروژه‌ها و طرح‌ها از جمله اقداماتی بوده است که مدیریت شهری با به‌کارگیری تمام ظرفیت خود و مشارکت شهروندان و بخش خصوصی به سرانجام رسانده است و این مسیر همچنان ادامه دارد.

به منظور تبیین و تشریح بیشتر اقدامات انجام شده گفت‌وگویی را با رضا ناهی، سرپرست شهرداری تیران در حوزه‌های عمران، شهرسازی، خدمات شهری، مالی و درآمد، فناوری اطلاعات، حمل‌ونقل و فرهنگی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

سرانجام بودجه سال گذشته شهر به کجا رسید؟

بودجه ۸۱۰ میلیارد ریالی شهرداری تیران با وجود تغییراتی که در قانون توزیع مالیات بر ارزش افزوده ایجاد شده بود، تحت تأثیر قرار گرفت و در مقطعی از سال به دشواری محقق شد، اما در حال حاضر بالای ۹۰ درصد تحقق یافته است.

شرایط سخت اقتصادی در کشور در تحقق بودجه بسیار نقش داشت که این موضوع علاوه بر میزان ساخت‌وساز و مشارکت مردمی، در توزیع اعتبارات دولتی نیز مهم بود.

همت و تلاش خوبی در حوزه درآمد، واحد مالی و حمایت‌های مسئولان شهرستانی وجود داشت تا اینکه سرفصل‌های تحقق بودجه به سرانجام رسید و اعضای شورای اسلامی شهر نیز سهم خود را برای پیگیری مطالبات انجام دادند.

پروژه‌های عمرانی شهر در چه وضعیتی قرار دارد؟

۱۴ پروژه عمرانی شامل زیرسازی، جدول‌گذاری و آسفالت مسکن مهر مشاغل آزاد واقع در شهرک بهارستان‌، زیرسازی، جدول‌گذاری و آسفالت کنار گذر بلوار امام رضا (ع) جنب اداره بهزیستی، زیرسازی و احداث پیاده‌رو و سنگ‌فرش درمانگاه تأمین اجتماعی، بهسازی ابتدای خیابان فروردین، سنگ‌فرش پیاده‌روهای شهر و کانال‌کشی بلوار صادقیه، آسفالت معابر، سنگ‌فرش پیاده‌روها، کانال‌کشی دفع آب‌های سطحی، اصلاح زیرساخت‌های عمرانی، انتقال آب و پروژه‌های خدماتی این سال تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

به منظور اجرای این تعداد پروژه شهرداری تیران بیش از ۱۶۳ میلیارد ریال هزینه کرده است تا شهروندان امکان استفاده از آن را داشته باشند.

دو پروژه مهم تقاطع غیرهمسطح ورودی شرقی تیران و خیابان طهران که طرح‌ریزی آن از سال‌ها انجام شده بود به سرانجام رسید و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

پروژه‌هایی مانند آماده‌سازی میدان میوه و تره‌بار، زیرسازی خیابان جدید در ورودی شرقی تیران جنب ستاد فرماندهی انتظامی، جدول‌گذاری بلوار صادقیه و زیرسازی خیابان‌های فاز دوم منطقه کارگاهی هم در حال انجام است که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

چه خدماتی در حوزه خدمات شهری به شهروندان ارائه شده است؟

خدمات شهری قلب تپنده و مهم شهرداری محسوب می‌شود و تلاش شده است با به‌کارگیری ظرفیت بخش خصوصی و نیروهای خدماتی، تحول جدی ایجاد شود تا شهروندان از خدمات بهره ببرند.

جمع‌آوری روزانه ۱۳ تن زباله و نگهداری ۲۷ هکتار فضای سبز اقدامی است که نمی‌توان آن را انکار کرد و به فراموشی سپرد، چراکه اگر این اقدام انجام نشود، حجم بالایی از نارضایتی‌ها ایجاد می‌شود و شهروندان از کمترین حقوق خود هم بهره‌مند نخواهند شد.

تولید گوشت قرمز شهر یکی از موضوعات مهم است و شهرداری نقش مهمی در مدیریت و ساماندهی گوشت در کشتارگاه و نحوه توزیع آن دارد.

مدیریت آرامستان، اجرای بعضی اصلاحات هندسی و عمرانی در حوزه خدماتی، ساماندهی سگ‌های بلاصاحب و آمادگی هنگام وقوع بحران از اقدامات عرصه خدمات شهری بوده است.

جمع‌آوری و ساماندهی بیش از ۲۰۰ قلاده سگ بلاصاحب با وجود محدودیت‌ها انجام و تلاش شده است تا رضایت شهروندان به دست آید.

کاشت بیش از دو هزار اصله درخت و گل‌های فصلی، هرس، کوددهی و اجرای روش‌های نوین آبیاری در فضای سبز منجر به تحول جدی در عرصه فضای سبز شده است.

مدیریت بحران شهرداری بیشتر متمرکز بر حوزه خدمات شهری بوده که بازگشایی معابر، برف‌روبی، درخت‌تکانی و دفع آب‌های باران از جمله آن‌ها است.

چهره شهر سال گذشته چه تغییراتی را به خود دید؟

کارگاهی به وسعت یک شهر با اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی ایجاد شده بود که نشان از تلاش مدیریت شهری دارد، البته دیگر نهادها نیز باید نقش خود را در زیباسازی شهر ایفا کنند.

ترانشه‌برداری‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان معضلی برای شهر شده است که آسفالت معابر را دچار خدشه کرده و نیاز است مسئولان این موضوع را مد نظر قرار دهند و حفاری‌ها را اصلاح کنند؛ این مهم در نشست با ادارات مرتبط پیگیری شد.

زیباسازی شهر در مناسبت‌ها ملی و مذهبی مورد توجه قرار گرفت و تحول جدی ایجاد شد که حاشیه‌های شهر و مناطق غیرمرکزی نیز از این خدمت بهره بردند. تزئینات شهری با وجود مشکلاتی که وجود داشت، انجام شد و شهر در هر مناسبتی حال و هوای خود را داشت.

مدیریت شهری در توسعه حمل‌ونقل عمومی چه نقشی داشته است؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری در سال ۱۴۰۱ توسعه ناوگان حمل‌ونقل و خدمات این مجموعه بود که راه‌اندازی سه خط مینی‌بوس شهری و اختصاص یارانه برای کاهش سهم شهروندان در پرداخت هزینه درون‌شهری مینی‌بوس از جمله آن بوده است.

به منظور نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری نیز برنامه‌ریزی‌های سال جاری انجام شده است تا در آینده شاهد ورود خودروهای جدید باشیم.

ساماندهی ناوگان سرویس مدارس از دیگر اقداماتی بود که نه تنها به نیاز شهروندان تیران پاسخ داد، بلکه موجب شد تمام موضوعات مرتبط با سرویس مدارس شهرستان زیر نظر سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری تیران راهبردی شود.

این سازمان با ساماندهی همه حوزه‌های حمل‌ونقل بار و مسافر توانست فرصت‌های درآمدی ایجاد کند که بودجه آن بیش از ۱۰۰ درصد محقق شد.

شهرداری در راستای تحقق شهر الکترونیک چه اقداماتی انجام داده است؟

فناوری‌های نوین بستر مناسبی برای افزایش رضایتمندی و شفافیت در مدیریت شهری است که از این فرصت برای مدیریت شهری استفاده شد، البته اقدامات خوبی نیز در آینده انجام خواهد شد.

سیستم پایش تصویری شهر که در گذشته پایه‌گذاری شده بود، توسعه یافت و نقشه آینده آن ترسیم شده است.

شهرداری در فضای مجازی با داشتن صفحه اطلاع‌رسانی و پرتال این امکان را فراهم کرده است تا شهروندان به صورت روزانه از آخرین رویدادهای شهر با خبر و مطالبات و دغدغه‌های آنها پیگیری شود.

آتش‌نشانان شهر چه اقداماتی را طی یک سال گذشته انجام داده‌اند؟

نیروهای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری که جزو مؤلفه‌های مهم امدادرسانی هستند، طی یک سال علاوه بر امدادرسانی و اطفای حریق در شهر تیران، به دیگر نقاط شهرستان نیز امدادرسانی کردند.

آموزش شهروندان، آگاهی‌بخشی و ارائه نظریه کارشناسی ایمنی نیز بخشی از مأموریت‌های این واحد بود که با جانفشانی و ایثار توأم شده بود.

ارتقای جایگاه سازمانی این واحد به سازمان آتش‌نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری پس از تصویب شورای اسلامی شهر در حال پیگیری است تا دومین سازمان وابسته به شهرداری راه‌اندازی شود.

توسعه تجهیزات این سازمان نیز در حال پیگیری بوده تا بخشی از آن در تهران توسط وزارت کشور و بخشی نیز با بودجه مصوب شهرداری تأمین شود.

تقویت سرمایه اجتماعی تا چه حد مورد توجه مدیریت شهری بوده است؟

تمام اقدامات انجام شده طی سال گذشته برای افزایش رضایتمندی و تقویت کیفیت زندگی شهروندان بود، همیشه تلاش شد تا سرمایه اجتماعی به واسطه خدمت به شهروندان تقویت شود و از این جهت اطلاع‌رسانی از فعالیت‌ها و شفاف‌سازی اقدامات به منظور پیشگیری از شایعه‌پراکنی و موج‌سواری برخی از گروه‌ها انجام شد.

تلاش شده است با ارتباط‌گیری با گروه‌ها و اقشار مختلف و برگزاری رویدادها و محافل عمومی، گروه‌های سنی مختلف را برای تصمیم‌سازی و مشورت شریک کنیم تا اینگونه سهم مردم فعال و سرمایه اجتماعی تقویت شود.

خانواده‌محوری در اجرای برنامه‌های فرهنگی مورد توجه قرار گرفت و طرح‌های فرهنگی، پروژه‌های عمرانی و خدماتی در این راستا اجرایی و مطالعات آن انجام شد.

کد خبر 645786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.